דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החוץ

מאבק דיפלומטי / החל מהלילה (רביעי): עובדי שגרירויות ישראל מסביב לעולם פתחו בצעדים ארגוניים

השביתות נפתחו במזרח הרחוק ב-1 בלילה, ומתחילות בכל נקודה בהתאם לשעון המקומי | גם עובדי משרד הביטחון פתחו עיצומים | סכסוך העבודה נסוב על 'דמי הייצוג' - התשלומים הניתנים לעובדי המשרד כדי לארח ולהיפגש עם אנשי קשר בארצות השונות

עיצומים במשרד החוץ (קרדיט ועד משרד החוץ)
עיצומים במשרד החוץ (קרדיט ועד משרד החוץ)
שי ניר

עובדי שגרירויות ישראל מסביב לעולם פתחו הלילה (רביעי) בצעדים ארגוניים, וזאת על רקע התקיעות במשא ומתן סביב דמי הייצוג. השביתה נפתחה בנציגויות ישראל באסיה ובמזרח הרחוק בשעה 1:00 בלילה שעון ישראל ושעות הבוקר אצלם, כשהשגרירויות לא נפתחו ושלטים הוצבו בכניסה. במהלך הלילה והיום "תתקדם" השביתה מסביב לעולם בהתאם לשעון המקומי של כל נציגות. גם עובדי במשרד הביטחון שהצטרפו לסכסוך סביב דמי הייצוג פתחו בעיצומים, אך בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה לסגירת מעברי הגבול.

העובדים מוחים על פגיעה ב'דמי הייצוג' – תשלומים הניתנים לעובדי המשרדים בחו"ל כדי לארח ולהיפגש עם אנשי קשר בארצות השונות בהן הם פועלים.

"נוכח כוונת האוצר לפגוע באופן קשה ובלתי הפיך בשכר השליחים באופן חד צדדי, תוך שהוא דוחה את בקשותינו להמשך ניהול משא ומתן במטרה להגיע למתווה מוסכם, ומבלי לבצע מהלכים לא מוסכמים בזמן המו״מ" נמסר לעובדי משרד הביטחון, "החלטנו על נקיטה של שורת צעדים ארגוניים במשרד, באישור הגורמים המוסמכים בוועד ובהסתדרות".

"בניגוד לכל התנהלות תקינה, שקופה וסבירה ובניגוד לסיכומים שהושגו בין הצדדים, פועל משרד האוצר באופן חד-צדדי ובחוסר תום לב ומנחית עלינו נוהל בלתי מוסכם", כך נמסר בשלישי, לעובדי משרד החוץ, בהודעה משותפת של יו"ר הועדים במשרד החוץ דנה בנבנישתי ואלי יפרח. "לאחר סיכום ואישור יחד עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ובתיאום עם ועד משרד הביטחון הוחלט כי מחר בלילה בשעה אחת אחר חצות (בלילה שבין שלישי לרביעי) יכנסו לתוקפם הצעדים הארגוניים. אנו נוקטים בצעדים אלו לאור ההתנהלות החד-צדדית של משרד האוצר ובלית ברירה, לאחר שפעלנו כל העת בסבירות ובמידתיות ולאחר שכל פניותינו להידברות ולקידום משא ומתן ענייני וסביר לא צלחו", נמסר בהודעה לעובדים.

עובדי משרד החוץ בהפגננה מחוץ למשרדים בירושלים, 2014, תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (יונתן זינדל/פלאש90)
עובדי משרד החוץ בהפגננה מחוץ למשרדים בירושלים, 2014, תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (יונתן זינדל/פלאש90)

יושבי ראש הוועד סיכמו ואישרו יחד עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד כי החל בשעה אחת אחר חצות (בלילה שבין שלישי לרביעי) יכנסו לתוקפם הצעדים הארגוניים בתגובה למשבר מול משרד האוצר בנושא דמי הייצוג.

בהודעה לעובדים אמרו היו"רים כי דמי הייצוג הם "האמל"ח שלנו". "אנו נשלחים כדי לקדם את האינטרסים החיוניים של ישראל בתחומי החוץ, הביטחון והכלכלה. כדי לעשות את זה צריך לטוות רשת של קשרים. רק עבודה מאומצת תביא לגיבוי מדיני, לחתימת הסכמים כלכליים, לעסקאות ביטחוניות, לפתיחת קווי תעופה לישראל ועוד. תשלומי הייצוגים, לכ-700 שליחי המדינה בחו"ל, עולים עשרות מיליוני ש"ח בלבד ומניבים עשרות מיליארדים".

דנה בנבנישתי, יו"ר ועד העובדים המדיני משרד החוץ אמרה לדבר כי "פקידי האוצר ממשיכים בניסיונותיהם לפגוע בפעילותו של משרד החוץ ובתנאי ההעסקה של עובדיו. לא נסכים להחלה חד צדדית ולקביעה רטרואקטיבית ונלחם בכך בכל הכלים העומדים לרשותנו". בנבנישתי הוסיפה, "כפי שלא ניתן לשלוח חיילים למערכה ללא תחמושת, לא ניתן ידנו להפקרה של שליחינו בחזית הדיפלומטית".

במשרד האוצר מסרו בתגובה כי דמי הייצוג ניתנים לשליחים לצורך קיום פעילותם הייצוגית (אירוח, פגישות, אירועים וכו׳). במטרה לוודא שהכסף אכן מנוצל למטרות אלו, מתבקשים השליחים להביא לכך תיעוד בקבלות. באוצר גם מאשימים את העובדים כי הם לוקחים את התוספת לכיסם. "בפועל, השליחים שמצהירים על שימוש בכספים לצורך ייצוג, מודים כי למעשה דמי הייצוג מהווים תוספת שכר שהולכת לכיסם האישי" אומרים באוצר ומוסיפים כי השליחים פועלים בניגוד לחוק. "לא רק שדמי הייצוג לא מנוצלים לייעודם, השליחים אף רוצים לקבל פטור ממס על תוספת זו, דבר המנוגד לחוק. מן הראוי, שעובדי מדינה כשליחי משרד החוץ והביטחון יעמדו בנהלים ויקיימו את הוראות החוק כמו כל אזרח אחר".

העובדים מכחישים מכל וכל את טענות האוצר ואומרים כי נוהל דמי הייצוג הנוכחי הונהג ונקבע ע"י גורמים מוסמכים ממשרד האוצר ובשל כך כל טענה לחריגה מנוהלי עבודה אינה נכונה. "הודעת האוצר מקוממת, מטעה ומכפישה מאות שליחים מסורים המשרתים את מדינת ישראל נאמנה" אומרים העובדים ומוסיפים כי מעולם לא ביקשו פטור ממס וכי דמי הייצוג שולמו במשך עשרות שנים, פטורים ממס, באישור הגורמים המוסמכים לכך באוצר. "במשרד החוץ קיים נוהל דיווח מסודר בנוגע לדמי הייצוג, הכולל פירוט ואף הצגת קבלות. האוצר בוחר להתנער מסיכומים כתובים בנושא ולהנחית באופן חד צדדי נוהל התלוש ממציאות העבודה בשטח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!