וויז ומוביט ישתפו פעולה במטרה להגביר את השימוש בקאר-פול, אפשרות הנסיעה המשותפת, וזאת כתוצאה של פתיחת נתיב הנסיעה מרובת המשתתפים בכביש החוף ובנתיבי איילון. עד כה, החברות הפעילו שתיהן שירות דומה בישראל, שהייתה לו הענות מועטה. הנסיעות ירוכזו בוייז, אך המידע עליהן ישולב גם במוביט.
לפי כלכליסט, מאז השקת הנתיב פלוס לפני כחודש, כמות הנסיעות השיתופיות המוצעות גדלה ב-20% ביחס ליום רגיל לפני, כך שיותר נהגים חיפשו נוסע שיצטרף אליהם. כמות הנסיעות שהתרחשו בפועל גדלו בכ-60% ביחס ליום רגיל לפני.
"אנחנו נרגשים להשיק את שיתוף הפעולה עם Moovit שירחיב את קהילת הקארפול של Waze", אמר אהרון די קסטרו, מנהל הפיתוח העסקי והשותפויות בוויז. "תודות לשיתוף הפעולה עם מוביט, נהגי הקארפול יוכלו לתקשר עם עוד נוסעים רבים שעושים מסלול דומה לשלהם ולעודד אותם להנות מקארפול משתלם ונוח. כשנוסעים יחד, מורידים מכוניות מהכביש ומפחיתים עומסי תנועה, לטובת כולם".
מוביט מדווחת על מעל 500 מיליון משתמשים והיא פועלת ב-3,000 ערים, 93 מדינות וב-45 שפות. לפי מגזין FORTUNE, ב Waze משתמשים 130 מליון איש בחודש.
השירות יושק החל מהיום לגרסת האנדרואיד של מוביט בישראל, ארה"ב, ברזיל ומקסיקו ובשבועות הקרובים יהיה זמין גם לגרסת ה-iOS של מוביט לבעלי אייפון. לשם קידום השירות הנסיעה הראשונה תוצע בחינם.
ככלל, החלטת משרד התחבורה להחרים נתיבי נסיעה מדרום ומצפון לתל-אביב על מנת לייחד אותם לכלי תחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים בעלי יותר מנוסע אחד, יוצרים תמריץ מוגבר לשירותי הקארפול.
עם זאת, בעוד שבאיזור נתניה הנתיב מאפשר נסיעה לנהגים עם נוסע אחד נוסף ברכב, הרי שנתיב הקארפול בחלק הדרומי של איילון מחייב שני נוסעים לפחות, פעולה קשה יותר לתיאום והשגה על בסיס אפליקציות, ומתאימה יותר לנסיעות משפחתיות או מכרים משותפים אשר מסוגלים להתארגן מראש בכדי לנסוע באותו הרכב.
קארפול, מונית ואובר – הדומה והשונה
נסיעה בקארפול היא שירות שמסחורו מוגבל. לנהג מותר להציע עד 2 נסיעות ביום, ולגבות מנוסע דמי השתתפות במחיר מקסימלי של 2 ש"ח לקילומטר, לבחירת הנהג. כל דמי ההשתתפות מגיעים לנהג, כאשר התיווך בין הנהגים לנוסעים מתבצע באפליקציה, על בסיס שעת וכיוון הנסיעה.
זאת בשונה מנסיעה בשירות נסיעות כמו UBER X, שאיננו חוקי בישראל. בשירות זה, כל נהג יכול להסיע כל נוסע ברכבו לאן שהנוסע מעוניין, כאשר המחיר נקבע ע"י האפליקציה. חלק ניכר מדמי הנסיעה נשאר אצל UBER כעמלה, אך החברה לא מצליחה להציע נסיעות משתלמות ללא סבסוד. כלומר, המודל העסקי של החברה מבוסס על שריפת כספי המשקיעים שצריכים לממן גם את המערכת הטכנולוגית המורכבת, וגם את התשלומים לנהגים, שאינם גבוהים במיוחד. מודל הקארפול חסין יותר, משום שהוא מבוסס על נסיעות שמתבצעות בכל מקרה.
נסיעה במונית היא שירות בפיקוח, כאשר גם הרכב וגם הנהגים זקוקים לרישיון מיוחד, ונדרשים לעמוד בדרישות קפדניות יותר. מחירי הנסיעה נקבעים ע"י המדינה, על פי נוסחא המתעדכנת תקופתית. מחירי הנסיעה במונית, על אף שאינם תמיד מדוייקים, משקפים בצורה עדיפה את עלות הנסיעה ברכב לעומת מחירי UBER, שנקבעים לפי אלגוריתם סודי ומושפעים מהחלטות ברמת התאגיד בנושא סבסוד הנסיעות.