דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המאבק בתאונות הבניין / כ-100 אתרי בנייה נסגרו בעקבות מבצע אכיפה של משרד העבודה והרווחה

בעיר רמת גן לבדה נסגרו 30 אתרים, שהם 90% מהאתרים שנבדקו בעיר. רובם היו אתרי תמ"א 38 | בין הליקויים הבולטים שנמצאו: חוסר בגידור בטיחות, אי שימוש בציוד מגן אישי לעובדים, עבודה בגובה שלא על-פי הנהלים וליקויים בפיגומים

מבצע אכיפה של משרד העבודה והרווחה (באדיבות משרד העבודה והרווחה)
מבצע אכיפה של משרד העבודה והרווחה (באדיבות משרד העבודה והרווחה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה הודיע אמש (רביעי) על סגירתם של כ-100 אתרי בנייה בצווי בטיחות עד לתיקון ליקויי הבטיחות שנמצאו בהם, כחלק ממבצע אכיפה ארצי שנערך בימים האחרונים בו נבדקו 170 אתרי בנייה. ברמת גן לבדה נסגרו 30 אתרים, שהם 90% מהאתרים שנבדקו בעיר. רובם היו אתרי תמ"א 38.

בין הליקויים הבולטים שנמצאו: חוסר בגידור בטיחות, אי שימוש בציוד מגן אישי לעובדים, עבודה בגובה שלא על פי הנהלים, ליקויים בתחום החשמל, ליקויים בפיגומים, חוסר בהדרכות בטיחות לעובדים, היעדר מינוי של עוזר בטיחות, אי מינוי או היעדרות מנהל עבודה ועוד.

בין האתרים שנסגרו – אתר תחנת שאיבה ז' בראש העין, בביצוע ג. א. מהנדסי הצפון בע"מ', יזמית: 'עין אפק: תאגיד מים וביוב ראש העין'. באתר זה על-פי החשד, נפצע העובד מאהר שעת ב-27 באוקטובר – והוסע באופן פרטי לבית חולים בקלקיליה שם נקבע מותו. המשטרה הפלסטינית עצרה חשוד, והעבירה אותו לידי משטרת ישראל.

כתנאי לפתיחתם של האתרים שנסגרו בצו, נדרשים מבצעי הבנייה לתקן את כלל הליקויים שבגינם נסגר האתר, למנות ממונה בטיחות ועוזר בטיחות וכן להציג בפני מפקח עבודה תוכנית בטיחות לאתר, ולקבל עליה את אישורו. במקביל לצווים שהוטלו באתרים שנסגרו, נשלחו הודעות לבעלי תפקידים שהתרשלו בתפקידם ל-"מתן זכות טיעון" בטרם נקיטת סנקציות מנהליות כנגדם.

מבצע אכיפה של משרד העבודה והרווחה (באדיבות משרד העבודה והרווחה)
מבצע אכיפה של משרד העבודה והרווחה (באדיבות משרד העבודה והרווחה)

חלק ניכר מהאתרים שנסגרו הינם אתרי תמ"א 38. אתרים אלו נמצאים בסביבה עירונית מיושבת ומאוכלסת בצפיפות, ומסכנים לא רק את חיי העובדים באתר אלא גם את התושבים, שלעיתים מתגוררים בבניין במהלך השיפוצים.

"ריבוי ליקויי הבטיחות באתרי הבנייה שחשפו השנה מפקחי מינהל הבטיחות ובמבצע זה, מעידים על השינוי העמוק הנדרש מצד הקבלנים בתפיסת הבטיחות ובשיפור השמירה על חיי פועלי הבניין, לכן אנו מובילים תיקון חקיקה משמעותי שיגדיר את האחריות המפורשת של הקבלן והיזם באתרי הבנייה", מסר הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע. "מבצעי האכיפה הנרחבים השנה הם רק אחד מכלי האכיפה החדשים ופועל יוצא של שינוי המדיניות בעבודת המינהל, במטרה להיאבק ברשלנות הבטיחותית, עד לצמצום משמעותי במניין ההרוגים והנפגעים ושיפור רמת הבטיחות באתרי הבנייה בישראל".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי "מדובר במבצע אכיפה חשוב ביותר שחייב להיות מלווה בהגשת כתבי אישום פליליים נגד מנהלי חברות וקבלנים לרבות שימועים ושלילת רישיונות של אותם קבלנים. לצערנו מאז תחילת שנת 2019 נהרגו 41 פועלי בניין אשר שילמו בחייהם נוכח ההפקרות בענף הבניין, לאחרונה גברו הקולות והטענות מצד הקבלנים שמאשימים את העובד הפשוט במחדלים אך הפעם ניתן להבין באופן חד-משמעי שאותם קבלנים לא מבצעים את המינימום הנדרש מהם בחוק להבטיח את שלומם ובטיחותם של הפועלים הכי חלשים בחברה הישראלית".​

בקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה בירכו על המבצע אך דרשו להחריף את הסנקציות על חברות בנייה שהפרו הוראות בטיחות. "הקבוצה מברכת על מאמצי האכיפה שמשקיע משרד מנהל הבטיחות התעסוקתית בפיקוח על אתרי הבנייה, אולם מוטרדת מכך שאין במאמצים אלה כשלעצמם לייצר הרתעה משמעותית, שכן צווי בטיחות כמו גם צווי הפסקת עבודה מוסרים עם תיקון הליקויים בדרך כלל תוך ימים ספורים, ואילו את הקנסות הכספיים שאמורים היו להיות מוטלים בגין ההפרות הפסיק מנהל הבטיחות להטיל", נמסר.

בקבוצה הוסיפו כי "האמצעי העיקרי שעשוי במצב הנוכחי לייצר התרעה הוא נקיטת הליכים משמעתיים כנגד החברות על ידי רשם הקבלנים במשרד השיכון, אשר עשה כן במספר מקרים בקיץ האחרון. ברם, על אף פניותיה החוזרות ונשנות בחודשיים האחרונים של 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה' בעניינן של 8 חברות קבלניות שבאתריהן בוצעו הפרות בטיחות חוזרות וחמורות, נראה שהליכים אלה שרויים בקיפאון. במענה לפניות 'הקבוצה' נמסר מרשם הקבלנים כי הוא פנה לקבלת חומר אודות החברות ממנהל הבטיחות התעסוקתית, אולם לא ידוע כי דבר מה התקדם מעבר לכך.
אלא אם כן יפעלו מנהל הבטיחות במשרד העבודה ביחד עם רשם הקבלנים לנקיטת צעדים משמעתיים אפקטיביים כלפי החברות המפרות באופן שיטתי את כללי הבטיחות, נמשיך לראות את שמותיהן מככבים ברשימות של מבצעי אכיפה ובידיעות על תאונות קטלניות וקשות".

בקבוצה ציינו כי בין החברות בעניינן פנתה לרשם הקבלנים נמצאות חברת 'שמואל שרון בנייה' – אשר על פי החלטת רשם הקבלנים מיולי רישיונה הושעה על תנאי שלא תבצע עבירות בטיחות נוספות, ומאז הוטלו צווי בטיחות חמורים ב-3 מאתריה – והחברות 'יצחק שטרן' 'האחים משהור 'ד. חייק חברה לבניין' ו-'נמורה לבנייה' ' אשר באתריהן התרחשו בחודשים האחרונים תאונות קטלניות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!