דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / מילוי הצינורות במאגר לוויתן יתרחש השבוע: ב'שומרי הבית' קוראים לתושבים להתפנות

במשרד להגנת הסביבה ובנובל אנרג'י בטוחים שלמרות פליטת מזהמים בהיקף חריג, הרצת מאגר לוויתן לא תפגע בבריאות הציבור | גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה על קריאת 'שומרי הבית' להתפנות: "אמירות חסרות אחריות"

צינורות הובלת גז טבעי במאגר תמר | מחאה למען הרחקת אסדת לוויתן (צילום: מרק קולטון, ארגון שומרי הבית | משה שי / פלאש 90)
צינורות הובלת גז טבעי במאגר תמר | מחאה למען הרחקת אסדת לוויתן (צילום: מרק קולטון, ארגון שומרי הבית | משה שי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"ברצוננו לעדכן כי המועד לתחילת השלב השלישי בהרצה עודכן ושלב זה יחל באחד הימים שבין ה 16 ל-20 לחודש דצמבר 2019, ככל הנראה ב-17 לדצמבר. בשלב זה נפתח את שתי הבארות הראשונות, מתוך ארבע, ונזרים מהן לראשונה גז טבעי לאסדת הטיפול. המועדים יכולים עדיין להשתנות, ונעדכן שוב ככל שיתקרב המועד"', כך הודיעה אתמול (שלישי) חברת נובל אנרג'י, מפעילת אסדת הטיפול בגז של מאגר לוויתן.

ברצוננו לעדכן כי המועד לתחילת השלב השלישי בהרצה עודכן ושלב זה יחל באחד הימים שבין ה 16 ל-20 לחודש דצמבר 2019, ככל הנראה…

Posted by ‎לוויתן – הפרויקט הלאומי‎ on Monday, December 9, 2019

הצינור המחבר מהמאגר בלב ים לאסדה שממוקמת מול חוף דור מלא כעת בחנקן. תחילת הזרמת הגז מהמאגר תחייב פליטת חומרים לסביבה מפני שלא ניתן לשרוף אותם עד ששיעור החנקן ירד מעבר לסף מסוים. לפי תכנית ההרצה, יהיו שני נישובים במשך כשמונה שעות בהם תתרחש פליטה משמעותית של חומרים מהאסדה לאוויר.

איגוד הערים לאיכות הסביבה "שרון כרמל" פרסם דף שאלות ותשובות לגבי ניטור האוויר בתחנות הסמוכות לאסדה, ובו חזרה על עמדת המשרד להגנת הסביבה, לפיה גם הנישובים מרובי הפליטות בהרצה לא צפויים לגרום לריכוז מזהמים בחוף.

פאניקה מיותרת או "הרגעת שווא"?

"לצערנו מאז שהחלה תקופת ההרצה מנסים גורמים שונים לזרוע פחד ובלבול בקרב התושבים, מסיבות שאינן ברורות לנו. הפעילות שמבוצעת על האסדה אינה משפיעה על שגרת החיים, והמשרד להגנת הסביבה הודיע במפורש כי אין שום צורך בנקיטת פעולות כלשהן מצד התושבים", הודיעה נובל אנרג'י.

ארגון שומרי הבית, שנאבק בעקביות בפרויקט לוויתן בהיבטים רבים שלו, פרסם בפייסבוק פוסט שהפך לפופולרי ובו קריאה להתפנות מהאזור במועדי מילוי הצינור בגז ('מועדי הנישוב').

חוות דעת רפואית חדשה טוענת חד משמעית: יש לתת התראה לתושבי עוטף לוויתן על מנת להתארגן ולצאת מהאזור המועד לחשיפה עודפת…

Posted by ‎שומרי הבית‎ on Monday, December 9, 2019

הפוסט מצטט דו"ח של פרופסור מיכה ברחנא, לשעבר מנהל הרישום הלאומי למחלת הסרטן. ברחנא כותב: "כשם שבמקומות אחרים בעולם וגם בישראל מפנים תושבים מבתיהם במקרה של אסון, יש לתת לתושבים התראה ברורה ומספיק ארוכה על מנת שיוכלו להתארגן כדי לצאת מהאזור ולמנוע את החשיפה". עם זאת, עיון בדו"ח עצמו מראה שבשורה תחתונה עמדתו של ברחנא די דומה לזו של המשרד להגנת הסביבה – הוא קורא לניטור קפדני ומתן התראה של 24 שעות לתושבי האזור – בדיוק כפי שהמשרד מחייב את נובל אנרג'י לעשות ואין בדו"ח בו קריאה מפורשת לפינוי.

אתמול התראיין מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט בתכניתו של רינו צרור בגלי צה"ל וביקר בחריפות את "שומרי הבית": " לקראת ההרצה בחנו במודלים של פיזור מזהמים ובודקים מה צפוי להיפלט. לא הסתפקנו במודלים של נובל אנרג'י וביצענו מודל בעצמנו. האמירות של 'נפנה אוכלוסיה' הן אמירות חסרות אחריות. בשום מקום בעולם לא פינו אוכלוסיה בעת הפעלת אסדות. זה לא הגיוני'. סמט הדגיש כי 'נתוני הבנזן בחיפה, באשדוד ובתל אביב הרבה יותר גבוהים מאשר בחוף הכרמל', בהתייחסו לנתוני השגרה טרם הנישובים. עוד אמר סמט: "אנחנו רוצים למנוע את הפחם שנשרף בחדרה. מאות אנשים חולים כתוצאה מזה. כדי שלא יחלו, אנחנו רוצים את הגז הטבעי בחדרה. כדי להפסיק את הפחם אני צריך גז". לדבריו, החששות מאסדת לוויתן אינם מוצדקים, בייחוד כאשר מתחשבים בפגיעה באיכות האוויר על בסיס נתונים ודאיים שגורמות תחנות הכוח הפחמיות במתחם אורות רבין בחדרה.

ב"שומרי הבית" טוענים כי כבר היום נובל אנרג'י מפירה את היתרי המשרד. אחת הטענות מתייחסת להיעדר ניטור חומרים בתחנת הניטור במעיין צבי, כמו טולואן, אתיל-בנזן וקסילן. בנוסף, בתחנה חסרות מדידות לכיוון ועוצמת הרוח, מה שמנטרל את יכולתה לשייך ריכוזי מזהמים לגורם ספציפי. אף על פי כן, ליקויים במערך הניטור אינם מעידים בפני עצמם על בעיית זיהום, אלא רק על פגיעה ביכולת לזהות כזו.

משרד האנרגיה קבע כי המתווה לסגירת התחנות הפחמיות תלוי במאגר לוויתן

במשרד האנרגיה קבעו שסגירת יחידות פחמיות אפשרית רק לאחר חיבור שלושה מאגרי גז – תמר, לוויתן, וכריש, לשם יצירת יתירות ובטיחות אספקה, המאפשרת לוותר על השימוש בתחנות הכוח הפחמיות שמייצרות כיום חשמל ב'עומס הבסיסי', כלומר, חלקן מוכרחות לעבוד בכל יום. במשרד מקווים להתחיל להשבית יחידות ייצור פחמיות באמצע שנת 2021, ולסיים הליכי סגירה או הסבה לגז של כלל היחידות הפחמיות ב-2025.

הפעלת מאגר לוויתן תאפשר כבר מתחילת הדרך הפחתה קלה בשימוש בפחם, והיא גם מהווה חלק מהורדת תעריף החשמל לציבור, בזכות הסכם רכש גז מוזל, לעומת הגז שחברת החשמל רוכשת ממאגר תמר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!