דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

מדינה בהמתנה / החשכ"ל עיכב 280 מיליון ש"ח לתחבורה הציבורית, בחברות מזהירים: לא נשלם לנהגים

באוצר תלו את העיכוב בביטול ישיבת ועדת הכספים | חברות התחבורה הציבורית הגיבו בחריפות על הקפאת הכספים ללא התראה מוקדמת: "החברות מסרבות להיות נתונות לגחמות הפקידות הממשלתית שאינה עומדת במחויבויותיה"

אוטובוס דן. אילוסטרציה. (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)
אוטובוס דן. אילוסטרציה. (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הקיפאון בעבודת הכנסת והממשלה פוגעים בתחבורה הציבורית: החשב הכללי רוני חזקיהו הודיע היום אחר הצהריים (חמישי) על עיכוב 280 מיליון ש"ח למפעילי התחבורה הציבורית. לטענת משרד האוצר, הסיבה להקפאת העברת הכספים היא ביטול ישיבה של ועדת הכספים שהיתה אמורה לאשר את ההעברה. בחברות מזהירים כי ללא העברת הכספים הן לא תוכלנה לשלם לספקים ולעובדים, ומאשימים את האוצר בפגיעה בחברות כדי ללחוץ על ועדת הכספים.

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר. (יונתן זינדל/פלאש90)
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר. (יונתן זינדל/פלאש90)

על שולחן ועדת הכספים מונחת בקשה להעברה תקציבית על סך 570 מיליון שקלים, מתוכם 280 מיליון ש"ח סובסידיות לתחבורה ציבורית. תגובת משרד האוצר מפנה את האצבע לוועדת הכספים: "על שולחן ועדת הכספים מונחות פניות תקציביות בהיקף של מיליארדי שקלים, עבור פעולות שונות וחיוניות של הממשלה ובהן, בין היתר, גם תשלום למפעילי התחבורה הציבורית. דיון הוועדה שנקבע במטרה לדון בפניות בוטל, וכרגע לא פורסם בלו"ז הוועדה מתי, אם בכלל, היא צפויה להתכנס ולדון בהן".

יער אמיר, מנכ"ל פורום מפעילי התחבורה הציבורית, ביקר בחריפות את החלטת החשב: "היום (חמישי) הייתה אמורה להינתן הרואה להעברת הכסף, ומחר הוא היה אמור להופיע בחשבון", אמר ל'דבר', "לא יפתיע אותי אם זו הדרך של האוצר להפעיל לחץ על ועדת הכספים כפי שעשה גם בעבר, אבל אני מפנה את הביקורת רק לחשב הכללי. הוא ידע שעצירת הכספים נעשית באופן מיידי. הוא לא פנה אלינו ואמר שאם לא תתכנס ועדת הכספים, זה מה שיקרה, הוא לא קרה לנו להיערך ולקחת הלוואות. גם אם נרצה לקחת ביום ראשון הלוואה, זה לא שיאשרו לחברות בתוך יום הלוואות במאות מליוני שקלים".

באוקטובר האחרון עצר החשב 20% מהתשלומים, בטענה כי אזל התקציב המאושר בשנה זו לסבסוד המפעילים. לאחר לחצים רבים, כולל מכיוונו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הועבר הכסף.

מפורום התחבורה הציבורית נמסר בעקבות הקפאת הכספים: "החלטה זאת שוב התקבלה ללא התראה מראש, ותגרור את החברות לבעיה תקציבית ותזרימית חמורה, על מנת לשמר את יציבותן הפיננסית ייאלצו חברות התחבורה הציבורית הפרטיות להיערך בהתאם והודיעו כי לצערן כלל התשלומים לספקיהן יוקפאו מיידית וכי לא יהיה ביכולתן לשלם את שכר המועסקים והנהגים". עוד נמסר מיער אמיר, יו"ר פורום תחבורה ציבורית: "החברות מסרבות להיות נתונות לגחמות הפקידות הממשלתית שאינה עומדת במחויבויותיה והן שוקלות את צעדיהן וצפוי שננקוט צעדים קיצוניים בהקדם".

פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות מאגד תחתיו את כל חברות התחבורה הציבורית הפרטיות (אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, דן בדרום, דן בצפון ודן ב"ש).

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!