דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / בשל החגים: נדחתה מחאת חברות התחב"צ נגד הקיצוץ המפתיע של משרד האוצר

לטענת החברות, המדינה גרעה 60 מיליון ש״ח מתקציב הפעלתן בחודש ספטמבר | ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כתב למפעילים כי הוא "מבקש להתנצל על אופן ההתנהלות של הממשלה ואי-העברת כלל התשלומים המגיעים"

ישראלים מחכים לאוטובוס בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ישראלים מחכים לאוטובוס בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחאת חברות התחבורה הציבורית, שבמהלכה תכננו החברות לנסוע היום (רביעי) בשיירה לאורך כביש מס' 1, תידחה במספר ימים על מנת לא ליצור עומסי תנועה חריגים במהלך חול המועד סוכות. מוקדם יותר אתמול הודיע פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, המאגד תחתיו את כל חברות התחבורה הציבורית הפרטיות (אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, דן בדרום, דן בצפון ודן ב"ש) ובראשו עומד יער אמיר, כי הוא יוצא במחאה על קיצוץ פתע שעתיד משרד האוצר להשית על החברות בגין הפעלת האוטובוסים. הקיצוץ, בגובה 20%, יחייב ביטול נסיעות וקווי תחבורה, אם לא יבוטל.

לטענת המפעילים, מדובר בהפרת הסכם בלתי חוקית מצד הממשלה. לפי הודעתם לתקשורת, החלטה זו נכנסה לתוקף אתמול כשהמדינה גרעה כ-60 מיליון שקלים מהתשלום שהועבר לחברות בגין פעילותן בחודש הקודם. החברות מתכוונות לקיים מחר מחאה בירושלים מול משרד האוצר.

אמיר אסרף, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, כתב למפעילים ביום חמישי שעבר כי הוא "מבקש להתנצל על אופן ההתנהלות של הממשלה ואי העברת כלל התשלומים המגיעים לכם. אנו עושים ככל יכולתנו להסדיר את הנושא, כולל כלל התשלומים עד לתום השנה". לפי אסרף, שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', מעורב אישית בעניין ומטפל בהתנהלות זו ישירות אל מול שר האוצר, משה כחלון.

המפעילים שלחו מכתב שני לשרים, ולבכירים במשרדי האוצר והתחבורה, לאחר שלא נענו למכתבם הראשון מיום חמישי שעבר. ללא החזר הכספים, שניתנים בגין שירות שכבר בוצע, טוענים המפעילים שיתקשו לשלם לספקים, את שכר העובדים או יחליטו על דעת עצמם, להפר את הסכמי ההפעלה ולקצץ השירות האוטובוסים.

אוטובוס של חברת מטרופולין בתל אביב (צילום: Shira15/ ויקימדיה)
אוטובוס של חברת מטרופולין בתל אביב (צילום: Shira15/ ויקימדיה)

תרגיל של החשב?

שירותי האוטובוסים הציבוריים בישראל מופעלים במודל של הסדרה ממשלתית וביצוע פרטי. במקום חברת אוטובוסים ממשלתית או עירונית, מפעילים פרטיים הם שמפעילים את הקווים, באופן המוסדר באמצעות מכרזים והסכמי הפעלה. בכך, החברות חוסכות כסף למדינה, לעומת מודל הפעלה באמצעות עובדי רשויות מקומיות או עובדי מדינה, שהסכמיהם נשענים על שכבות רבות של זכויות ותנאים שנצברו.

בעשורים הקודמים, המדינה הורידה את רמת המשרות בתחבורה הציבורית באופן כה דרמטי, כך שעד היום חסרים אלפי נהגים לחבורת התחבורה הציבורית, בייחוד לאחר שבחרה המדינה להרחיב באופן משמעותי את כמות הקווים והתדירות שלהם.

גם לאחר מאמצים רבים להגדיל את התשלומים לחברות המפעילות ולהסדיר תנאי שכר משופרים לנהגים, המחסור עדיין מעיק מאוד על המפעילים. כעת, ההחלטה החד צדדית לחתוך 20% מהתשלום החודשי בשל "הגרעון בתקציב" נראית כמו הפעלת לחץ מצד החשב הכללי על גורמים בכירים אחרים במערכת הפוליטית, על חשבון המפעילים, הנהגים והנוסעים כאחד.

חשיבותו של החשב הכללי צפויה להתעצם, שכן עד אשר תאשר הכנסת תקציב חדש ל-2020, התקציב ינוהל במגבלות שיטיל החשב, וללא כנסת, ממשלה וועדת כספים מתפקדות, שינויי תקציב נהפכים למורכבים יותר. את המחיר, בינתיים, ישלם הציבור.

תגובת משרד האוצר: "הנושא נמצא בטיפול ובהתאם להנחיית שר האוצר, החשב הכללי והממונה על התקציבים פועלים למציאת פתרון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!