דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרשם

מאבק המתמחים / ביה"ד הארצי הציע לארגון 'מרשם' למשוך ערעור על פסילתו מייצוג המתמחים באסותא

נשיאת הארצי ורדה וירט-לבנה הציעה לארגון למשוך את ערעורו על דחיית בקשתו לייצג את המתמחים באסותא אשדוד במקום ההסתדרות הרפואית | בית הדין האזורי בב"ש פסק נגד ההכרה בטענה שיש בה כדי לפגוע באינטרס הרופאים כולם ולהקשות על המעסיק

רופאים בחדר ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
רופאים בחדר ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דן ביום שני האחרון בבקשת ערעור שהגיש ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", לאחר שבית הדין האזורי קבע שהמתמחים בבית החולים אסותא אינם יחידת מיקוח נפרדת. במהלך הדיון הציעה ל'מרשם' נשיאת בית הדין הארצי ורדה וירט-ליבנה למשוך את הערעור איך הם סירבו, פסק הדין יפורסם בהמשך.

בחודש ספטמבר האחרון דחה בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע את בקשת "מרשם" להכיר ברופאים המתמחים בבית החולים "אסותא" באשדוד כיחידת מיקוח נפרדת מהרופאים המומחים. סגן נשיא בית הדין, השופט צבי פרנקל, קבע כי המתמחים הם חלק מיחידת המיקוח של כל הרופאים בבית החולים, בנימוק שכל מתמחה הוא רופא, וכל רופא מתמחה יהיה רופא מומחה עם תום תקופת ההתמחות ועמידתו בדרישות הדין. פסק הדין מדגיש כי פיצול יחידת מיקוח צריך להיעשות בזהירות, ורק במקום בו הוכח שיש אינטרסים מיוחדים ושונים לקבוצת עובדים אחרת, מה שלא מתקיים לגבי הרופאים המתמחים באסותא. עוד נקבע כי פיצול יחידת המיקוח יקשה על המעסיק לנהל את מקום העבודה.

בית החולים אסותא באשדוד. (צילום: דבר)
בית החולים אסותא באשדוד. (צילום: דבר)

במהלך הדיון השבוע חזרו במרשם על עמדתם שהרופאים המתמחים אינם מיוצגים בדיוני משא ומתן מול בתי החולים, הר"י, ההסתדרות הרפואית בישראל, טענו שעל-פי חוקתם יש פורום מתמחים ואם חברים ממרשם רוצים להשתתף בדיוני המו"מ ולייצג את המתמחים, הם יכולים לעשות זאת דרך בחירה דמוקרטית בהר"י, על-פי התקנון. צד נוסף בדיון הוא בית החולים אסותא אשדוד, שגישתו היא שהוא מעונין לקיים מו"מ ויחסי עבודה עם ארגון עובדים אחד.

במהלך הדיון אמר פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י, כי כל חייו לימד מתמחים וקידם מתמחים. "במשך 21 שנה כמנהל מערך גדול בגניקולוגיה ומיילדות הכשרתי מתמחים ואני מתייחס למתמחים כאל בני". פרופ' חגי הוסיף ואמר שהוא רוצה שהמתמחים יקבלו את התנאים הטובים ביותר ולקצר את התורנות איפה שניתן. עוד אמר, שהדלת של ההסתדרות הרפואית פתוחה בפני כולם ושהוא קורא לכל רופא לחזור הביתה ולהשפיע מהבית באופן דמוקרטי.

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים. צילום: מתוך ויקיפדיה
בית הדין הארצי לעבודה בירושלים. צילום: מתוך ויקיפדיה

ד"ר אלה קיטרוסר, יו"ר פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית אמרה כי ההסתדרות הרפואית קשובה לצרכים של המתמחים ושכל הדלתות בה פתוחות בפניהם. היא הוסיפה שרק במסגרת פורום המתמחים, שנבחר באופן דמוקרטי ומייצג למעלה מ-5,700 מתמחים, יובאו הצרכים של המתמחים למשא ומתן – כולל מסע הקריירה מסטאז'ר, דרך מתמחה ועד גימלאי. לדבריה, "ההסתדרות הרפואית מייצגת את כל הספקטרום של המקצוע שלנו מההתחלה ועד הסוף. אני רואה את עצמי כחלק מזה. כמו שדאגו לצרכי כשאני הייתי סטודנטית אני דואגת לצעירים ממני וגם אדאג לצרכי המתמחים העתידיים וגם אני יום אחד אסיים להיות מתמחה ואהיה מומחית ולכן אני סבורה שחשוב מאוד לעגן תחת ארגון אחד שרואה את התמונה הכוללת".

יו"ר מרשם, ד"ר ריי ביטון, אמרה בדיון כי במרשם לא מנסים "לעשות לעצמנו חיים קשים. אנו קבוצה של אנשים הנלחמת במלחמה הזו מ-2011. אם אנחנו לא יכולים לקבל מעמד של שווים שבו אנו יכולים לקבל החלטות ולהעביר מסרים ולקבל את הדברים שהם לב לבו של הארגון, לצערי, לא נוכל בכל מחיר לחבור להר"י וזה בעצם סלע המחלוקת. בית הדין חוזר שוב על הנושא של אסותא ואני מתחברת לנושא הזה וזאת הצצה לאיך ייראו ההסכמים של 2020 ,יש ארגונים שעשו בחירה דמוקרטית ומתוך 120 מתמחים הצביעו 87 מתמחים, שאנחנו נייצג אותם במו"מ הקיבוצי. לצערי, הזכות של המתמחים נרמסת תחת ההחלטה לשבת לשוחח רק עם ועד הפעולה של הר"י. ברגעים אלו, רגע לפני שההסכם נחתם, לא מכיל מתמחים כלל".

מארגון מרשם נמסר כי "מצער שהר"י רואה את עצמה כמי שאמורה להוביל את המו"מ, על גבם של המתמחים, כש-70% מהמתמחים הביעו אמונם במרשם. זוהי דוגמה להתנהלות המצופה כנגד המתמחים בהסכם הקרוב בו שכר בשווי מאות אלפי שקלים להתמחות ותנאי העבודה יהיו לפתחנו, כפי שניסתה לעשות בהסכם הקיבוצי 2011 לולא פרצה מחאת המתמחים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!