דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ים

זיהום ימי / אסון נמנע ליד אשדוד: עוגן של אוניית מלט ניתק, והיא נסחפה לכיוון החוף

נס חנוכה סמוך לנמל אשדוד - אוניית מלט שעגנה בלב ים, נסחפה לחוף ובמזל לא התנגשה בסלעים, אלא הגיעה לחוף | העוגן שהחזיק את הספינה נפגם, והסערה השיטה את האונייה לחוף מבטחים | מעמותת 'צלול' נמסר: "מדינת ישראל לא ערוכה לאסון שפך גדול שהיה יוצר זיהום נורא בחופי אשדוד"

היסחפות אונייה אל החוף מדרום לנמל אשדוד (צילום: פלאש90)
היסחפות אונייה אל החוף מדרום לנמל אשדוד (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דרמה של ממש התרחשה בסמוך לנמל אשדוד הבוקר (חמישי), כשהעוגן של אוניית מטען כללי כשל, והאונייה החלה להיסחף בים ללא מנוע דולק. החשש המרכזי במהלך השעה מורטת העצבים היה שהאונייה תתרסק על הסלעים, ובקע בבטן האונייה היה גורם לזיהום ים חמור. במזל האונייה נעצרה על קרקע חולית, והיא תגרר בחזרה לים בימים הקרובים.

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי "במהלך הבוקר נסחפה בשל הסערה לכיוון החוף אוניית מלט, שהייתה אמורה להיכנס לנמל אשדוד. האונייה עלתה על החוף, בצמוד לצד הדרומי של הנמל. נמל אשדוד ורשות הספנות והנמלים מנהלים את האירוע וחילוץ הצוות, תוך דאגה לשלומו".

היסחפות אונייה אל החוף מדרום לנמל אשדוד (צילומים: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)
היסחפות אונייה אל החוף מדרום לנמל אשדוד (צילומים: דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה)

מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית נמצאים בקשר שוטף עם חדר המצב של רשות הספנות והנמלים ותצפית נמל אשדוד. מפקחי המשרד נמצאים בשטח, בסמוך לאונייה, ובשלב זה לא אותרה דליפת שמנים לים ולחוף. המפקחים מלווים את האירוע, ובמידת הצורך ינקטו בכל הפעולות הנדרשות.

יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים מסר ל'דבר': "בשל הים החזק, עוגן אחד כשל מאחיזה בקרקע והאונייה החלה להיסחף לכיוון החוף. הקברניט ניסה להניע את האונייה כדי לחזור לים ולא הצליח ולכן האונייה המשיכה להיסחף ועלתה לחוף". לדבריו, "זה לא דבר טבעי לאונייה להגיע לחוף, אם זה חוף סלעי והאונייה נבקעת יכול להיגרם זיהום ים חמור מאוד. אוניות לא צריכות להגיע לשם, החוף הזה הוא לשימוש של רוחצים ולא לספנות". מאור הסביר כי במהלך הימים הקרובים תגיע אונייה גוררת חזקה שתפקידה לגרור את האונייה התקועה בחזרה אל הים.

מד"ר יובל ארבל, רכז ים וחופים בעמותת 'צלול' נמסר: "מזל גדול, מדינת ישראל לא ערוכה לאסון שפך גדול שהיה יוצר זיהום נורא בחופי אשדוד. סכנות כאלו מתרחשות בישראל בכל יום סערה מאניות, ממכליות וכעת גם מאסדות הגז והקונדנסט. במקרה זה מדובר בעבודה טובה של היחידה להגנת הסביבה הימית, אך היחידה זקוקה לכח אדם נוסף ולציוד. רצוי לחקור את המחדל בו האניה נסחפה לחוף ולהסיק מסקנות בהתאם.

תרגיל ניקוי כתם נפט (צילום באדיבות המשרד להגנת הסביבה).
תרגיל ניקוי כתם נפט (צילום באדיבות המשרד להגנת הסביבה).

האם ישראל ערוכה לטיפול באירועי זיהום בים?

יחידת ההגנה של הסביבה הימית עורכת בכל שנה תרגיל בטיפול בזיהום ים. לדברי פרד ארזואן, סגן מנהל היחידה ואחראי על הטיפול באיומים של זיהום הים, האיום הגדול ביותר הוא שפך גדול של תזקיקי נפט. "בים התיכון, שהוא 1% בלבד מהשטח הימי בעולם, יש תעבורה של 30% מתזקיקי הנפט בעולם. בישראל לבדה עוברים מדי שנה כ-14 מיליון טונות של תזקיקי נפט, והם האיום מספר אחד על הסביבה הימית. לנמלים נכנסות ספינות ובהן עשרות אלפי טונות, אך למקשרי הדלק הימיים מתחברות מיכליות בנות 100,000 ואף 200,000 טונות של נפט". האחריות למניעת הזיהום מוטלת קודם כל על המפעלים עצמם – לאומיים ופרטיים כאחד, דוגמת תש"ן, קצא"א, נובל אנרג'י, חיל הים וחברת החשמל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!