דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד נהגי המוניות

רבע מהענף שובת / שביתה חלקית של נהגי המוניות: "מי יסכים שיפגעו לו ב-30% מההכנסה?"

הנהגים ישבתו בימים הקרובים בין השעות 10:00 ל-16:00 עקב שינוי תעריפי הנסיעה והכנסת מונים חדשים שיפגעו בהכנסתם | לטענת האיגוד, המונה כלל לא נוסה בשטח אלא רק בסימולציה | והאם בכלל מדובר במאבק סביב הכנסתה של אובר לארץ?

מונית (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט  פלאש 90).
מונית (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

איגוד נהגי המוניות הורה על שביתה היום (שני) ובימים הקרובים בין השעה 10:00 ל-16:00, בגין החלפת מונים ושינוי תעריפים שלטענתם יפגעו בהכנסתם ב-30%. יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות: "התקנתי את המונה החדש, ומדדתי נסיעות במקביל, לא בסימולציה". לדבריו הפער בין המחיר החדש למחיר הקודם היה כ-30%. "מי יסכים שיפגעו לו ב30% מההכנסה?", הוסיף בר אור. לדבריו שינוי התעריף ללא התייחסות לעמדת הנהגים בא בתגובה למאבק של איגוד המוניות למנוע את כניסתה של אובר לישראל.

כ-500 נהגי מונית הפגינו בצומת עזריאלי היום (שני) במחאה על שינוי שיטת התעריפים אשר לטענתם תפחית את הכנסתo בכ-30%. המחאה כוללת שביתה מהשעה 10:00 עד השעה 16:00 שצפויה להימשך גם בימים הקרובים. השביתה מקיפה כ-6,000 נהגים, החברים בתחנות השייכות לאיגוד נהגי המוניות, המאגד כרבע מהענף. נהגים שאינם שייכים לתחנה ועובדים עם אפליקציה דוגמת גט יאנגו ואובר, עובדים ברובם כרגיל.

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, אמר ל'דבר': "אני קודם כל מקווה שהיום יתקשרו מהממשלה ויבינו שאנחנו לא משחקים איתם. לא יפגעו לנו בפרנסה". בישיבה שהתקיימה אתמול (ראשון) בין האיגוד למשרד האוצר לא הגיעו להסכמות. לטענת בר אור, גם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הבטיח שמשרד ראש הממשלה יתערב במשבר, מה שבינתים לא קרה.

בין סימולציה למציאות

החל מיום רביעי מחירי הפעימות בנסיעות הבין־עירוניות ירדו בכ–6.5%, והפעימות בנסיעות העירוניות יתייקרו בכ–13%, בתוספת דמי נסיעה קבועים. במשרד התחבורה קיימו מספר שימועים בהם הוצגו השינויים המתוכננים בתעריף, באמצעות התקנת מונה חכם. פרט לשינוי בין התעריף העירוני לבין-עירוני, נוסף תעריף ג', משעה 23:00 בלילות חמישי, שישי ושבת, שם עלות הפעימה מתייקרת ב-40% לעומת תעריף א', שיחושב כעת על פי 1.63 שקלים על כל דקה וסכום זהה על כל ק"מ בשעות היום באמצע השבוע. בשעות הלילה הוא יהיה 1.95 ש"ח, ובתעריף ג' 2.28 ש"ח, במטרה לעודד נהגים לעבוד בזמני הבילוי בסוף-השבוע, שם יש מחסור בנהגים זמינים.

בר אור מאשר את הדברים, עם הנמקה הפוכה: "80% מהנהגים עובדים בתעריף 1, 20% עובדים בתעריף 2. אני לא קורא לזה הטבה – זו אחיזת עיניים". כלומר, הוא סבור שרוב הנהגים ימשיכו לנסוע באותם שעות ויפגעו, כאשר רק מיעוט קטן יהנה מתעריף ג'.

בראור מספר כי הציע לממשלה לממן ניסוי של התקנת 200 מונים אצל נהגים בכדי לבדוק את השינוי בהכנסות הנהגים בפועל. לדבריו, במשרד התחבורה דחו את ההצעה, והסתפקו בסימולציה ממוחשבת, ולא בבדיקה בשטח. בר-אור מספר כי התקין את המונה החדש ובדק את התוצאות: " כשאני מסיים את הנסיעה – אני רואה את ההבדלים בפועל, בשני מונים אחד מראה 100 ש"ח והשני 68 ש"ח".

ההבחנה בין נסיעה עירונית ובין עירונית בשיטה החדשה נעשתה באמצעות מדידת מהירות הרכב, כך שנסיעה מחוץ לעיר תימדד לפי מהירות נסיעה של מעל ל-50 קמ"ש. המודל החדש מפצה את הנהגים על עמידה בפקקים, אך פוגע בהכנסתם מנסיעות בין עירוניות, אשר אמורות לממן חלקית גם את הנסיעה חזור, משום שלנהגים אין בהכרח נוסעים בכיוון ההפוך. בין השאר, המונה החכם נועד לאפשר גם שיתוף עלות הנסיעה בין מספר נוסעים, כך שכל אחד מהם יהיה זכאי להנחה, אך הכנסת הנהג הכוללת תגדל. כניסת הסדר זה לתוקף תידחה במספר חודשים.

את המונים החדשים מספקות שתי חברות – מוניטקס וקופונית. ההכנסות מהסבת המונים לבדם צפויות להכניס לחברות מעל 40 מליון ש"ח לכל חברה, בהנחה שההתקנות יתחלקו באופן שוויוני. למרות הכניסה לתוקף של המונים החדשים ב-1 לינואר 2020 מספר נכבד של מוניות ברחבי הארץ עדיין נוסעות עם המונים הוותיקים.

זה לא רק המונים

התעריפים החדשים עשויים להוזיל את הנסיעה מנתב"ג בכ-30%, בהיקף דומה למה שהשיגה רשות שדות התעופה במכרז שטורפד, לאחר שחברת גט ושותפתה מוניות הדר נסוגו מהזכייה במכרז. באותו הזמן בר אור קרא לנהגי מונית שלא להסיע מנתב"ג בהסדר החדש, אלא רק על פי מחירון משרד התחבורה. ברשות התחרות החליטו להגיש כתב אישום כנגד בר אור והאיגוד, בטענה שפעולה שכזו אסורה.

בר אור התייחס לאישום ואמר: "יש ליו"ר רשות התחרות חשבון אישי איתי והיא חיפשה אותי. מה שאמרתי שם זה לנסוע על פי החוק ומחירון והיא ניסתה לפגוע בי, כי אני התערבתי כדי שאובר לא יפעלו בארץ (במודל אובר X, בו כל נהג רשאי להסיע נושאים בכל רכב, א.ר.). היא מצאה אותי על שטות, ואני אצא זכאי במשפט, כי גם גט וגם מוניות הדר אמרו שהם ירדו מהעניין בגלל הסיבות שלהם ולא בגללי".

הפגנת נהגי אובר בסן פרנסיקו מול משרדי החברה במהלך שביתה שהכריזו הנהגים, 8 במאי 2019 (AP Photo/Eric Risberg)
הפגנת נהגי אובר בסן פרנסיקו מול משרדי החברה במהלך שביתה שהכריזו הנהגים, 8 במאי 2019 (AP Photo/Eric Risberg)

עו"ד מיכל הלפרין, ראש רשות התחרות, פועלת בעקביות לדה-רגולציה בתחום ההסעות כך שתותר כניסה לישראל של שירותי הסעות פרטיים בשכירות גמישה, דוגמת אובר X, המתייגים עצמם בשם "נסיעות שיתופיות", אף שמדובר בעסק פרטי מסחרי. הלפרין אמרה ל'דבר' לאחרונה כי איננה מתרשמת מהמחקרים שמצאו כי שירותים מסוג זה מוסיפים לגודש בכבישים, מואשמים בניצול נהגים, "שורפים" את כספי המשקיעים ללא מודל עסקי רווחי בהווה או באופק, וכן נוטים מטבעם ליצירת מונופולים. "יאללה תביאו כבר את המונופול הזה", אמרה, תוך שהיא מצדדת בגישה שרק אם יווצר מונופול בפועל, יש לבחון כיצד לפקח עליו. לדעתה, התקדימים ממדינות אחרות לא מהווים סיבה למנוע כניסת שירות זה לארץ. החסמים הנוכחיים לכניסת השירות היא תקנה שקבע משרד התחבורה, שמתירה רק לנהגים מורשים להסיע נוסעים ורק ברכבים מורשים, וכן פסיקה משפטית, שמונעת הפעלת שירות כזה ללא הסדרת הסוגיה הביטוחית בפעילות זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!