דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוסטרליה

אוסטרליה / השריפות באוסטרליה: מדוע סירב הכבאי ללחוץ את ידו של ראש הממשלה?

בזמן שדרום אוסטרליה עולה באש, בחר ראש הממשלה סקוט מוריסון לנפוש עם משפחתו בהוואי, ועד לסוף השבוע סירב להכריז על מצב חירום ובכך לסייע לכבאים המקומיים להתמודד עם האש | תושבי האזורים הנפגעים, הכבאים המקומיים, זועמים על ההתנהלות ורואים בו אחראי למצב

כבאי אוסטרלי שביתו נפגע בשריפה, מסרב ללחוץ את ידו של ראש ממשלת אוסטרליה (מתוך הטוויטר)
כבאי אוסטרלי שביתו נפגע בשריפה, מסרב ללחוץ את ידו של ראש ממשלת אוסטרליה (מתוך הטוויטר)
יהל פרג'

רק הבוקר, לאחר שבועות בהם נלחמים הכבאים כמעט לבד עם האש, החליטה ממשלת אוסטרליה על גיוס מערך מילואים רחב בכדי להתמודד עם שריפות הענק. ההחלטה מגיעה בעקבות ביקורת הולכת וגוברת של הכבאים, האיגודים ומנהיג מפלגת הלייבור האוסטרלית, המבקרים את ההמנעות של ראש הממשלה סקוט מוריסון להכריז על מצב חירום לאומי.

מאז ספטמבר האחרון נהרגו 23 איש בשריפות הענק שמשתוללות ביבשת הדרומית, מרביתם כבאים ואנשי כוחות הצלה, יותר מאלף בתים נשרפו כליל השבוע, כמו גם אלפי דונמים של חורש טבעי. עשרות נוספים מוגדרים נעדרים ואלפים איבדו את בתיהם. שריפות הענק מתפשטות בעיקר במדינות ויקטוריה וניו סאות' ווילס, באזורים הכפריים המרוחקים, אך העשן הרב אף אפף את סידני מספר פעמים בחודשיים האחרונים. 

מוריסון הגיע ביום חמישי האחרון לכפר הקטנטן קוברגו, בו נהרגו בשבוע שעבר אב ובנו בשריפות. במהלך הביקור הגיע ראש הממשלה האוסטרלי לתחנת כיבוי האש, שם ביקש לחזק את הכוחות הלוחמים באש וללחוץ את ידם, אולם הכבאים לא נענו לתמונת היח"צ על חשבונם וסירבו ללחוץ את ידו. מוריסון, נציג הימין, שניצח את מועמד מפלגת הלייבור האוסטרלית, סירב במהלך השבוע האחרון להכריז על מצב חירום ובכך לאפשר גיוס של כוחות נוספים בהתמודדות עם השריפות, וזאת בהתאם לתפישת העולם הגורסת כי השריפות אינן דרמטיות ואף חלק טבעי ממזג האוויר האוסטרלי. בנוסף, יצא מוריסון לחופשה בהוואי עם משפחתו, ממש בשיא השריפות, מהלך עליו הוא עדיין סופג ביקורת גם מתוך מפלגתו.

לאחר שהכבאי סירב ללחוץ את ידו של מוריסון, ניגש ראש הממשלה לכבאי אחר ואמר לו שהוא בוודאי עייף לכן סירב ללחוץ את ידו, אך גם הכבאי הזה הבהיר: "לא, הוא איבד בית". ראש הממשלה ספג ביקורת גם משאר תושבי הכפר, ורבים מהם זעמו על ביקורו, והטיחו בו כי הוא נטש את המדינה בזמן שהיא בוערת ותהו מדוע עמדו לרשותם רק 4 משאיות כיבוי, "אולי זה בגלל שאין לנו הרבה כסף" צעקה לעברו אחת הנשים במקום.

אנת'וני אלבנס, מנהיגה הנוכחי של מפלגת העבודה האוסטרלית מבקר לאורך התקופה האחרונה בחריפות את מהלכיו של ראש הממשלה, בייחוד את ההיסוס שלו בנוגע לשימוש בתקציב ובמשאבים העומדים לרשותו בכדי להתמודד עם השריפות. "על הממשלה להגיב באופן מיידי, כדי שנוכל להיות בטוחים שהקהילות שנפגעו מהשריפות יוכלו להשתקם", אמר אלבנס בביקור שערך באיזור השריפות בסופ השבוע.

לאחר שמועמד מפלגת העבודה האוסטרלית הפסיד למועמד הליברלי, בבחירות שהוגדרו ע"י הצד השמאלי כ"משאל עם על המשכורות", התסכול מהמצב הכלכלי נמשך. הפופולריות הרבה לה זכו שורטן והלייבור במערכת הבחירות בחודש מאי האחרון, מתבססת על תסכול של אוסטרלים רבים מהמצב הכלכלי ביבשת בכלל ומפגיעה במעמד העובדים בפרט. בשנים האחרונות עלה השכר הריאלי באוסטרליה בשיעור נמוך יחסית, במה שכונה על ידי חלק מכלי התקשורת "הקיפאון הגדול ביותר בשכר מאז מלחמת העולם השנייה".

שריפות אינן זרות ליבשת הדרומית, אך מספרן עלה הקיץ לפי 10 מהממוצע השנתי, לפי מכון דיודסון עד כה עלו באש למעלה מ-27 אלף קילומטרים רבועים – יותר משטחה של ישראל כולה. לצד כל אלו המעלות בחלקים באוסטרליה הגיעו לאחרונה ל-42 מעלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!