דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סערה

חורף סוער / האזהרות, ההנחיות וההיערכות המיוחדת: כך תישמרו מפני הסערה הקרובה

מה עושים אם החשמל נופל? איך מתמודדים עם היפותרמיה? האם יהיו מוקדנים בקווי החירום? איפה אסור לטייל, ומה יהיה על הפילים בספארי? | לאחר שארבעה בני אדם קיפחו את חייהם בסערה הקודמת, הרשויות נערכות למנוע נפגעים בנפש ונזקים לרכוש

אמבולנס מדא בגשם (צילום: ברוך הופמן/דוברות מדא)
אמבולנס מדא בגשם (צילום: ברוך הופמן/דוברות מדא)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

אסונות טבע אולי אינם נמנעים, אך האופן בו אנחנו מתמודדים איתם ואיך הרשויות נערכות אליהם, היא לחלוטין בידינו. בימים הקרובים יהיה גשום מאוד, ינשבו רוחות חזקות. בחרמון ירד שלג. ויהיה קר מהרגיל. במישור החוף, בשפלה, בבקעת הירדן ובים המלח קיים חשש כבד מהצפות. הסערה האחרונה גבתה את חייהם של ארבעה ישראלים, אזרחים רבים שנתקעו בבתים או מחוץ להם נזקים אדירים ברכוש פרטי וציבורי, ועם התחזיות יקלעו, הימים הקרובים צפויים להיות אף סוערים יותר.

אספנו עבורכם את ההנחיות, האזהרות וההיערכויות של מד"א, חברת החשמל, הערים הגדולות, רשות הטבע והגנים, המשרד לבטחון הפנים ואפילו של הספארי לסערה הקרובה.

הערכות של עיריית תל אביב לסופה. ינואר 2020. (קרדיט: דוברות עיריית תל אביב)
הערכות של עיריית תל אביב לסופה. ינואר 2020. (קרדיט: דוברות עיריית תל אביב)

בעיריית ת"א, העיר בה קיפחו את חייהם סתיו הררי ודין שושני לאחר שטבעו במעלית בבניין בשכונת התקווה בדרום העיר, משדרים הערכות ודריכות רבה לקראת מזג האוויר הקרוב, אך מדגישים כי "אי אפשר להבטיח לחלוטין שלא תהינה הצפות, זאת בשל כמויות גשם חסרות תקדים שיורדות בזמן קצר ויוצרות עומס על התשתיות". מהעירייה מוסרים כי טיפלו בנזקי הסערה הקודמת, ניקו את תעלות הניקוז ובדקו את המערכות התת קרקעיות, מכינים צוותי עובדים לחירום, בדקו את תקינות הרמזורים, הנחו את הקבלנים לאחריותם בעת מזג אוויר קשה ועוד.

בעירייה אף מבטיחים כי תגברו את מערך כוח האדם במטרה לתת מענה לחסרי הבית בדרום העיר, בצורת חלוקת תה חם ושמיכות והפנייה לגגונים של עמותת 'לשובע' למי שיסכים. "עוד לא היה מצב שהגגון היה מלא ולא יכולתי לקלוט" אומרת ליטל מוסק, מנהלת תחום דרי הרחוב של העמותה, על הגגון האמור לקלוט חסרי בית בעת חרום, בו 50 מיטות, והוא פתוח רק לגברים שאינם משתמשים בסמים או נמצאים בזנות. "בסערה יש הרבה חבר'ה, אבל בדרך כלל הם לא נשארים.

עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות הסופה, דצמבר 2016 צילום: חברת החשמל
עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות הסופה, דצמבר 2016 צילום: חברת החשמל

בחברת החשמל הכריזו על מצב כוננות, בו הופסקו ניתוקי החייבים, צוותי העבודה בשטח תוגברו וכך גם מרכזי השירות 103. בחברה שבים ומדגישים, כי אין אפס הפרעות ונזקים ברשת החשמל ובשל הרוחות החזקות והגשמים שיגרמו לנזקים ברשת החשמל, להצפות במתקנים ובדרכים יורגשו הפרעות באספקה, וזאת, על אף ההיערכות הנרחבת.

בחברת החשמל מחדדים את הנחיות הבטיחות ומדגישים כי בעת הצפות יש להתרחק ממתקני חשמל ומבקשים מהציבור לגלות ערנות ולדווח מידית על חוטי חשמל קרועים או נזקים אחרים לרשת החשמל.

מרשות הטבע והגנים הודיעו כי קיים חשש לשיטפונות במדבר יהודה ודרום הארץ הצפות במקומות המועדים ורוחות חזקות עד שבת בערב. נחל דרגה וכל מסלולי הגלישה בנחלי מדבר יהודה, המסלול הרגלי בנחל אוג ובנחל פרת בין האתרים יהיו סגורים. בנוסף, הודיעו ברשות כי חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים בזרימה ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים-סכנת חיים.

במד"א מפרסמים אף הם מקבץ הנחיות לציבור לקראת הסערה הבאה, ומנכ"ל הארגון אלי בין אף מבקש מהציבור משנה זהירות ושימת לב: "אני קורא לציבור להגביר את תשומת הלב לקרובי משפחה, מכרים ושכנים קשישים המתגוררים לבדם, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך. בכל צורך רפואי יש להזעיק את כוחות מד"א בטלפון 101 או דרך יישומון 'מד"א שלי', באמצעותו החובשים והפראמדיקים יזהו את מיקומכם המדויק. אני מאחל המשך חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל".

במשרד לבטחון הפנים מחדדים נהלים והשר גלעד ארדן הדגיש כי "המשימה המרכזית היא מניעת אובדן חיי אדם ולכן יש לתעדף הוצאת כוחות קודם כל להצלת חיים ורק לאחר מכן לטיפול בתשתיות או בנזק כלכלי." מהמשרד נמסר כי השר הנחה את הרשויות המועדות לפורענות להערך בהתאם, כי יש לאייש את מוקדי החירום הטלפונים באופן רציף עד יום שישי בצהריים, את משטרת ישראל הנחה השר למפות את הכבישים המסוכנים ולהיות מוכנים לסגירתם המיידית, ואף לייצר עדכונים בין מרכזי החיזוי לכוחות המשטרה והכיבוי.

גם בחיפה נערכים לסופה, שם מצפים למשקעים אדירים של עד 80 מ"מ, משבי רוח בעוצמה של כ – 70 קמ"ש, ים סוער וגלים בגובה של עד 6 מטר.  מהעירייה נמסר כי יחידות המטה העירוניות תוגברו ויועמדו בכוננות לפינוי סחף, טיפול בהצפות וחסימת כבישים ופינוי מכשולים, וכי עובדי מחלקת הדרכים לטפל באופן מידי בבורות ומכשולים אחרים שעשויים להיווצר בכבישים ולסכן את הציבור. כמו כן, הציבה העירייה בכוננות צוותי שאיבה לניקוז מים, כלים מכניים הנדסיים לפינוי סחף ופתיחת צירי תנועה, וסיירת בטיחות נמצאת בכוננות על מנת לפנות תושבים במידת הצורך.

רחוב הרצל בחיפה, 8 בינואר 2019. (צילום: אסף דוד אליאס הופמן)
רחוב הרצל בחיפה, 8 בינואר 2019. (צילום: אסף דוד אליאס הופמן)

לדברי העירייה שירותי הרווחה בעיריית חיפה נערכו להעניק סיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, קשישים ואנשים בעלי נכויות. בתוך כך נערכים שירותי הרווחה לפתיחה על פי הצורך של מרכזיי שהייה לתושבים במקרה של הצפת דירות מגורים. עובדי האגף מקיימים סיורים יזומים ברחובות העיר במטרה לאתר דרי רחוב ולשכנעם להתפנות לדירות מסתור זמניות של שירותי הרווחה.

גם בספארי מתארגנים לבוא החורף הרבה לפני שצפויות סערות משום שצריך להתמודד בעיקר עם הקור העז ששורר בלילות גם כאשר הטמפרטורה בבוקר היא גבוהה באופן יחסי. אבל כעת כשהסערה תגיע שוב לשיאים קיצוניים לקראת יום רביעי ההכנות בעיצומן.

בשטח הפתוח: ישנן סככות רבות שמאפשרות לבעלי החיים למצוא בהן מחסה. כבר בסתיו חודשו הסככות ונבנו מספר סככות חדשות כדי שיוכלו לאפשר למאות בעלי החיים להסתתר מפני הגשם וגם להתחמם. בשעות אחר הצהריים, המטפלים מרפדים את הסככות בשטח הפתוח בכמויות גדולות של חציר, כדי שכל עדרי בעלי החיים שנמצאים שם, יוכלו להצטופף ולאכול באזור מוגן אבל גם להתחמם אחד עם השני וגם בעזרת החציר שכמותו כפולה מהרגיל.

ספארי רמת גן (קרדיט: ספארי רמת גן)
ספארי רמת גן (קרדיט: ספארי רמת גן)

ישנם בעלי חיים שנהנים מחימום טבעי כמו צבאי התומסון שנהנים לשבת על ערימות הגללים של הקרנפים וכך להתחמם וההיפופוטמים שמעדיפים בימים קרים להיכנס למים שהם חמים מעט יותר מהטמפרטורה שבחוץ. מדהים לראות איך ההיפופוטמים הכבדים מעלים אדים בגלל הפרשי הטמפרטורה של גופם ביחס לקור העז ששורר בחוץ.

בתוך גן החיות: בתי הלילה של בעלי החיים שבגן החיות מחוממים באמצעות תנורים, מנורות חימום וכמובן חימום תת ריצפתי מפנק. החימום התת ריצפתי הוא נחלתם של מספר בעלי חיים אך בעיקר מיועד לקופי האדם. כדי שלא ייפגעו בעצמם ולא יגעו בטעות בתנורים או יגרמו לנפילתם. החימום שלהם מבוסס על צינורות חימום שמאפשרים להם להינות גם מרביצה על רצפת בתי הלילה.

ספארי רמת גן (קרדיט: ספארי רמת גן)
ספארי רמת גן (קרדיט: ספארי רמת גן)
ספארי רמת גן (קרדיט: ספארי רמת גן)
ספארי רמת גן (קרדיט: ספארי רמת גן)

הפילים שלנו אוהבים להסתובב בגשם ונהנים ממקלחות המטר הם אינם רוצים להיכנס לבתים גם בגשם והם מסתובבים בחוץ גם בימי סערה. כאשר הם מתעייפים ומחפשים מנוח לגופם הכבד והפוגה מהמשקל שמכביד על רגליהם הם משתרעים על הערימות הנפלאות והרכות.

הסערה האחרונה גרמה לחלק מחומת הספארי ליפול ולשמחתנו בשיתוף פעולה של עובדי הספארי ואנשי התשתיות והתחזוקה של עיריית רמת גן, התגברנו על המצב והחומה תוקנה באופן זמני. אנחנו מקווים כי הסערה הקרובה תהיה קצת פחות עוצמתית מקודמתה ורק נהנה מכמות מים נכבדת ומבורכת​.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!