דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המאוגדים / ביה"ד אסר על שלמה ביטוח לפגוע בזכות ההתארגנות של עובדיה

בתום דיון על טענות ההסתדרות כי הנהלת החברה לחצה על עובדים לבטל חברותם בארגון ולהצטרף להסתדרות הלאומית, הוארך הצו האוסר על ההנהלה לבצע כל פעולה הפוגעת בזכות ההתארגנות של עובדיה

הפגנה של עובדי שלמה ביטוח (דוברות ההסתדרות)
הפגנה של עובדי שלמה ביטוח (דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נעתר לבקשת ההסתדרות ובהחלטה שניתנה הבוקר (רביעי) הוארך תוקף הצו הקובע כי על שלמה חברה לביטוח חל איסור מוחלט לבצע כל פעולה הפוגעת בזכות ההתארגנות של עובדיה. זאת לאחר שההסתדרות עתרה בשבוע שעבר לבית הדין בטענה כי הנהלת החברה מעורבת בהפעלת לחץ ואיומים על עובדים לבטל חברותם בארגון ולהחתימם להסתדרות הלאומית.

בהחלטתו הבהיר השופט כי הארכת הצו אינה מהווה קביעה עובדתית, באשר לנכונות טענות ההסתדרות כלפי החברה, והוסיף כי הוא רואה חשיבות בשמירה על שגרת עבודה תקינה וסדירה בשלמה, וכי מערכת יחסי העבודה הקיבוציים בין שלמה לבין ההסתדרות הכללית נמשכת. "במטרה שלא להסלים את מערכת היחסים הקיבוצית הנמשכת בין הצדדים, ביה"ד קורא לצדדים לנצל את התקופה הקרובה על מנת לפעול במשותף לאיחוי הקרעים מחד גיסא ולחידוד נהלים וכללי התנהגות מאידך גיסא, וזאת בשים לב ליחסי העבודה הקיבוציים הנמשכים בין הצדדים, והאינטרס לשמור על זכויות העובדים כמו גם על שגרת עבודה תקינה וסדירה במשיבה", כתב שגב, ונתן להסתדרות ארכה של 60 יום להגשת כתב התביעה העיקרי בנושא ה פגיעה בהתארגנות. ההסתדרות הכללית יוצגה בתיק ע"י על ידי סגנית ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי עו"ד מאיה צחור אבירם ועו"ד סיון רדיאן.

"אני הגורם המרכזי אליו פונים עובדים מבועתים שמספרים שאמרו להם שאם לא יצטרפו ללאומית יראו להם את הדרך החוצה. אנשים מבוהלים, הם פונים אלי" אמרה לבית הדין חברת הועד לילך פדידא וסיפרה על מנהלת זוטרה שהכניסה עובדים כפופים לה לחדר והפעילה עליהם לחץ לחתום. "יש מנהלת במוקד שיש לה המון עובדים חדשים וצעירים, וכל רגע אני מקבלת וואטסאפ לבוא. ירדתי למנהלת התחום שמציגה עצמה 'פרו-עובדים' ואני אומרת לה שהיא רואה את עובדיה לחוצים ומתוחים וראשם באדמה… היא התקשרה לורד וולף (מנהלת כוח האדם) וזאת אמרה לה – לא להתערב"."הייתי בשטח כדי לראות את הפנים של העובדים" אמרה מירי גרגיר-כץ, יו"ר חטיבת הביטוח בהסתדרות המעו"ף, "שמעתי את שיחות הטלפון שקיבלו חברי הועד כשעובדים פנו אלינו. ורק אחרי שהבנו שזה מה שקורה בפנים – יצא המכתב שלנו להנהלה, עוד בטרם פנינו לבית הדין".

הנהלת החברה כפרה בטענות כי פעלה בניגוד לחוק לטובת הסתדרות הלאומית. לטענתו, קבוצת עובדים בחברה שהתמודדותה בבחירות לוועד לא התאפשרה, פועלת להעברת עובדים לארגון המתחרה. עוד טענו נציגי החברה כי עובדים המזוהים עם שני הארגונים העלו טענות הדדיות באשר לצעקות ואיומים. מנכ"ל שלמה ביטוח, אורי אומיד, הגיע אמש לבית הדין והצהיר כי החברה מתחייבת שלא תנקוט עמדה באשר להעדפת ארגון כזה או אחר, ואף תשקול לכנס את עובדיה להעביר מסר זה. עם זאת, הבהיר עו"ד אלון נוי המייצג את הנהלת החברה, כי היא אינה רואה פסול בפניה מצד מנהלים בדרג הביניים לעובדים באשר למעבר מארגון עובדים אחד לאחר. "יש שדרת ניהול שהיא הנהלת החברה, היא לא תביע דעה ולא לחץ על עובדים כדי שימירו" אמר אך הוסיף באשר למנהלי הצוותים ועובדי משאבי האנוש: "אני לא יכול להגיד להם חבר'ה תשתקו. הדבר היחיד שאני יכול להגיד להם זה שהם לא יגידו שלצד הזה או לזה יש את תמיכת ההנהלה. האנשים הללו אני לא יכול להגיד להם מילה". עו"ד נוי טען כי גם בוועד העובדים חברות מנהלות צוותים, אך עו"ד מאיה צחור אבירם מההסתדרות   השיבה לדבריו כי עובדות אלו במהלך תהליך ההתארגנות – הקפידו שלא לפנות לעובדים הכפופים להן בנושא.

קבוצת שלמה (צילום: דבר)
קבוצת שלמה (צילום: דבר)

כנגד חברת שלמה ביטוח נפסקו בעבר פיצויים בסך 500,000 שקלים בגין פגיעה בהתארגנות עובדיה שהתארגנו בשנת 2016. בית הדין האזורי לעבודה קבע אז כי  הנהלת החברה, שסירבה להכיר בהתארגנות ולנהל עימה מו"מ, הפעילה לחץ על עובדים לבטל חברותם בארגון. בין היתר התייחס בית הדין אז לדברים שנשא מנכ"ל החברה בפני עובדי, כשאמר להם "הכל רשום. הכל קיים. כל מי שצריך שנבוא איתו בחשבון נבוא איתו גם בחשבון". והוסיף כי "המנכ"ל היה מעוניין שחברי הוועד ישמעו את דבריו כדי לגרום להם לחשוש מהמשך פעולותיהם למימוש זכות ההתארגנות… גם בעדותו לא בחל באמירות כלפי חברי הוועד והתרשמנו שהוא מזלזל בהם ורואה בהם עובדים הפוגעים בחברה". בעקבות פסיקה זו הצליחה נציגות העובדים להגיע לחתימת הסכם קיבוצי ראשון בחברה ב-2018, אולם אף על פי כן, לטענת ההסתדרות לא נפסקו הניסיונות להתנכל להתארגנות העובדים, שהגיע כאמור לשיא כעת. חברת הועד פדידא ונציגת ההסתדרות גרגיר טענו כעת בבית הדין כי נציגות העובדים בחברה נתונות בהתעמרות מתמשכת, אשר הובילה לעזיבתן של 3 מתוך 5 מקימות ההתארגנות.

ההסתדרות הלאומית הגישה תגובתה בתיק, ונציגיה אף הגיעו לדיון, זאת על אף שלא נדרשה כצד להליך על ידי אף אחד מהצדדים, ולא הגישה בקשה להצטרף אליו כצד בעצמה. בית הדין הורה להוציא את תגובתה מהתיק, וביקש לוודא כי לנציגיה לא תהיה גישה למסמכים המשפטיים בתיק זה, תוך שהוא מבהיר שהצדדים בו הינם החברה וההסתדרות הכללית בלבד.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!