דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט אולימפי / הטלה פוליטית: איסור על ספורטאים למחות במהלך טוקיו 2020

בעקבות מחאות רבות של ספורטאים במהלך המשחקים פרסם הוועד האולימפי הבינלאומי את 'הוראה מספר 50', האוסרת על כל סוג מחאה של ספורטאים המשתתפים באולימפיאדה: "יוכלו להביע את דעתם ברשתות החברתיות ובמסיבות עיתונאים"

המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים (Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images)
המדליסט האולימפי רייס אימבודן כורע ברך בעת נגינת המנון ארה"ב לאות מחאה במהלך המשחקים הפאן-אמריקאים (Photo by Leonardo Fernandez/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הוועד האולימפי הבינלאומי פרסם ביום שישי הודעה של כך שיאסור כל סוג של מחאה ע"י ספורטאים במהלך האולימפיאדה שתערך הקיץ בטוקיו. כדי למנוע מספורטאים לבצע מעשי מחאה במהלך האולימפיאדה ולהשאיר את התחרויות עצמן ללא כל ביטוי פוליטי החליטו בוועד האולימפי לצאת עם הוראות מפורשות לספורטאים העולמיים.

במהלך הסוף שבוע פרסם הוועד האולימפי הבינלאומי את הקוד האולימפי בשם 'הוראה מספר 50'. האוסרת על כל סוג של מחאה של ספורטאים המשתתפים במשחקים האולימפיים במהלך התחרויות עצמן, בכפר האולימפי, במהלך טקס הענקת המדליות ובמהלך טקסי הפתיחה והסיום של התחרויות. בין הדברים האסורים לביצוע נמצאים כל סוגים של סממנים פוליטיים בלבוש, איסור על ירידה מהפודיום לפני סיום טקס הענקת המדליות, איסור לתנועות ידיים עם משמעות פוליטית סמלית ואיסור של כריעת ברך.

לעומת זאת הוועד האולימפי מבין שאינו יכול להשתיק כל סוג של ביקורת במהלך המשחקים ומאפשר לספורטאים לבטא את דעותיהם במהלך הראיונות שיעניקו לכלי התקשורת העולמיים, במפגשים קבוצתיים ובחשבונות האישיים ברשתות החברתיות.

במסמך שפורסם לא כתוב מה יהיה העונש אותו יספוג הספורטאי או הספורטאית, במקרה של הפרת הקוד האולימפי החדש. לעומת זאת מציינים בוועד האולימפי שהוועד האולימפי, ההתאחדות הבינלאומית של אותו הענף והתאחדות הספורט המקומית יכולו להטיל עונש על הספורטאי או הספורטאית שימחו.

לכל הצדדים ברור שלמעשה המחאה הפיזית שמשודרת בשידורי הטלוויזיה לכל העולם ומתרחשת על הפודיום או במהלך התחרויות יש נראות גדולה יותר מאמירות כאלו ואחרות של הספורטאים.

במהלך המשחקים הפאן אמריקאים בלימה 2019, שני ספורטאים אמריקאים ביטאו את מחאתם לגזענות של שלטון טראמפ בארה"ב במהלך מחאות בעת הענקת המדליות. מטילת הפטיש גוון ברי בת ה-30 הניפה את אגרופה במחאה בזמן נגינת המנון ארה"ב לאחר שזכתה במדליית הזהב ואילו הסייף רייס אימבודן, המדורג במקום השני בעולם, כרע ברך בזמן העמידה על הפודיום, לאחר שזכה במדליית הזהב הקבוצתית.

המחאות תפסו את הוועד האולימפי האמריקאי במבוכה. הוועד האולימפי הבינלאומי מנסה למנוע סיטואציות דומות במשחקים הקרובים. האם ההוראה החדשה תצליח למנוע כל סוג של מחאה? זה תלוי כבר בכמה רחוק יהיו מוכנים ללכת הספורטאים האולימפיים המצטיינים עם הרצון שלהם להפוך את העולם למקום טוב יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!