דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קשישים

צלם אנוש / "כל נשמה זו נשמה": הרגעים הקשים של מתנדבי זק"א שמפנים קשישים עריריים שנפטרו

מתחילת 2020 נמצאו וטופלו בידי זק"א 8 קשישים שנפטרו בביתם מזה מספר ימים | מאיר בוסקילה ושמעון זגורי, שניים מהאנשים העושים בהתנדבות את מלאכת הבאת הגופה לקבר, מספרים: "פתאום אתה מגלה שיש אנשים שחיים לבד, ממש לבד" | בזק"א קוראים - נקישה קלה בדלת השכן יכולה להציל חיים

מתנדבי זק"א בדרכם לטיפול במתים (באדיבות זק״א)
מתנדבי זק"א בדרכם לטיפול במתים (באדיבות זק״א)
יהל פרג'

"האירוע הזה תפס אותי בדרך למנחה בישוב בת אדר, שם אני מכהן כרב הישוב", מספר מאיר בוסיקילה, המתנדב בזק"א אשקלון 12 שנים. "התקשרתי לאחד הגבאים ואמרתי לו שיהיה בבית הכנסת, ואני אגיע כשאגיע. הלכתי, הגעתי ומסרתי שיעור אחרי שהסתיימה המנחה, ככה, עם הריח, הקב"ה לוקח את הריח הזה. זה תופס אותנו בהרבה מקומות ובהרבה מצבים, ואנחנו מפנים את הזמן ומתייצבים".

שתי גופות של קשישים עריריים נמצאו הערב (שלישי) בבאר-שבע ובאשקלון, כשהן במצב קשה. הקשישים נפטרו לפני מספר ימים, ומאז איש, מלבד צוותי זק"א וכוחות ההצלה השונים, לא תהה מה עלה בגורלן ולא נקש על דלת ביתם, אלא לאחר שעלה משם ריח המוות. בשלושת השבועות שחלפו מתחילת שנת 2020 נמצאו בסך הכל שמונה גופות של קשישים עריריים – שלוש בירושלים, אחת בראשון לציון, אחת בבית שמש, אחת בפתח תקווה, ושתיים נוספות היום בבאר שבע ובאשקלון. בשנה שעברה נמצאו במצב זה כ-130 קשישים אשר טופלו כלאחר כבוד בידי זק"א.

ניידות זק"א ומשטרה באירוע מוות בלתי טבעי בבאר שבע, 21 בינואר 2020, (קרדיט דוברות זק"א)
ניידות זק"א ומשטרה באירוע מוות בלתי טבעי בבאר שבע, 21 בינואר 2020, (קרדיט דוברות זק"א)

"קיבלתי קריאה דרך המוקד של זק"א על גופה בריקבון מתקדם ברחוב השונית אשקלון", אומר בוסקילה. "כשהגענו, הזירה היתה כבר פרוצה ע"י כיבוי אש. נכנסנו לבית, ואתה רואה את המצב המזוויע, הכל מוזנח, ואפשר להבין שחי פה אדם ערירי לפי הבית והבלאגן. האזור הוא דווקא יוקרתי, דירות על המרינה, רואים את הים מהחלון, אבל כשנכנסים לבית, אתה מבין למה צריך לבדוק מה עם השכן, במיוחד כשהוא גר לבד."

"נפשית זה מאוד קשה, הריח נשאר אצלך, גם אחרי מקלחת. לא נעים, מזעזע מאוד. אחרי מקרים כאלו אני מבולבל, לא אומר שלום בבית, הבגדים ישר לכביסה ואני ישר למקלחת", אומר שמעון זגורי (45) המתנדב 25 שנים בזק"א. "הערב הקפיצו אותי מהבית, דיווח על מב"ט (מוות בלתי טבעי) של גבר ערירי בן 67. הגענו לבית המוזנח והמראה של הגופה היה נורא. הוא התגורר בדיור מוגן, שם גרים גם סטודנטים וגם אנשים מבוגרים. לפי מה שהבנתי מהשומר, הוא כמעט שבועיים לא ראה אותו. ואחרי שהריחו ריח מאוד מאוד חזק, הזעיקו כיבוי אש. מצאנו אותו על הכסא, יושב מול המחשב, כשהמחשב דלוק."

שמעון זגורי, מתנדב בזק"א כבר 25 שנים (התמונה באדיבות המצולם)
שמעון זגורי, מתנדב בזק"א כבר 25 שנים (התמונה באדיבות המצולם)

"פתאום אתה מגלה שיש אנשים שחיים לבד, ממש לבד" אומר בוסקילה. "בדיוק כשבאתי, עלו איתי במעלית 2 חברים שלו, אמרו שכבר שבועיים מנסים לאתר אותו ולא הצליחו. חשבו שאולי נסע לחו"ל, אבל היום החליטו להזעיק את המשטרה והם הביאו כיבוי והתגלה מה שהתגלה. להערכתי הוא שהה שם על הרצפה שבוע.

"אנחנו מרגישים שזו עבודת קודש. מגיעים לכל מקרה לגופו, בחרדת קודש, במטרה להביא את האדם לקבר ישראל. הסיפור לא נגמר עכשיו, אני מחר מרים טלפון למכון, למחלקה המשפטית, ואנחנו נביא אותו לקבר ישראל. אשתו נפטרה, אין לו ילדים הוא לבד בעולם, אנחנו לוקחים על עצמנו לעשות הכל כדי שהוא ייקבר כמה שיותר מהר".

מאיר בוסקילה, מתנדב בזק"א 12 שנים (התמונה באדיבות המצולם)
מאיר בוסקילה, מתנדב בזק"א 12 שנים (התמונה באדיבות המצולם)

"יש לי בן אחד שאיתי ביחד, והשני עובד בבית הקברות" מספר זגורי. "את הקטנים אני לא משתף במה שקורה, הם יודעים שאני יוצא למקרה וזהו. הטלפון שלי מלא בתמונות, אז הילדים שלי לא נוגעים בטלפון".

חסד של אמת

"אף אחד לא יכול להגיד שהמקרים לא משפיעים עליו. כל נשמה זו נשמה. אצל כל אדם אתה מתחבר לנשמה הזו, אתה אומר מה היא סבלה עד שהגענו לפה? אי אפשר להגיד שחלילה זה מקהה את החושים. אבל מצד שני, האמונה, שאנחנו חדורי מטרה, להביא את האדם הזה לקבר ישראל בכבוד הראוי והמתאים, אנחנו לא רואים שום דבר מעבר לזה. זה אתה, הנפטר ובורא עולם ואולי שוטר או שניים. ו"עשית עמדי חסד ואמת", כמו שקראנו בפרשה בשבוע שעבר, נטו שכר בעולם האמת."

יהודה משי זהב, יו״ר ארגון זק״א יצא הערב בקריאה: ״מה שמקומם באירועים קשים אלו, שמה שהפריע לשכנים זה לא הבדידות או הזעקה לעזרה של השכן או השכנה מלמעלה או מלמטה. אלא הריח הנוראי והלא נעים שהגיע לאפיהם והפריע להם, ולא השכן חסר הישע. הקדימו את הלב הרחום לפני חוש הריח… תבדקו בבנין שלכם אם יש שכן כזה, תשאלו בשלומו לפחות פעם ביום כדי להציל את חייהם". בוסקילה מתחבר לקריאה הזו של הארגון, "הסיפור של העריריים הוא קשה, אנחנו זועקים רק דבר אחד – תנו דפיקה בדלת. בוא נשמע, נראה מה קורה, כי בידנו להציל, ממש בידיים שלנו. יכולים הרבה להועיל בדפיקה הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!