דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

נוהגים ומותקפים / "פתאום אני חוטף אגרוף מהצד, תוך כדי שאני נוהג באוטובוס מלא. במזל לא היו שם מכוניות"

נהגי אגד ברחובות התכנסו לאסיפת מחאה בעקבות תקיפתו של נהג קו 274 על ידי נוסע: "אם זה קרה לו, זה יכול לקרות לכל נהג. הוא תמיד מסביר פנים לנוסעים. רגוע. לא אחד שיענה לנוסע שמתחצף אליו" | יו"ר ועד העובדים קובי ואחניש: "נהגים מותקפים כל יום ואפילו לא מדווחים"

נהגי אגד רחובות. במרכז: הנהג שהותקף טוביה נגוסה (צילום: ניצן צבי כהן)
נהגי אגד רחובות. במרכז: הנהג שהותקף טוביה נגוסה (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"בצומת הראשונים, נוסע ביקש לרדת, למרות שלקו אין שם עצירה. הוא התחיל לצעוק ולקלל ואני בכלל לא הבנתי מה קרה" סיפר ל'דבר' הנהג, טוביה נגוסה, בן 52 מרחובות, שהותקף אתמול (שלישי) על ידי נוסע בזמן שנהג בקו 274, "הסתכלתי ואמרתי לו, 'אח שלי, אין לי כאן תחנה, אני לא יכול להוריד אותך, אם אתה רוצה יש תיכף אחרי הרמזור תחנה, אני אוריד אותך'. והוא עונה וצועק 'עשית לי בכוונה' ומקלל. אמרתי לו 'אם אתה מדבר לא יפה, אני לא מדבר איתך'. צעק שהוא דורש את הכסף שלו בחזרה, ופתאום הוא תולש את ה'פורט' שלי (קופת המטבעות שליד הנהג). ניסיתי עם היד לעצור אותו, והוא הולך אחורנית. פתאום אני חוטף אגרוף מהצד. וזה תוך כדי שאני נוהג. אוטובוס אקורדיאון, מלא. הרגשתי שאני סוטה, בורח מהכביש. האוטובוס הסתובב, עצר ממש ב-ח' על הכביש, במזל לא היו שם מכוניות נוספות. יכולתי להרוג אנשים."

נהגי סניף רחובות של אגד התכנסו הבוקר לאסיפת מחאה עקב האירוע, ופעילות קו 274 הושבתה בין השעות 11:00 ל-13:00. נציגי ההסתדרות ומועצת העובדים של אגד הגיעו לסניף, שוחחו עם העובדים וחילקו להם גז פלפל להגנה עצמית.

הנהג שהותקף טוביה נגוסה (צילום: ניצן צבי כהן)
הנהג שהותקף טוביה נגוסה (צילום: ניצן צבי כהן)

לירן מזרחי חבר ועד העובדים וסדרן בתחנה היה נרעש. "אתה חייב להבין מה זה תושיה של נהג מנוסה" אמר ל'דבר', "לתפוס את ההגה בשתי הידיים, הוא לא החזיר ולא התגונן, הוא חטף מכה אבל שמר על חיי האדם באוטובוס. זה גיבור, לא פחות. הבן אדם הזה פשוט הציל חיים".

"נהגי התחבורה משרתים את הציבור בנאמנות ולא יעלה על הדעת שיהפכו לשק אגרוף" הוסיף מזרחי, "במידה ותופעת האלימות תימשך, נהיה חייבים להגביר את המחאה". אלי צדוק, סגן מנהל התחנה הוסיף כי "אם לטוביה זה קרה, זה יכול לקרות לכל נהג. זה נהג שתמיד מסביר פנים לנוסעים. רגוע. לא אחד שיענה לנוסע שמתחצף אליו."

ליאון ליטבין, בן 29, שהיה על האוטובוס בעת האירוע סיפר ל'דבר' כי "הייתי שקוע בטלפון ולא שמתי לב לאירוע עצמו, אבל כשפתאום האוטובוס עצר עצירה ממושכת, והרמתי את הראש, ראיתי שאנשים התחילו לצעוק על הנהג וחלקם ירדו מהאוטובוס".

לדבריו, "ירדתי קדימה לשאול את הנהג מה קרה, ופתאום אני רואה שהלחי שלו משופשפת עם דם. הוא סיפר לי מה קרה. זה היה מאוד לא נעים לראות אותו ככה פצוע, אבל מה שהיה עוד יותר קשה, זה לראות שהיו עוד נוסעים שצועקים עליו 'למה אתה לא ממשיך בנסיעה?'. התחלנו אני ועוד כמה חבר'ה לנסות להרגיע, להציע להם לרדת ולתפוס אוטובוס אחר. ממש כאב לי לראות את האירוע הזה, ואיך מתייחסים לעובד שעושה את עבודתו. הוא בכלל עצר לבקשת המשטרה כדי לתת עדות". לדברי ליטבין, האוטובוס הארוך היה בתפוסה גבוהה של נוסעים.

"אחרי שעצרתי, הזמנתי משטרה ומישהו ניסה לעצור אותו" סיפר נגוסה, "סגרתי את הדלתות של האוטובוס, אבל הוא פתח אותם בכוח עם הידיים וברח. חיכינו למשטרה עשרים דקות, וכשהיא הגיעה הוא כבר לא היה שם, אבל אחרי שעה תפסו אותו. גם הגשתי תלונה". כעת הוא נמצא בחופשת מחלה, אבל הגיע לאסיפת העובדים שכונסה בעקבות האירוע.

קובי ואחניש, יו"ר ועד עובדי אגד שהגיע אף הוא לסניף, אמר ל'דבר' כי  "נהגים מותקפים מדי יום, ואפילו לא מדווחים. לפעמים מקבלים סטירה וממשיכים לעבוד. אנחנו דורשים חקיקה שתגדיר את נהגי האוטובוסים כ'עובדי ציבור', כך שמי שבא להרים על נהג יד ידע שהוא מסתכן בשלוש שנות מאסר. אנחנו דורשים גם אמצעי מיגון שיצמצמו את המגע בין הנוסע החריג, התוקף, לבין הנהג, באמצעות מחיצה. התקנת מצלמות באוטובוסים ולחצני מצוקה. כל דבר שיעזור לנהג שגם כך עובד קשה מאוד, עם אחריות כבדה לחיי אדם, ולא צריך להתמודד גם עם אלימות".

"הנוסעים נמצאים בראש מעייננו" ביקש להבהיר, "זה ציבור שאנחנו אוהבים לשרת. אבל המיעוט האלים הוא שפוגע בכולם. מתוך התחשבות קבענו את השביתה בשעות שבהן התחבורה הציבורית פחות עמוסה. אבל לא נוכל להגיב בשתיקה על פגיעה בחברינו."

מחזיק תיק התחבורה הציבורית בהסתדרות דורון עזרא עם הנהג שהותקף טוביה נגוסה (צילום: ניצן צבי כהן)
מחזיק תיק התחבורה הציבורית בהסתדרות דורון עזרא עם הנהג שהותקף טוביה נגוסה (צילום: ניצן צבי כהן)

בהנהלת אגד אמנם גינו את התקיפה וציינו כי "מדובר באירוע נוסף של אלימות בלתי נתפסת שלא נשלים איתה ונלחם כנגדה בכל דרך בשיתוף ההסתדרות הכללית , משרד התחבורה ומשטרת ישראל" אך תקפו גם את צעדי המחאה שנקטו העובדים: "אנו באגד כמו גם משרד התחבורה לא נשלים בכל דרך לנהל מאבק על גב נוסעי קו 274 וקווי השרות בכללותם בדרך של השבתת קוים אנו נלחם בכל כוחנו ובאמצעות כל האפשרויות החוקיות העומדות לרשותנו כדי לא לאפשר פגיעה בציבור הלקוחות היקר של אגד. אנו קוראים לראשי ועד העובדים של אגד, לראשי ההסתדרות הכללית לעצור את החרפה הזו ולמצוא דרכים משותפות אפקטיביות יותר למיגור האלימות כנגד נהגי האוטובוסים בישראל".

דורון עזרא, מחזיק תיק התחבורה הציבורית באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר בתגובה כי "בית הדין לעבודה הבהיר שכשעובד מותקף מותר לעובדים לנקוט שביתת אזהרה של שעתיים. אולי הגיע הזמן שאגד יגישו גם תביעות אישיות נגד אדם כזה שמפעיל אלימות כלפי נהגיה וגורם לה גם לנזק כלכלי". אמש פנה למנכ"ל החברה וכתב לו כי "חייבים לעצור את התופעה החמורה הזו. הנהגים נמצאים בפחד מתמיד וחיי הנהגים הפכו להיות הפקר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!