דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט בעולם / האתלטים הבכירים של צרפת יוצאים למאבק באלימות המינית בספורט

במכתב שפרסמו קראו הספורטאים להקמת גוף עצמאי שיפעל לחקירה וטיפול בנושא | "אנו לא יכולים לשתוק יותר", כתבו | היוזמה באה אחרי שורה של מקרי תקיפה מינית בענפים שונים שנחשפו לאחרונה

שלוש מחותמות מכתב הספורטאים הצרפתיים נגד אלימות מינית בספורט: מארי מרטינוד, אופליי דייוויד ואסטריד גויארט. (צילום: Richard Bord, Laurent Sali, Agence Zoom,  NurPhoto - Getty Images)
שלוש מחותמות מכתב הספורטאים הצרפתיים נגד אלימות מינית בספורט: מארי מרטינוד, אופליי דייוויד ואסטריד גויארט. (צילום: Richard Bord, Laurent Sali, Agence Zoom, NurPhoto - Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שורה של פגיעות מיניות שנחשפו לאחרונה בספורט הצרפתי הביאה את הספורטאים הבכירים במדינה לקרוא להקמת גוף עצמאי למניעת אלימות מינית בספורט.

שבוע שעבר זועזע הספורט הצרפתי כשמחליקת הקרח שרה אביטבול, מי זכתה בעבר בעשר אליפויות לאומיות, האשימה את מאמנה לשעבר ז'יל בייר באונס ופגיעה מינית בשנים 1990-1992, אז הייתה בת 15. בייר הודה בקיום יחסי מין עם אביטבול, אך דחה את ההאשמות.

מחליקת הקרח שרה אביטבול, צרפת, 2 לדצמבר 2006 (Photo by Serge BENHAMOU/Gamma-Rapho via Getty Images)
מחליקת הקרח שרה אביטבול, צרפת, 2 לדצמבר 2006 (Photo by Serge BENHAMOU/Gamma-Rapho via Getty Images)

אביטבול היא לא היחידה להעלות טענות כאלה כנגד המאמן. מחליקה נוספת טענה כי בייר התעלל בה מינית בסוף שנות השבעים, כשהייתה בת 13. במקביל, פורסמה ביומון הספורט 'ל'אקיפ', עדות של אמה של מחליקה צעירה, המאשימה את בייר בהטרדה מינית וסחיטה בשנים 2018-2017 . האשמה זו עשויה להוביל לתביעה משפטית כנגד מאמן העבר ולהופעתן של מתלוננות נוספות.

ההאשמות אלו הגיעו שבוע אחד בלבד אחרי שמאמן הטניס אנדרו גדס נידון ל-18 שנות מאסר בגין אונס ארבעה שחקנים קטינים. טניסאית העבר איזבל דמונגוט האשימה את מאמנה רג'יס דה קמרט באונס. עוד נחשף ב'ל'אקיפ' דו"ח על תוקפנות מינית בשחייה צרפתית בשנות השמונים.

בעקבות הפרסומים המטרידים, פרסמו חברי 'ועדת האתלטים הבכירים', הפועלת תחת הוועד האולימפי של צרפת, לפרסם מכתב פתוח הדורש לשנות את האופן הו פעולות התאחדויות הספורט השונות במדינה, ולהקים גוף חיצוני חיצוני שיפקח ויהיה אחראי על טיפול מעמיק במקרים של אלימות מינית בספורטאיות וספורטאים.

את המכתב יזמו גולשת הסקי אופלי דייוויד, הסייפת אסטריד גויאר, מחליקת הקרח נטלי פאצ'לה, ונשיאי הוועדה השחיין פביאן ז'ילו ולוחמת הטקוואנדו גוואלדיס אפאנג וחתמו עליו ספורטאים אולימפים בכירים רבים' בהם הג'ודוקא טדי רינר, שחקן הכדורסל פלורן פיאטרוס, והכדורגלנית גייטאן טיני.

"סוף סוף, פרצה ראשונה בחומת השתיקה" נפתח המכתב, שפורסם בעיתונות הצרפתית, "הגילויים האחרונים של תקיפות מיניות שעברו כמה מהספורטאים הצעירים מטלטלים את המערכת ומעוררים את כעסנו. אנו, נציגי 'ועדת האתלטים הבכירים', מזועזעים. מזועזעים, אך למרבה הצער לא כל כך מופתעים… ברגע שנחשפה לאור היום, האמת נהיית מצמיתה: המקרה הבודד הופך למספר רב של מקרים, המפלצות מתגלות בכל מקום. כמה מהקרבנות עדיין עטופים בבושה ופחד? כמה אפשר היה למנוע?"

המכתב שיבח את את העיתונות החוקרת, שעזרה להוציא את האמת הקשה לאור והייתה הראשונה להאמין לעדויות של הספורטאים שנפגעו. כעת, הבהירו כותבי המכתב, הספורטאים החליטו לצאת למאבק משותף לשינוי משמעותי הנושא. "אנחנו לא יכולים לשתוק יותר" כתבו, "זה הזמן לפעול ביחד ולהבין ששבירת השתיקה משרתת את עולם הספורט".

"אנו קוראים להקמת ארגון עצמאי שהקרבנות יוכלו לפנות אליו, ללא תלות בהתאחדויות, ושידרש לכבד את האנונימיות המלאה ביותר של המתלוננים" הוסיפו הספורטאים, "יחידה המסוגלת לחייב את משרד הספורט לפתוח בחקירות מנהליות ולהפנות אותן לתביעה הציבורית".

בנוסף, הוועדה דורשת שהארגון העצמאי החדש יהיה אמון על בדיקה מעמיקה של כל מאמן או מנהל מקצועי העובד עם ספורטאים צעירים ויוודא "העדר עבר של עבירות מין". לבסוף הוועדה מבקשת "לבצע פעולות להגדלת מודעות ומניעה לחינוך ילדים, מתבגרים, מאמנים ומנהלים בכל ארגון ספורטיבי", במטרה לייצר חינוך ראוי של כל הגורמים ליצירת מרחב בטוח.

הסיפורים הקשים שנחשפים מאז תחילת עידן ה-MeToo הם ככל הנראה ולמרבה הצער רק קצה הקרחון בכל הקשור לאלימות המינית בענפי הספורט השונים. הפרשות שנחשפו בצרפת מעלות את הצורך בשינוי משמעותי, לא רק במדינה אלא בעולם כולו, בכל הקשור למערכת אימון הספורט. המאבק שהחלו חברי 'ועדת האתלטים הבכירים' בצרפת עשויה היא הדרך ליצור את השינוי הנדרש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!