דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה וחברה

דעה / אלפי עובדים בהייטק כבר התאגדו, והשמיים לא נפלו

בניגוד לתחזיות הקודרות, העובדים וההנהלות כאחד יוצאים נשכרים מתנופת ההתאגדות בהייטק הישראלי. תשובה ליוג'ין קנדל

יקי חלוצי
יקי חלוצי
יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות העובדים הכללית החדשה
צרו קשר עם המערכת:

בכנס הרצליה בשבוע שעבר, מעל במה שדנה בהייטק הישראלי, טען הפרופסור יוג'ין קנדל שאם יש דבר שמטריד אותו ביחס להייטק הישראלי הוא נטיית העובדים בענף להתאגד. יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר הגדיל להפחיד והוסיף שאם נראה את זה קורה בחברה אחת או שתיים, תהיה יציאה מאסיבית של חברות גדולות מהארץ. קנדל אינו הראשון בהפצת תורת הארס והפניקה הכללית מההתאגדות בהייטק – הוא מצטרף לשורה של קריאות כאלו, בעיקר מצד מעסיקים, בשעה שההתאגדות הפכה בשנים האחרונות לעובדה קיימת.

כמי שבשנים האחרונות מלווה את העובדים ופועל מול ההנהלות בתהליכי ההתאגדות בחברות ההייטק, יש לי בשורה ליוג'ין קנדל: אלפי עובדים בהייטק כבר התאגדו, והשמיים לא נפלו. הניסיון מלמד בדיוק את ההיפך: דווקא בעקבות משברים בחברות, שמביאים איתם את צמצום העבודה בהייטק וזליגתה למקומות אחרים בעולם, בוחרים העובדים בתעשייה להרים את הכפפה ולהתאגד. בניגוד לטענת קנדל, מהלכי ההתאגדות נועדו להבטיח לעובדים ודאות ובטחון תעסוקתי גבוה יותר.

עובדי היי טק. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Phil Whitehouse
עובדי היי טק. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Phil Whitehouse

התוצאות ביום שאחרי ההתאגדות כבר מדברות בעד עצמן. העסקים חיים וממשיכים להתנהל, רק שעכשיו העובדים בחברות ההייטק המאורגנות אינם ישות מופקרת בתעשייה תנודתית מאוד. יחד עם ההנהלות הגלובליות, ההנהלות המקומיות מגלות שותף אחראי ליחסי העבודה בדמות הוועדים בענף וההסתדרות. גם כאשר חברה זו או אחרת צריכה להתמודד עם משבר, ההנהלות יודעות איך ועם מי לדבר ולטפל במשבר במשותף. נכון, נציגויות העובדים הם צד שיש להתחשב בו וגם יש לו דרישות, אבל בטווח הארוך הרווח של ההנהלה הוא כפול: יש פה ואוזניים לעובדים בחברה, ויש שותף לנהל איתו משבר ככל שמתגלה כזה. בנוסף, המעסיק מקבל עובדים בטוחים ומרוצים יותר, שכבר לא מתנהלים בתוך חרושת שמועות וחוסר בטחון.

מצער שכלכלן בכיר מלב הממסד בוחר להפנות את האצבע המאשימה לעבר הבחירה הדמוקרטית והלגיטימית ביותר של עובדים להתאגד כחוק במדינת ישראל, בדרך היחידה שיש להם להגן על עצמם. יש לראות את העובדים בתעשיית ההייטק ככל העובדים שבחרו להתאגד בשנים האחרונות. בסוף היום גם העובד בהייטק הוא עובד שכיר שמביא הביתה משכורת שמממנת משכנתא, וגם הוא שואל את עצמו אם תהיה לו עבודה בעוד כמה שנים מהיום.

במקום לעסוק בתעמולה נמוכה, הייתי מציע למר קנדל להפנות את הדאגה והמבט לעבר כיוונים קונסטרוקטיביים ומכריעים יותר לעתיד ההייטק הישראלי, כגון ההשקעה בחינוך והכשרת הדורות הבאים של המהנדסים לתעשייה המתדלדלת. המחסור במהנדסים ישראלים מוכשרים כבר מורגש בשוק בעבודה עד כדי כך, שהמדינה שוקלת בימים אלו את הקלת ההגבלות על ייבוא מהנדסים מהודו.

יקי חלוצי הוא יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות העובדים הכללית החדשה

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!