דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

שוויון בחינוך / 2,200 ילדים בדואים מהמועצה המקומית נווה מדבר לא הולכים לגן כבר יותר מחודש

הסיבה: המועצה ביטלה את ההסעות לכ-60 גנים ברחבי המועצה, למרבית ההורים אין רכב פרטי ובאזור אין תחבורה ציבורית | כעת הגישו ההורים עתירה לביהמ"ש בדרישה להשיב את ההסעות | המועצה: משרד החינוך לא העביר כספים עבור ההסעות במשך שנה שלמה

כפר לא מוכר. "התכנון לא מותאם ליישובים הערביים" (צילום: נתי שבות / פלאש 90).
כפר לא מוכר. "התכנון לא מותאם ליישובים הערביים" (צילום: נתי שבות / פלאש 90).
דוד טברסקי

2,200 ילדים במועצה האזורית נווה מדבר יושבים בבית מעל לחודש כי אין באפשרותם להגיע לגן. במועצה הודיעו להורים מ-20 כפרים שונים, מוכרים ושאינם מוכרים, שאין ביכולתה לממן את שירותי ההסעה עבור ילדיהם שבגילאי טרום חובה. בשל המרחק הרב בין הכפרים לגנים והיעדר דרכי הגעה אחרות, משמעות הדבר היא שהילדים לא יוכלו להגיע למוסדות החינוך.

לתדהמת ההורים, ההודעה יצאה ללא התרעה מוקדמת וההסעות מהכפרים לכ-60 גנים ברחבי המועצה בוטלו כבר למחרת פרסום ההודעה. המועצה, שנאלצה להפסיק את ההתקשרות עם חברת ההסעות, נימקה את הצעד בטענה שמשרד החינוך לא העביר כספים במשך שנה שלמה עבור פרויקט ההסעות.

בעקבות המצב, הגיש המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל 'עדאלה', בשם ההורים, עתירה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כנגד המועצה ומשרד החינוך בדרישה שההסעות ישובו לפעול באופן מידי. "אם לא די בכך שלא ניתן מענה הולם וראוי לצרכי החינוך של ילדים ערבים בדואים מהכפרים המוכרים והלא מוכרים, הרשויות נכשלות גם ביישום חוק לימוד חובה עבורם", מסרה עו"ד איה חאג' עודה, המייצגת את הורי הילדים בעתירה. "קשה להעלות על הדעת שמניעת הזכות לחינוך מאלפי ילדים היתה מתאפשרת, אילולא היה מדובר בילדים השייכים לקבוצה שרשויות המדינה רואה בהם כשקופים ומתעלמת מצרכיהם."

במועצה האזורית נווה מדבר חיים כ-40,000 בני אדם בארבעה יישובים גדולים. הגדול בהם הוא אבו קרינאת. בנוסף, ישנם עוד עשרות כפרים, רובם בלתי מוכרים, המונים בין כמה מאות לאלפי תושבים. מערך תפעול ותקצוב ההסעות במועצה התקיים עד היום בהתאם להסכם "שירותי חינוך לפזורה" שנחתם ב-2005 בין המדינה למועצה האזורית אבו בסמה (שמאז התפצלה לשתי רשויות; המועצה האזורית נווה מדבר והמועצה האזורית אל קסום). ביטול ההסעות, שמאורגנות על ידי המועצה, מונע הלכה למעשה מהילדים את האפשרות להגיע לגנים בבקרים, בין היתר מכיוון שבכפרים עצמם אין מוסדות לימוד ובשל העובדה שלחלק נכבד מההורים המתגוררים במועצה אין רכב פרטי בעוד רוב האזור אינו מונגש לתחבורה ציבורית כלל. לטענת ההורים ומרכז עדאלה, במהלך החודש האחרון נעשו מספר פניות אל משרד החינוך ואל המועצה במטרה להסדיר את הנושא. בין היתר, הודגש שביטול ההסעות פוגע ביישום חוק לימוד חובה ומנוגד לפסיקה קודמת שניתנה בנושא.

בתחילת שנת הלימודים יצאה מועצת אל קאסום למאבק מול משרד החינוך בטענה שלא העביר את מלוא התקציב אותו הבטיח למועצה, ועל כן היא אינה יכלה להמשיך לשלם לקבלנים חיצוניים על שירותי הסעה ותחזוק מבני מוסדות הלימוד במועצה. בעקבות העיצומים שבהם פתחה המועצה, מעל ל-18 אלף תלמידים נשארו בבית לתקופות זמן ממשוכות כאשר רק לפני חודש, חצי שנה לאחר תחילת שנת הלימודים, הגיעו המועצה והמדינה להבנות משותפות, חלק מהסכום שהובטח הועבר והתלמידים חזרו לספסל הלימודים.

על פי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת הלימודים תשע"ח (2018-2017) 4,700 ילדים בדואים בגילאי 5-3 לא למדו בגני ילדים. המועצה האזורית נווה מדבר, יחד עם ה'מועצה האחות' שלה, המועצה האזורית אל קסום, הן בין המועצות העניות בישראל, כאשר רובם המוחלט של תושביהן מוגדרים באשכול 1-2.

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד יתייחס לעתירה במסגרת ההליך המשפטי."

מהמועצה האזורית נווה מדבר לא התקבלה תגובה לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!