דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בינלאומית

עבודה בעולם / סולידריות 2.0: מאבקי עובדים המתנהלים ברחבי העולם זקוקים לתמיכתכם

מהכורים באלבניה ועד המורים בפיליפינים: עובדים מאוגדים ומזכירי איגוד מקצועי ברחבי העולם נתקלים בבריונות מצד בעלי הון, ואף מצד השלטונות | לחץ בינלאומי יכול להשפיע, וגם העובדים בישראל נקראים לתמוך

Labor struggles around the world that have received support from Labor Start (photos: Labor Start website)
Labor struggles around the world that have received support from Labor Start (photos: Labor Start website)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

סולידריות בינלאומית היא כלי אפקטיבי במאבקי עובדים מקומיים. במקום בו העובד האחד או ארגון עובדים ספציפי לא מצליחים לייצר עמדת כוח אל מול חברות ענק ומדינות, הרוח הגבית מתנועת הפועלים ומדעת הקהל העולמית יכולה להיות זאת שמשנה את המצב ומטה אותו לטובת העובדים. האתר לייבור סטארט הקים פלטפורמה המגייסת לחץ ציבורי בלחיצת כפתור פשוטה, ומפעילה תהודה בינלאומית אל מול מעסיקים גדולים בכל העולם.

ארבעה קמפיינים כאלה, הקוראים לסולידריות בינלאומית, מזמינים את פועלי כל העולם להכיר, לתמוך ולחתום.

אלבניה – סולידריות עם הכורים

הכורים בבולקיזה שבמדינת אלבניה התאגדו ב-17 בנובמבר 2019. לקח לחברת אלבכרום רק חמישה ימים להגיב בנחרצות ולפטר את יו"ר ועד העובדים החדש. חברת אלבכרום היא חלק מחברת בלפין, והיא חברת המכרות הגדולה ביותר באזור. העובדים בתגובה שבתו ודרשו להשיב את היו"ר לעבודה, להפסיק את הפגיעות בהתארגנות ולהעלות את שכרם.

בנוסף, בימים שאחרי הפיטורים, עוכבו מנהיגי איגוד ופעילים אחרים לחקירות משטרתיות. ב-2 בדצמבר חברת אלבכרום פיטרה חברי ועד נוספים. העובדים מצאו עצמם תחת לחץ הן מצד המעסיק והן מצד המשטרה. במקביל, העובדים סבלו מהשתקה תקשורתית. יש לציין כי בעלי החברה הוא האיש העשיר ביותר באלבניה.

העובדים נאלצו להפסיק את השביתה, ובתמורה פקחי משרד העבודה חקרו את הפיטורים בקרב העובדים.

למרות שרווחי אלבכרום מוערכים ב-100 מיליון אירו לשנה, המשפחות בבולקיזה הן מהעניות ביותר באלבניה, ושרידותן הכלכלית תלויה במכרות. בינתיים, ההתקפות על העובדים נמשכות. ב-12 בדצמבר קיבל חבר ועד נוסף התרעה לפני פיטורים והוא הוזז מתפקידו לתפקיד בו לא שימש לפני כן. פיטורי מנהיגי הוועד פוגעים קשות בעובדים ובמשפחותיהם וגם בעתידו של האיגוד המקצועי כולו.

העצומה האלקטרונית ממוענת לממשלת אלבניה ולחברת אלבכרום וקוראת לעצירת הצעדים הפוגעניים המופעלים כנגד העובדים. היא גם מביעה דרישה להחזרת שני פעילי האיגוד המקצועי לעבודה ולהתחלת משא ומתן כן להסדרת תנאי העבודה. העצומה היא חלק מקריאה עולמית לכבד את הסטנדרטים הבינלאומיים ביחס לזכויות העובדים, ביניהם הזכות למשא ומתן קיבוצי וחופש ההתאגדות – סטנדרטים שהוטמעו בחוקים באלבניה.

הקמפיין הבינלאומי מתקיים בשיתוף עם האיגוד המקצועי של הכורים המאוחדים של בולקיזה שבאלבניה, איגוד עובדי הכרייה הדמוקרטי הראשון החופשי ממעורבות של מפלגות או מעסיקים.

לחתימה לחצו כאן.

פולין – סולידריות עם עובדי קסטורמה

קמפיין בינלאומי קורא לרשת קסטורמה בפולין להשיב לעבודה 10 עובדים, פעילי איגוד מקצועי, שפוטרו בשל נסיונם לארגן עובדים לאיגוד מקצועי. קסטורמה הוא המותג הפולני של חברת הענק קינגפישר, חברה בריטית בינלאומית לחנויות שיפוץ ביתי, המעסיקה 12,000 עובדים ב-80 סניפים ברחבי פולין כשברחבי העולם ישנם 78,000 עובדים בחברה.

איגוד עובדי הקמעונאות סולידריות בפולין (NSZZSolidarnosc Commerce), המסונף ליוני קומרס, השיק מסע התאגדות בסניפי קסטורמה. קסטורמה בתגובה הפעילה צעדי שבירה כנגד האיגוד שהגיעו לשיאם בפיטורי 10 פעילים מרכזיים ומובילים של מהלך ההתאגדות, ביניהם ווצ'ק קספריק (Wojciech Kasprzyk), יו"ר איגוד עובדי קסטורמה מאיגוד סולידריות בפולין. החברה נימקה את הפיטורים בכך ש"הפעילים פוגעים בחברה ובתדמית העסק". בפועל – העובדים השתמשו ברשתות החברתיות על מנת לקדם את מהלך ההתאגדות, ועל מנת להביע את מורת רוחם מסירוב המעסיק להכיר בהם ולנהל איתם מו"מ.

במותג צרכני גדול, ללחץ הבינלאומי יש השפעה רבה וישירה ברמת התדמית של הרשת ובכך גם ברמת ההכנסה שיכולה להיפגע מלקוחות שיבחרו לא לרכוש ברשת בעקבות התנהגות ההנהלה כלפי העובדים. האיגוד והעובדים החליטו להיאבק בניסיונות השבירה ובפיטורים. סולידריות בינלאומית תחזק את עובדי קסטורמה בפולין ותסייע להם לשכנע את המעסיק שלהם לשנות את החלטתו.

ניתן לתמוך בעובדי קסטורמה בפולין באמצעות משלוח הודעה למנכ"ל החברה ולהנהלה המקומית כאן.

הפיליפינים: דיכוי נגד איגוד המורים

האיגוד המקצועי הבינלאומי של המורים, "חינוך בינלאומי" (Education International), קורא לעובדים מכל רחבי העולם לגנות את ניסיונות ההטרדה והדיכוי ההולכים וגוברים כנגד ארגון "ברית המורים המודאגים" (ACT) – איגוד המורים הפיליפיני המסונף אליו. הקמפיין הושק ב-15 בנובמבר 2019 והוא עדיין פעיל.

המשטרה פשטה על מספר משרדים של "ברית המורים המודאגים" ולפחות יו"ר אזורי אחד נעצר במהלך המאבק הפוליטי לדיכוי איגודי עובדים וארגוני חברה אזרחית במדינה. ההתקפה על איגודי העובדים ועל "ברית המורים המודאגים" בפרט נמשכת והארגון סגר את משרדיו על מנת לשמור על ביטחונם של העובדים והחברים.

האווירה האנטי-איגודית תחת משטר דוטרטה מגבירה את הפחד בקרב פעילי איגודים מקצועיים, מורים ואנשי אקדמיה שחוששים לביטחונם. ריימונד בסיליו, יו"ר ארגון "ברית המורים המודאגים", קיבל מספר איומים על חייו מאז ינואר 2019. פעילי האיגודים המקצועיים עברו תהליך "פרופיילינג" בידי המשטרה והוכנסו לרשימות "טרוריסטים" ושני מורים חברי "ברית המורים המודאגים" נורו לאחרונה, בכיתתם ולעיני תלמידיהם על-ידי אנשים במסכות.

ארגון "חינוך בינלאומי" עוקב בדאגה אחרי ההתפתחויות האחרונות שמדרדרות עוד יותר את זכויות האדם והעובדים בפיליפינים.

המכתב פונה לנשיא הפיליפינים ודורש לסיים באופן מיידי את התיוג והדיכוי כנגד אנשי האיגוד המקצועי ACT ואיגודים מקצועיים נוספים וארגוני החברה האזרחית ולהבטיח את ביטחונם ושלומם של כל האיגודים וחבריהם.

הפעלת לחץ בינלאומי היא כלי התערבות שלעובדי העולם יש כדי למגר התנהגויות פוגעניות ומסוכנות כלפי עובדים ואיגודים והוצאה מהמחשכים של התנהגות אפלה מצד משטרים.

לחתימה לחצו כאן.

קזחסטן – מנהיג האיגוד המקצועי שוחרר ונכלא מחדש

ארלן בלטבאי, יו"ר איגוד עובדי הנפט והאנרגיה בקזחסטאן, נידון ביולי האחרון לשבע שנות מאסר בעקבות פעילותו המקצועית. מאסרו הצית תנועת מחאה עולמית, ואף קמפיין לייבור סטארט בהשתתפות אלפי חברים הקוראים לשחרורו. באוגוסט בלטבאי קיבל חנינה נשיאותית, שוחרר והורשה לחזור לביתו ולמשפחתו. עכשיו הוא נכלא בשנית.

גזר דינו של בלטבאי, שבע שנות מאסר, הומתק לקנס כספי ולאחר שסרב לשלם את הקנס מכיוון שהוא חף מפשע, השלטונות בקזחסטאן כלאו אותו בשנית וגזרו עליו חמישה חודשי מאסר.

"פשעו" האמיתי של בלטבאי, בעיני השלטונות הקזחיים, הוא מאבקו העיקש למען זכויות עובדים ואדם. השלטונות מקווים שתנועת האיגודים המקצועיים העולמית שכחה מבלטבאי ולא תתגייס לטובתו גם הפעם אך הקמפיין הושק שוב בנובמבר.

הקמפיין מבקש לשלוח מסר ברור לשלטונות הקזחיים וקורא להם להסיר את האישומים, לשחרר את בלטבאי, להשיב לו את זכויותיו ולבטל את האיסור לקחת חלק בפעילות ציבורית ואיגוד מקצועית.

להשתתפות לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!