דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האנרגיה

תעשייה וסביבה / המדינה לא תעניק רשיונות להנפקת פצלי שמן, אך לא תבטל את הקיימים

משרדי הגנת הסביבה והאנרגיה הודיעו כי ההחלטה התקבלה בשל "מחויבותם של שני השרים לקדם אנרגייה נקייה" | אולם בארגונים הירוקים טוענים כי ההחלטה מכשירה את הכרייה הקיימת

פצלי שמן (צילום: shutterstock)
פצלי שמן (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרדי האנרגיה והגנת הסביבה הודיעו שלא יעניקו רשיונות חדשים להפקת פצלי שמן במעמקים. "החלטה זאת מתקבלת לאור מחויבותם של שני השרים לקדם אנרגיה נקייה ולאור האיזון הנדרש בין התועלת האנרגטית של פצלי השמן מחד לבין ההשלכות הסביבתיות מאידך, וכן בשל טביעת הרגל האקולוגית שעלולה להיות לפרויקטים אלה", נכתב בהודעה המשותפת לשני המשרדים.

באשר לשני הרישיונות שכבר הוענקו במישור רותם ובאורון סיכמו השרים, כי "תוכניות אלו ייבחנו לאור קריטריונים סביבתיים שייקבע המשרד להגנת הסביבה", נוסח שאיננו חד משמעי לגבי הסיכויים לממש כריה בפרויקטים הללו.

שר הגנת הסביבה אלקין ושר האנרגיה שטייניץ (צילום: משרד האנרגיה)
שר הגנת הסביבה אלקין ושר האנרגיה שטייניץ (צילום: משרד האנרגיה)

הפקת נפט מפצלי שמן שנויה במחלוקת לגבי הבטיחות שבה והנזק שהיא עלולה לגרום לסביבה. בריטניה בחרה להשהות את השימוש בה בשנה שעברה. בקרב הארגונים הירוקים נרשמה תמיכה מסוייגת בהודעה, בשל העובדה כי הרשיונות הקיימים לא יפגעו, כלומר – הפקת פצלי השמן בישראל תמשך עד שהרשיונות יפוגו.

בעמוד של משרד האנרגיה מופיעים 4 פרויקטים להפקת פצלי שמן. האחד, הוא רישון הפקה של חברת רותם אמפרט מקבוצת כי"ל לצורך הפקת חשמל, לגביו נמסר שהרשיון לא יחודש לאחר מאי 2021. שני פרויקטים נוספים, הנוגעים לתגליות של עשרות מליוני טונות של פצלי שמן, הן של שותפות רא"מ, ואלדרמין הולדינגס בע"מ, שתיהן לגבי תגליות במישור רותם בנגב. בנוסף , קיים הרשיון של חברת שפיר תעשיות באזור אורון, שתוקפו פג בינואר השנה מבלי שהתבצעה הפקה כלשהי.

תגובת החברה להגנת הטבע, בנוגע להחלטה על פצלי השמן: "החברה להגנת הטבע פנתה כבר לפני 3 חודשים (בנובמבר 2019) לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, בבקשה לעצור את קידומם של כל היוזמת לפצלי שמן בישראל. החברה להגנת הטבע מברכת את השרים על ההחלטה החשובה, שלא לתת רישיונות נוספים להפקת פצלי שמן. מדובר במפגע סביבתי חמור, שאין לו מקום במדינת ישראל ולכן הצעד הבא והמתבקש, הוא עצירה של כל רישיונות ההפקה בישראל".

עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין, מסר בתגובה: "אמנם נראה כי השרים החליטו למנוע הפקה של פצלי שמן אולם בפועל קיים חשש כי ההחלטה באה להכשיר את שתי התוכניות הקיימות לכרייה ועיבוד של פצלי שמן ברותם ואורון, למרות שמדובר בתכניות הרסניות לסביבה". בארגון מדגישים עוד כי לאור חוק הנפט, "כל עוד אין החלטה חד משמעית לבטל את שתי התוכניות הקיימות ברותם ואורון, ישראל עלולה להיות במצב בו היא מחמירה את המשבר האקלימי העולמי. יש לפעול בהקדם למניעת כרייה ועיבוד של פצלי שמן בכלל".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!