דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נגיף הקורונה / האם הפנסיות, קופות הגמל והקרנות עלולות להידבק בקורונה?

"כרגע השווקים עוד רואים בקורונה בעיה מקומית" מסבירה ליאורה שפיר, מנהלת השקעות ב-IBI, את יציבות המדדים | גם מדיניות הבנקים המרכזיים משפיעה: "בסביבה של ריבית אפסית, מה תעשה עם הכסף?" מוסיפה רבקה אלגריסי-יפה מבנק הפועלים

אישה מחוץ לבורסה בהונג-קונג (צילום: AP Photo/Vincent Yu).
אישה מחוץ לבורסה בהונג-קונג (צילום: AP Photo/Vincent Yu).
יונתן קירשנבאום

כבר כמעט חודשיים שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם משותקת על ידי נגיף הקורונה. האם גם הפנסיות, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל, שמושקעות בחלקן בשווקי ההון העולמיים, עלולות להיפגע? עד כה, נראה שהתשובה שלילית: לא רק ששווקי המניות מחוץ למזרח אסיה לא ירדו, המדדים בארה"ב ממשיכים לשבור שיאים. מה עומד מאחורי אדישות השווקים לקורונה, והאם מגמה זו הולכת להימשך?

"מבחינת השווקים היו קצת ירידות אבל הם חזרו לעליות וגילחו לגמרי את כל השפעת הווירוס", מסבירה ליאורה שפיר, מנהלת תחום לקוחות עסקיים בחברת IBI השקעות. "כרגע ההשפעות הן בעיקר ברבעון הראשון על הצמיחה הכלכלית בסין, צופים שהיא תהיה 0, אבל מבינים שיכול להיות ששיעור ההתאוששות יכול להקפיץ את הצמיחה ברבעון שאחרי".

לדבריה, אנשי שוק ההון עוקבים באדיקות אחרי הודעות המפעלים הסינים על חזרה לעבודה, מגמה שכבר התחילה, אך עדיין רחוקים מתפוקה מלאה. "השווקים בעולם מפרשים לנו שהעניין הוא עניין מקומי כל עוד אנחנו לא רואים שיעורי נדבקים במדינות אחרות, ונותנים לשאר הפרמטרים המרכזיים בעולם לנצח". לדבריה, תסריט שיכול לשנות את התמונה, הוא הידבקות מסביב לעולם במספרים גדולים.

גם רבקה אלגריסי-יפה, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים לא רואה סכנה מידית לשוק ההון. לדבריה, ההערכה המקובלת כעת היא שהנגיף יפגע בצמיחה העולמית ב-0.3-0.2% בלבד, וכי מדובר במה שנקרא – "V-SHAPE"- ירידה חדה לטווח קצר ולאחריה התאוששות. "הווירוס נראה בשליטה. צריך לזכור שסין  מאד גדולה, מדובר על מחוז אחד בלבד, ובשבוע האחרון גם התחילו קצת לחזור לעבודה. אז מעריכים שלקורונה תהיה השפעה קצרת טווח" היא אומרת.

שתי הכלכלניות מציינות נקודה נוספת: השפעת התנאים המוניטריים – הריבית האפסית, שמונהגת מאז המשבר הכלכלי של 2008 בבנקים מסביב לעולם, ומונעת אפשרות של ירידה בשווקי המניות.

"המדיניות המוניטרית בהחלט מגבירה את התיאבון של המשקיעים לסיכון", אומרת אלגריסי-יפה. "כשאתה משקיע ואתה מפחד מזעזוע, אתה מוכר את האחזקות שלך. אבל בסביבה של ריבית אפסית, מה תעשה עם הכסף? במקרה הגרוע, ניתן לכסות הפסדים על ידי הלוואות חדשות וזולות. לא רק שהיקף האשראי גדל, גם היקף האשראי המסוכן גדל, בהשוואה לשנים קודמות".

המשקיעים אף מסתמכים על עזרת בנקים העולמיים. "אם יקרה משהו שעלול לאיים על הכלכלה העולמית, הבנקים המרכזיים יפעלו מהר מאד, בכל האמצעים שיש להם, כדי למנוע את זה. המשקיעים כבר רגילים לזה", מסבירה אלגריסי-יפה. "למשקיעים יש ביטחון בזה שהמדיניות לא תשתנה, ושהבנקים המרכזיים יתערבו כדי למנוע פגיעה. כל עוד האינפלציה והצמיחה נמוכים, אפשר להיות בטוחים שהמדיניות הזו תמשיך".

התיאבון לסיכון גדל

דברים אלה נתמכים גם בדו"ח שפרסם בשבוע שעבר ארגון ה-OECD, לפיו ההשקעה באג"ח קונצרניות (הלוואות לחברות) הפכה מאז המשבר הכלכלי הכלכלי של 2008 למסוכנת יותר ויותר. על פי הדו"ח, מרבית אגרות החוב מדורגות בדירוג אשראי נמוך יחסית.

בכל הכלכלות המפותחות הריבית עומדת בסביבות האפס כבר 12 שנים, ובארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי ויפן הבנקים המרכזיים מנהלים מדיניות של "הרחבה כמותית"- הדפסה חסרת תקדים של כסף, אותו הם מזרימים לשוק ההון. התוצאה היא ששוקי ההון העולמיים מוצפים בכסף זול, וקל להשגה.

למרות הצעדים הדרסטיים, הצמיחה בעשור האחרון יציבה – אבל נמוכה יחסית. עד כה הבנקים המרכזיים לא הצליחו להפסיק את צעדי החירום האלה, מחשש לזליגה חזרה למיתון. איך יראו שווקי ההון ללא אשראי זול שיתמרץ אותם? זאת שאלה שאף אחד כנראה לא יודע את התשובה עליה בוודאות.

התסריט הפסימי​

למרות הרוגע היחסי, מנהלי ההשקעות עדיין מסתכלים בחשש מזרחה אל אפשרות של תרחיש אימה שיטרוף את הקלפים. "התסריט בו זה משתנה שמספר הנדבקים הולך ועולה, וסין ממשיכה להיות מושבתת תקופה ארוכה, של שלושה ארבע חודשים. אז יהיה מחסור בחומרי גלם ונראה פגיעה הרבה יותר גבוהה" מסבירה שפיר, ומציינת גם אפשרות של הדבקה המונית מחוץ לסין.

גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף המאגדת בתוכה כ-300 אלף עובדים המושקעים בקרנות השתלמות ופנסיה, אמר בכנס לפני שבועיים כי גם ועדי העובדים צריכים לחשוב על השפעות הקורונה והוסיף, "אנחנו עוקבים אחרי התנודות בשוק בעקבות ההשפעה של הכלכלה הסינית על הכלכלה העולמית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!