דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ריבית

כלכלת ישראל / ארבעה דברים שמטרידים את מנוחתו של הנגיד לקראת החלטת הריבית

בהלת הקורונה, חוזקו של השקל, האינפלציה האפסית והתסבוכת הפוליטית: פרופ' אמיר ירון לא צפוי להודיע על הורדת הריבית, אבל הלחץ הכלכלי הולך וגובר

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. (יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. (יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

חודש וחצי עבר מאז שבנק ישראל החליט להשאיר את הריבית ברמה של 0.25% ומחר (שני) יתכנסו שוב חברי הוועדה המוניטרית כדי לבצע הערכה מחודשת של גובה הריבית. אלא שמאז הפעם האחרונה שהתכנסה הוועדה התרחשו מספר אירועים כלכליים, הגדולים ביניהם התפרצות הקורונה והחששות מפני האטה עולמית, שעלולים להטריד את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.

על אף העובדה שמרבית האנליסטים מעריכים שבנק ישראל יותיר את הריבית על רמה של 0.25%, ישנה הסכמה רחבה שהתנאים להורדת ריבית עלולים להיות מעבר לפינה. יש לציין שמאז ההחלטה להעלות את הריבית מ-0.1% בסוף שנת 2018 ישנה מחלוקת לגבי המדיניות המוניטרית, ואפילו בדיון האחרון תמך אחד החברים בוועדה בהורדה מחודשת של הריבית.

שקל חזק

אחת הבעיות המטרידות והעקשניות ביותר שמטרידות את הנגיד היא מגמת התחזקות השקל. זוהי בעיה שבנק ישראל מנסה להתמודד אתה שנים, ללא הצלחה ברורה בינתיים. מאז 2015, השקל נמצא במגמת ייסוף (התחזקות), ורק מהחודש שעבר התחזק השקל ב-3% מול סל המטבעות של שותפות הסחר של ישראל. בשנה שעברה התחזק השקל בכ-10%.

בנק ישראל מנסה, מדי פעם, להתערב בשוק המט"ח כדי להחליש את השקל על-ידי רכישה מאסיבית של דולרים. הביקוש הגבוה שמייצר בנק ישראל לדולרים מעלה את ערכם מול השקל ומביא לפיחות. אלא שהתערבויות מסוג זה לא הצליחו למנוע את המשך מגמת ההתחזקות בשנים האחרונות.

למה ששקל חזק יטריד את מנוחת הנגיד רגע לפני החלטת הריבית? על אף ההשלכות החיוביות של מטבע חזק, ידוע שלמצב עניינים זה יש מחירים. לשקל חזק עלולה להיות השפעה גרועה על הצמיחה בישראל. ככל שהשקל חזק יותר, כך הרווחים של יצואנים ישראלים יורד שכן הם מקבלים פחות שקלים על כל מכירה. במקרים שבהם הרווחים שלהם יורדים מעבר לגבול מסוים, הם עלולים לעשות צעדים כדי להפחית הוצאות. צעדים כאלו עלולים להיות הפחתת יצור או פיטורי עובדים.

סכנת השקל המתחזק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
סכנת השקל המתחזק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

לכן, התחזקות השקל תורמת להורדת הביקושים ולהאטת הפעילות הכלכלית. כלכלני בנק הפועלים גם מעריכים שהשקל החזק יפגע בסיכויי האינפלציה לעלות לקראת היעד של בנק ישראל. סביר להניח שהנגיד והוועדה המוניטרית ייקחו בחשבון את השפעת השקל החזק, שהשפעתו עלולה לדרוש הקלה מוניטרית כדי למנוע פגיעה בצמיחה.

קורונה בעולם ובישראל

נוסף על כל הטרדות הרגילות, מתווסף לרשימה גם נגיף הקורונה שהתפרץ בחודשיים האחרונים. נכון לרגע זה, ההערכה המקובלת היא שהווירוס יגלח 0.3% מהצמיחה העולמית – בהנחה שהתפרצות הנגיף תרוסן בחודשים הקרובים.

עם זאת, ההנחה היא שגם בתרחיש האופטימי תשפיע ההתפרצות על הכלכלה הישראלית. הפסקת הייצור בסין גורמת לשיבושים בפס הייצור של חברות ישראליות, שכבר הביאו לעליות מחירים בשבוע שעבר. גם היבואנים עלולים להעלות מחירים במידה ומשבר הקורונה ימשך, דבר שעלול להביא לירידה במכירות.

על-פי בנק הפועלים "הקורונה מגבירה את הסיכויים להפחתת ריבית בישראל באחת מההחלטות הקרובות". שם גם צופים שעם פרסום הנתונים הכלכליים בסין ומדינות אסיה בשבועות הקרובים ועדכון נתוני הצמיחה כלפי מטה, הדבר יוסיף לחץ על בנק ישראל לבצע הורדת ריבית.

עובד לבוש בחליפת מגן ומסיכה בשל נגיף הקורונה הבורסה של שנגחאי (AP Photo)
עובד לבוש בחליפת מגן ומסיכה בשל נגיף הקורונה הבורסה של שנגחאי (AP Photo)

תקציב המשכי

בבנק ישראל אולי מרוצים במידת מה מהתקציב ההמשכי, שמגביל את הוצאות הממשלה ותורם להורדת הגירעון, אבל לירידה בהוצאות הממשלה עלולות להיות השלכות שליליות לא רק על השירותים הציבוריים.

התקציב ההמשכי, שנובע מהקיפאון הפוליטי, קובע כי הממשלה יכולה להוציא בכל חודש 1/12 בלבד מתקציב שנת 2019. מכיוון שבשנה רגילה תקציב המדינה היה גדל כתוצאה מהגידול האוכלוסייה והעלייה בצרכים, ההגבלה על ההוצאות מהווה למעשה קיצוץ. לעומת תקציב הכולל את כלל ההוצאות בטייס האוטומטי, מדובר בקיצוץ שנתי של 5.1%.

ככל שתקופת התקציב ההמשכי תתארך, כך יחריפו השפעות הקיצוץ בפועל על המשק. נכון לעכשיו, משרדי הממשלה אינם מקיימים התקשרויות חדשות ומספר התחייבויות של המדינה נדחו עד לאחר הקמת הממשלה ואישור התקציב. מדובר במכה פוטנציאלית לעסקים המסתמכים על חוזים עם המדינה ועלולים להשפיע לרעה גם על נתוני הצמיחה והאינפלציה.

במידה והקיפאון הפוליטי ימשך גם אחרי הבחירות הקרובות, אפשרות שהנגיד מוכרח לקחת בחשבון, ההשפעה של הקיצוץ בפועל תהיה גדולה יותר. לכן, התקציב ההמשכי עלול להיות גורם נוסף שמושך את הוועדה המוניטרית לשקול הורדת ריבית.

אינפלציה אפסית

עוד בעיה שמציקה כבר שנים ארוכות לבנק ישראל היא האינפלציה, שנשארת מזה תקופה ארוכה מתחת ליעד שהגדיר הבנק.

בינואר האחרון, לגביו קיימים הנתונים האחרונים, עמד מדד המחירים על 0.3%-, רחוק מיעד בנק ישראל שמוגדר כאינפלציה של 1%-3%. מדובר במגמה ארוכת טווח, שגם איתה בנק ישראל מתקשה להתמודד, והורדת ריבית עשויה להיות מוּנעת גם מהניסיון לדחוף את האינפלציה כלפי מעלה.

האטה בישראל תביא לירידה נוספת ברמת האינפלציה, דבר שבנק ישראל מנסה למנוע. בבנק הפועלים צופים שבחודשים הקרובים האינפלציה תרד עוד, אל מתחת לאפס, בעיקר בעקבות הוזלת מחירי התיירות והטיסות בעקבות התפרצות הקורונה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!