דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עובדים במאבק / הסתדרות המעו"ף מתנגדת למינויו מחדש של מנהל קרנות הפנסיה הוותיקות

לטענת ההסתדרות, הכוונה להעמיד את יואב בן אור כמועמד יחיד מנוגדת לחוק "ועשויה לפגוע בתקינות ההליך" | עוד טוענת ההסתדרות לשורת כשלים של בן אור, המכהן בתפקיד מאז 2011, בניהול הקרנות וביחסי העבודה בחברה

עובדי קרנות הפנסיה הוותיקות הפגינו מול קריית הממשלה בת"א (צילום: דוברות ההסתדרות)
עובדי קרנות הפנסיה הוותיקות הפגינו מול קריית הממשלה בת"א (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות המעו"ף מתנגדת למינויו מחדש של  יואב בן אור כמנהל המיוחד של 'עמיתים' המנהלת את קרנות הפנסיה הוותיקות, לאחר שכיהן בתפקיד תשע שנים. ברקע להתנגדות עומדים יחסי העבודה הרעועים בין בן אור לנציגות העובדים כמו גם המשבר בקרנות הפנסיה הוותיקות והאיומים החוזרים ונשנים מצד המדינה בקיצוץ התגמולים למבוטחים.

"אין זה סוד שמר בן אור מתנהל במינהלת קרנות הפנסיה הוותיקות כבתוך שלו והעובדים הם בתחתית סדר העדיפויות" אומר ל'דבר' גיל בר טל יו"ר הסתדרות המעו"ף, "העובדים אינם מרוצים, הניהול כושל והעמיתים יוצאים נפסדים. לא נסכים להמשך ההתנהלות הזו."

"לא נסכים להמשך ההתנהלות הזו", יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל
"לא נסכים להמשך ההתנהלות הזו", יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל

במכתב ששלחה לשופט בדימוס יוסף אלון, יו"ר הוועדה הציבורית שתפקידה להמליץ לממונה על שוק ההון על מועמדים לתפקיד, מחתה יו"ר חטיבת עובדי הציבור והבריאות עדה קרמרסקי, על הכוונה להמליץ על בן אור כמועמד יחיד לתפקיד. זאת, לאחר שגם ב-2017, הוארכה כהונתו באותו האופן, ולטענתה בניגוד לחוק, המורה לוועדה להציג מספר מועמדים לתפקיד.

"הסתדרות המעו"ף תעקוב מקרוב אחר הליך המינוי לתפקיד ולא תאפשר הפרה של הוראות החוק" כתבה קרמקרסקי, "בחירתו של מר בן אור, פעם אחר פעם, ללא קיום ועדת איתור כנדרש, מבלי להציג בפני הממונה מועמדים נוספים למשרה, מבלי לקיים הליך שוויוני של בחירת המועמד המתאים ביותר, מעמידה בצורה בלתי סבירה ובלתי מידתית את שיקול הדעת המנהלי של הוועדה ועשויה לפגוע בתקינות ההליך, ובאובדן מוחלט של אמון הציבור שניתן לוועדה הממליצה."

עוד טענה קרמרסקי כי בן אור כשל כמנהל, בין היתר, כשהחליט להשקיע 12 מיליון שקלים מכספי הקרנות לצורך התמודדות במכרז להקמת מערכת לניהול כספי קרנות פנסיה חדשות – מיזם שחרג מהגדרת תפקיד 'עמיתים', וכשל בסופו של דבר כשלא זכתה בפרויקט. "מאחר שמדובר בגוף שמנהל את כספי העמיתים, לאחר שהולאם עקב גרעון עצום, היה מקום להתנהל באופן אחראי יותר, בשיקול דעת, במתינות, ועל ידי כך להימנע מהשקעה כושלת בפרוייקט אשר לא ניתן ליישום", כתבה .

על פי המכתב, במהלך כהונתו מינה בן אור שורה ארוכה של יועצים, חלקם בלי מכרז, ולטענת קרמרסקי מבלי שברורה נחיצותם להתנהלות השוטפת של עמיתים. עוד נטען כי כיי טיסותיו לחו"ל במחלקת עסקים על חשבון הארגון לא בולמות את מצב הקופות והאיום בקיצוץ קצבאות העמיתים.

הפגנת גימלאים מול קרית הממשלה בת"א כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (פלאש 90)
הפגנת גימלאים מול קרית הממשלה בת"א כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 21 במאי 2019 (פלאש 90)

מזה כשנתיים שהסתדרות המעו"ף מנהלת משא ומתן עם בן אורי לחידוש ההסכם הקיבוצי עם העובדים, אלא שהמשא ומתן איננו מתקדם. במכתבה, מציינת קרמרסקי כי בתקופת כהונתו של בן אור התווספו עשרות עובדים המועסקים בחוזים אישיים, תוך ניפוח הוצאות שכרם, זאת על אף שהיקף המבוטחים הפעילים פחת בכ-50%. במקביל, טענה, הזניח את העובדים המועסקים תחת הסכמים קיבוציים וסירב בהתמדה לשיפור תנאי העסקתם.

"במהלך כהונתו, הוכרזו סכסוכי עבודה תכופים, והתקיימו עיצומים ושביתות, שמטרתן הייתה לצמצם את פערי השכר והעיוותים בין העובדים אשר מר בן אור חפץ ביקרם לבין אוכלוסיות העובדים מהן החליט להתעלם בלי כל סיבה", כתבה. קרמרסקי ציינה כי במסגרת תפקידה אף כי נחשפה לטענות רבות מצד עובדים על יחס לא הולם כלפיהם מצד המנהל המיוחד.

מלבד הטענה על אי חוקיות הצגתו של בן אור כמועמד יחיד על ידי הוועדה, טוענת הסתדרות המעו"ף כי כהונתו הממושכת מנוגדת לכללים הנהוגים בשירות המדינה ובחברות הממשלתיות לקציבת כהונתם של נושאי משרות בכירות ו"אין לה אח ורע במגזר הציבורי". עוד טוענת הסתדרות המעו"ף כי בגלל שקרנות הפנסיה הוותיקות מתנהלות ללא דירקטוריון והמנהל המיוחד חבר גם בוועדת ההשקעות, נדרשת "בקרה רבה יותר מצד המדינה דוגמת קציבת כהונה למנהל המיוחד."

'עמיתים' הוקמה ב-2004 במטרה לנהל את קרנות הפנסיה שהולאמו שנה קודם לכן במסגרת צעדים לטיפול בגרעונות מהן סבלו.  לחברה כ-130 אלף מבוטחים פעילים, הנמצאים תחת כ-10,000 מעסיקים.

מעמיתים נמסר בתגובה: "מדובר בהשמצות חסרות בסיס לצורך הפעלת לחץ במסגרת סכסוך עבודה. הנהלת עמיתים תמשיך לנהל את המשא ומתן עם העובדים בדלתיים סגורות ולא באמצעי התקשורת."

ברשות שוק ההון לא הגיבו לטענות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!