דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישובים לא מוכרים

קולות הבוחרים / בלי תחבורה, רחוקים מהקלפי: תושבי הכפרים הלא מוכרים מתאמצים להגיע לשיעור הצבעה גבוה

36 אלף מצביעים מתמודדים עם דרכים לא סלולות, היעדר תחבורה ציבורית וקלפיות רחוקות קילומטרים רבים מאזור מגוריהם | האם המקומיים שמתנדבים להקפיץ אותם ברכבים פרטיים ועבודת השטח של הפעילים תצליח להביא אותם לקלפי?

מוחמד אבו סווילם ועבד אלפרוונה מול הקלפי בשגב שלום (צילום: ניצן צבי כהן)
מוחמד אבו סווילם ועבד אלפרוונה מול הקלפי בשגב שלום (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
יונתן קירשנבאום
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מוסא ועאדל הגיעו להצביע באבו תלול מהכפר הלא מוכר חירבת אל וואטן, מרחק כ-15 ק"מ בקו אווירי, "ללא תחבורה ציבורית", אומר מוסא מהם. "אני נסעתי באוטו, אבל ליתר המשפחה שלי אין איך להגיע, 70 אנשים. הם רצו להצביע והיו מגיעים אבל אין הסעה". עדאל מוסיף כי בכפר יש בית ספר שיכל לשמש כאתר הצבעה: "ביקשנו שישימו קלפי. אם היה שם קלפי היה קל יותר להצביע", הוא מוסיף.

כ-36 אלף בעלי זכות בחירה חיים ביישובים הבדואים הלא-מוכרים בנגב. ועדת הבחירות המרכזית הפנתה אותם לכ-62 קלפיות, רובן ממוקמות בישובים מוכרים. לפי נתונים שאסף ארגון 'עדאלה', ב-11 יישובים לא-מוכרים הוזמנו התושבים להצביע בקלפי מרוחקת מהיישוב (בין 5 ל-50 ק"מ), למרות שבשטח היישוב נמצאים מבנים מאושרים בהם ניתן להציב קלפיות.

מוסא ועאדל מול הקלפי באבו תלול (צילום: ניצן צבי כהן)
מוסא ועאדל מול הקלפי באבו תלול (צילום: ניצן צבי כהן)

"מי שרשום בתעודת הזהות שלו שהוא שבט אלעאסם מצביע פה באבו תלול, ומי שרשום אל עזזמה צריך להצביע בשגב שלום. זה לפעמים אנשים שגרים במרחק 70 ק"מ, ליד מצפה רמון", אומר עטייה אלעאסם, יו"ר המועצה לכפרים בלתי מוכרים. לדבריו, הצעירים המקומיים מנסים לסייע ולהסיע אנשים לקלפי, אבל אין מספיק מתנדבים כדי לענות על כל הצרכים.

הקלפי מוצב בבית הספר אלעאסם ב'. בית הספר הוקם באמצעות קראוונים עוד טרם הכירה המדינה בכפר, ורק בעקבות עתירה לבג"צ הוקם גם בית הספר התיכון. גם הכניסה לכפר עדיין לא סלולה, והכניסה הארעית הקיימת מתחילה בצומת מסוכנת. בבחירות לכנסת ה-21, הצביעו רק 45% מבעלי זכות ההצבעה בקלפי, ובאחרונות עלה השיעור ל-69%. למרות הכל, אלעאסם אופטימי. בינתיים נכון לשעות הצהריים הגיעו לקלפי כבר כרבע מבעלי זכות ההצבעה, שיעור דומה לבחירות שהתקיימו בספטמבר. "עשינו עבודת שטח טובה ואני מקווה שאחוז ההצבעה יהיה דומה לבחירות האחרונות", אומר אלעאסם.

עטייה אלעאסם, יו"ר המועצה לכפרים בלתי מוכרים ליד הקלפי באבו תלול (צילום: ניצן צבי כהן)
עטייה אלעאסם, יו"ר המועצה לכפרים בלתי מוכרים ליד הקלפי באבו תלול (צילום: ניצן צבי כהן)

בינתיים בשטח העפר שמול בתי הספר נכנסות ויוצאות מכוניות. מתנדבים מהכפרים מנסים לסייע לכמה שיותר אנשים להגיע ולהצביע. גם בשגב שלום השכנה, התנועה ערה. "יש מלא מתנדבים ברכבים פרטיים שעוזרים להביא את החבר'ה מכל הפזורה", מדווחים לנו מוחמד אבו סווילם ועבד אלפרוונה, שממריצים חברים אל הקלפי. "אני הבאתי קרוב ל-50 חבר'ה מאלעזאזמה. אלה קרובי משפחה שמעוניינים להצביע. יש הרבה התעניינות הפעם", אומר אבו סווילם. "אנחנו מקופחים, אזרחים סוג ג' ומטה, אבל היום אני מרגיש 'ראש ממשלה' – כי כמוהו קמנו גם אנחנו בבוקר והלכנו עם המשפחה להצביע".

הרשימה המשותפת זוכה בקלפיות אלו ליותר מ-90% תמיכה. "המשותפת זה הליכוד שלי. אני מבקש להיות תושב שווה כמו כל אזרח אחר. נתניהו שכח אותנו כאילו אנחנו לא בני דודים. כאילו אנחנו לא שכנים ואזרחים שווי זכויות", אומר אבו סווילם ומוחה על יחסם של הפוליטיקאים לציבור הערבי. "עכשיו נתניהו בא לבקש שנצביע לליכוד? אנחנו חיים בצריפים שבמושבים היו שמים בהם חיות. וגם אותם הפוליטיקה של נתניהו הורסת. אחד אומר 'לא תהיה ממשלה עם ערבים' והשני מפחיד 'אתה נתמך על ידי הערבים'. ולמה ערבים לא יכולים להיות שותפים לממשלה? כבר היה פעם גוש חוסם. אנחנו יכולים ורוצים להיות שותפים, לא שרים, רוצים שיפור בתנאי חיינו. בין באר שבע לאילת יש מקום לכולם לחיות".​

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!