דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סלולר

טכנולוגיה / אפל תפצה ב-500 מיליון דולר לקוחות בארה"ב שמכשיריהם הואטו. מה בישראל?

לפי הצעה להסדר בתביעה הייצוגית תפצה החברה כל רוכש של הדגמים שנפגעו ב-25$ | גם בישראל הוגשה תביעה ייצוגית זהה ולטענת עורך הדין שמוביל אותה, ההסדר מוכיח שהתביעה מוצדקת ומבוססת

האטת מכשיר אפל (צילום: DANIEL CONSTANTE / Shutterstock.com)
האטת מכשיר אפל (צילום: DANIEL CONSTANTE / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אפל בארה"ב הודיעה על הצעה להסדר בתביעה הייצוגית בגין האטת מכשירים בגובה 25 דולר לכל רוכש של הדגמים שנפגעו. סך הפיצוי יכול להגיע עד ל-500 מיליון דולר. בישראל מתקיימת תביעה ייצוגית וחקירה של הרשות להגנת הצרכן.

הצעת אפל להסרת התביעה הייצוגית בנושא האטת המכשירים מורכבת מתשלום פיצוי בסך 25 דולר לכל רוכש. הפיצוי יוגבל ל-500 מיליון דולר בסך הכל, כשעורכי הדין בתביעה צפויים לקבל כ-30% ממנו. עורכי הדין מייצגים רוכשי מכשירי אייפון מדגמים 6, 7 ו-SE, שעדכון גרסה של מערכת ההפעלה IOS במכשיריהם כלל שינוי נסתר – האטת המעבד כאשר מזוהה שחיקה בסוללה. לטענת אפל, האטת המכשיר חיונית להגנתו מפני סיכוני התחממות של סוללות וותיקות והיא ממשיכה ליישם פעולה זו במכשיריה.

התביעה הייצוגית מתמקדת בכך שאפל הסתירה את השינוי והטעתה את הצרכנים. כל זאת, לא בשם הגנה על מכשירים, אלא במטרה סמויה לגרום למשתמשים לרכוש יותר מכשירים חדשים.

בדצמבר 2017 אפל הודתה במעשיה, והודיעה כי תאפשר לבעלי המכשירים אפשרות להחלפת סוללות במחיר מוזל של 29 דולר, פעולה שגם מחזירה את המכשיר למהירות הרגילה.

המכות שאפל חטפה מרגולטורים וצרכנים

פרשת האטת המכשירים הובילה לגל של תביעות ייצוגיות ברחבי העולם, כמו גם לקנסות מטעם רגולטורים. באוסטרליה הוטל על אפל קנס של 20 מיליון דולר. באיטליה נקנסה החברה ב-10 מיליון יורו. בצרפת היא נקנסה ב-25 מיליון יורו בשל חוסר שקיפות. בישראל נפתחה חקירה של הרשות להגנת הצרכן בגין הטעיית צרכנים וכן הוגשה תביעה ייצוגית אותה מוביל עו"ד שאול ציוני ממשרד ציוני פילרסדורף פיליפ, ועו"ד (רו"ח) סימון אלישקוב ממשרד אלישקוב ושות'.

מטעמו נמסר כי "ההסדר שהוגש לבית המשפט בארה"ב, שלפיו אפל תשלם סכום של כחצי מיליארד דולר בארה"ב, מוכיח כי התביעה הייצוגית שהוגשה נגד אפל באותו עניין בישראל היא מוצדקת ומבוססת היטב. בהתאם, על אפל ונציגותיה ליטול עתה אחריות גם לגבי הצרכנים הישראלים ולפצות אותם".

פגיעה במכירות, שמועילה לצרכנים ולסביבה

בשנת 2018 נרשמה האטה במכירות האייפונים, שפגעה במנייה של אפל. חלק מהסיבה הייתה רוויה כלל עולמית ברכישת סמארטפונים, אבל יש הסבר נוסף ומעניין. לפי אתר CNBC, שירות החלפת סוללות ב-29 דולר בלבד בארה"ב (מבצע שנגמר בדצמבר 2018) נוצל להחלפת כ-11 מיליון סוללות, בעוד שאפל ציפתה להחליף בין מיליון לשני מיליון סוללות בלבד. כתוצאה מכך, יותר אייפונים ותיקים תפקדו כראוי ופחות אנשים מיהרו להחליף את האייפון הקודם בדגם חדש.

מכיוון שסמארטפונים קשים מאוד למיחזור, הארכת חיי המכשיר מצמצמת את היקף האשפה האלקטרונית שמזהמת את הסביבה ומקטינה את הביקוש לייצור מכשירים חדשים, שתורם לאפקט החממה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!