דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / חוששים מהעתיד ומקווים לטוב: שיחות עם עובדים בחופשה ללא תשלום

סתיו דוד מקווה לקבל דמי אבטלה, דניאל חיים לוי ינסה למצוא עבודה חלופית, חן אשור מוטרדת מתשלום שכר הדירה, קרן אידלברג מקווה לחזור מהר לעבודה ויונה סולימה תטפל בנכדים. החיים החדשים של עובדים שהקורונה שלחה הביתה

עובידם שהוצאו לחל"ת בעקבות הקורונה. מימין לשמאל: סתיו דוד-פור, דניאל חיים לוי וחן אשור, קרן אידלברג (תמונות באדיבות המצולמים)
עובידם שהוצאו לחל"ת בעקבות הקורונה. מימין לשמאל: סתיו דוד-פור, דניאל חיים לוי וחן אשור, קרן אידלברג (תמונות באדיבות המצולמים)
הדס יום טוב

"שדה התעופה ריק כמו עיירת רפאים. מן הסתם זה פוגע בכל העסקים וההנהלה עשתה צעדים כדי לא לקרוס", אומר ל'דבר' סתיו דוד-פור, בן 25 מראשון לציון שעבד כמוכר טבק וסיגריות בדיוטי פרי בנמל התעופה עד שהוצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) ביום רביעי שעבר. "לדעתי ההנהלה ניסתה להתחשב בעובדים ולא לפטר, אבל לא הייתה ברירה" הוא מוסיף, "רק במחלקה שלי הוציאו עשרים עובדים לחופשה". השבוע יבדוק כיצד יוכל לקבל דמי אבטלה בזמן החופשה הכפויה, אך הוא שומר על אופטימיות: "המנהל שלי התקשר אלי אישית ואמר לי שמבחינתו כל עוד החברה לא קורסת, אחזור לעבודה ושהוא מקווה שזה יקרה בזמן הקרוב."

סתיו דוד-פור,"השדה ריק כמו עיירת רפאים וההנהלה עשתה צעדים כדי לא לקרוס". (תמונה באדיבות המצולם)
סתיו דוד-פור,"השדה ריק כמו עיירת רפאים וההנהלה עשתה צעדים כדי לא לקרוס". (תמונה באדיבות המצולם)

 

ההאטה הכלכלית שבאה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל, לצד הצמצום בשירותי הפנאי והתרבות במסגרת הנחיות משרד הבריאות, אילצה מעסיקים רבים להוציא את עובדיהם לחל"ת, בתקווה שיחזרו להעסקה מלאה כשיתאפשר.

על פי החוק, ובלי קשר למשבר הנוכחי, כל עובד שיוצא לחל"ת ביוזמת המעסיק למשך 30 ימים לפחות עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה. הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה הודיעו לאחרונה על הקלות מיוחדות למי שהוצא בגלל הקורונה לחל"ת לתקופה של 30 יום לפחות, בין 1 במרץ ל-1 ביוני. בין היתר, עובדים אלה יוכלו לקבל דמי אבטלה כבר מהיום הראשון, ללא קשר למספר ימי החופשה שנותרו להם.

דניאל, מאבטח בבית מלון, וחן סוקרת של נתיבי איילון

דניאל חיים לוי וחן אשור, בני זוג מנתניה, נשלחו שניהם לחל"ת עקב המשבר. שניהם סטודנטים המשלבים לימודים ועבודה. לוי, בן 24, מאבטח בבית מלון, ואשור, אף היא בת 24, עבדה כסוקרת של נתיבי איילון בתל אביב. "הייתי עולה לאוטובוסים ומבקשת מהנוסעים למלא סקר קצר, שמסקנותיו יסייעו בתכנון הרכבת הקלה", היא מסבירה, ומוסיפה שכל חבריה לעבודה הוצאו לחופשה ללא תשלום.

"האור לא נראה באופק", אומר לוי, "כרגע אנסה למצוא עבודה חלופית, אבל רוב המקומות לא צריכים עובדים עכשיו, להיפך". גם אשור חוששת מהיכולת להתקיים כלכלית. "אנסה לחפש אלטרנטיבות להכנסה, מה גם שדמי האבטלה ממש נמוכים. עבורי הם עומדים בקושי על אלף שקל".

דניאל חיים לוי וחן אשור,"האור לא נראה באופק". (תמונה באדיבות המצולמים)
דניאל חיים לוי וחן אשור,"האור לא נראה באופק". (תמונה באדיבות המצולמים)

"אני לא יודע איך נמצא מזה. המצב כבר מכניס אותנו לחור כלכלי" אומר לוי, "בחדשות הכל נראה ורוד, אבל בתכלס כל החברים שלי, בת זוג שלי, אני , אחי , אמא שלי, אבא שלי, באותו יום כולנו פוטרנו או יצאנו לחל"ת. בתוך יומיים נסגרו שני מלונות שעבדתי בהם ונשלחו מאות עובדים הביתה".

חן מסכימה, ומוסיפה שהיא מרגישה הרבה תסכול ודאגה. "אני סטודנטית, אז גם טיפת המשכורת שהייתה לי לא תהיה" היא מסבירה, "כשמודיעים לך על מצב כזה, את ישר חושבת על העתיד. מה יהיה? איך אני אשלם שכירות? איך אסתדר מבחינה כלכלית? מאיפה אני מביאה כסף הביתה לאוכל? מקווה שיהיה טוב".

קרן אידלברג, עובדת בחברה לטיולים אתגריים

"עם המזל שלי אני עובדת במחלקת אסיה, לכן אני בעצם חווה את המשבר כבר מדצמבר", אומרת קרן אידלברג, בת 39, העובדת בחברת 'אקו טיולי שטח' שמוציאה סיורים וטיולים אתגריים מאורגנים בעולם. "כשהתחלנו את הפיקים של המכירות לפסח כבר הודיעו שכל מי שחוזר מחו"ל חייב בבידוד – ואז הכל הלך".

קרן אידלברג, שומרת על אופטימיות. (תמונה באדיבות המצולמת)
קרן אידלברג, שומרת על אופטימיות. (תמונה באדיבות המצולמת)

לפני היציאה שלה לחל"ת, הפחיתה החברה את אחוזי המשרה של כל העובדים כדי להימנע מפיטורים, מאז המצב הכלכלי החריף. "אותי הוציאו לחופשה ביום חמישי ונכון לאתמול צמצמו את מספר העובדים משמעותית ונשארו שם רק המנכ"ל ואולי עוד שני עובדים".

אידלברג, המתגוררת בתל אביב ("שזה נטל כלכלי בפני עצמו") מתקשה להבין איך תתמודד ללא הכנסה. עם זאת, היא סבורה שהמשבר יחלוף בקרוב. "אני מתכוונת לגשת לשירות התעסוקה, אבל ממש מקווה שכבר אחזור לעבוד לפני שייגמרו 30 הימים המזכים בדמי האבטלה".

אידלברג, המתגוררת בתל אביב ("שזה נטל כלכלי בפני עצמו") מתקשה להבין איך תתמודד ללא הכנסה. עם זאת, היא סבורה שהמשבר יחלוף בקרוב. "אני מתכוונת לגשת לשירות התעסוקה, אבל ממש מקווה שכבר אחזור לעבוד לפני שייגמרו 30 הימים המזכים בדמי האבטלה", היא מסכמת.

יונה סולימה, סוכנת נסיעות

"בעבודה לא קל בשבועות האחרונים", מספרת יונה סולימה, בת 67 מתל אביב העובדת כסוכנת נסיעות בסוכנות קטנה, "אנחנו עוסקים רק בביטולים. אני אישית עסקתי בשבועות האחרונים בביטול של 240 כרטיסים. הזמנות חדשות כמובן שאין בכלל".

מתוך שמונת העובדים בסוכנות, נשלחו סולימה ועובד נוסף לחל"ת. להערכתה שאר העובדים יצטרפו אליהם בימים הקרובים. "מאז אני בבית וכעת אני גם הופכת לבייביסיטר על הנכדים, כי גם מערכת החינוך מושבתת והבת שלי רופאה".

סולימה פנתה לביטוח הלאומי, אך גילתה שהיא לא זכאית לדמי אבטלה בגלל שהיא עברה את גיל הפרישה. למרות שהיא מעוניינת להמשיך לעבוד, המצב הביא אותה לבדוק אם תוכל לצאת לפנסיה זמנית, אם כי במקרה כזה תיאלץ לספוג קיצוץ משמעותי בהכנסתה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!