דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

קורונה עולמית / "חשבתי שהבידוד יהיה יותר קשה": עם חודשיים נסיון בקורונה, סגן השגריר בסין מדבר

השמועות על חזרה לשגרה היו קצת מוגזמות, מרגישים שחווים את הטרגדיה פעמים, והאחריות רק גדלה - יהונתן צדקה, סגן השגריר בסין, מתאר את החיים במקום שבו הכל התחיל | "לא חזרנו למצב שגרתי ונורמלי של התקופה של לפני המשבר, אבל העיר התעוררה משמעותית"

עמדת בדיקה בכניסה למתחם מגורים בבייג׳ינג (צילום: יהונתן צדקה)
עמדת בדיקה בכניסה למתחם מגורים בבייג׳ינג (צילום: יהונתן צדקה)
שי ניר

"היום יש 14 מחוזות בהם אין חולים בכלל, בחלקם חודשו הלימודים בבית הספר. בביג'ינג יש 100 חולים שעדיין מאושפזים, והרבה אנשים בבידוד. זה מלמד על המאמצים שהם עושים כדי שהמספר יגיע למינימום. המצב השתנה דרמטית, לפחות בנראות שלו, מאז הפעם האחרונה שדברנו", אומר ל'דבר' סגן שגריר ישראל בסין, יהונתן צדקה. לפני חודש, תיאר באוזנינו צדקה את המצב כך: "התנועה ברחובות מאוד מינימלית, הרחובות שוממים. אם רוצים להשוות למשהו, אז אולי אפשר להשוות לאווירה בירושלים בשבת בבוקר. רק מי שצריך מסתובב, ונוקט בכל אמצעי הזהירות עם מסיכה, לפעמים כפפות", תיאור איתו רוב הישראלים יכולים להזדהות היום. יש לקוות שכשם שהראיון הקודם בישר את מציאות חיינו הקונקרטית כאן בישראל ההולכת ומסתגרת פנימה, כך בעוד כחודש  נמצא את עצמנו עם סימנים של יציאה מהמצב.

"לא חזרנו למצב שגרתי ונורמלי של התקופה של לפני המשבר, אבל העיר התעוררה משמעותית", מספר צדקה. "יש תנועה, בתי העסק פתוחים. אומרים שבין 50-70 אחוז מבתי העסק נפתחו. המקום בהחלט נראה פחות נטוש".

בקורת גבולות בשדה התעופה (צילום: יהונתן צדקה)
בקורת גבולות בשדה התעופה (צילום: יהונתן צדקה)

האם המצב בסין באמת משתפר? עד כמה הדיווחים מסין אמינים?
"גורמי המקצוע מאמינים לדיווחים מסין. אני יודע שהנתונים שהם מוסרים ממשיכים להעשות בשקיפות, וארגון הבריאות עולמי וגם הגורמים מהארץ מתייחסים לנתונים ברצינות. נראה שהסינים ממשיכים לעשות מאמץ אדיר לשמר ולמנוע המשך הדבקה,. במאמץ דומה ובנחישות דומה לארץ".

בארץ שמענו על חידוש צפוי של אירועי ספורט בסין. יש מקום לתקווה?
"יש הודעה שסין שוקלת לחדש את ליגת הכדורסל. לא ראיתי משהו מעבר לזה, אבל עדיין יש איסור על קיום מפגשים בסדר גודל כזה. הכל מוגבל. גם אם יחדשו זה יהיה בתנאים אחרים. לא חזרנו לשגרה שאפשר למלא אצטדיון או לתת לקבוצות לנסוע ברחבי סין. אני לא זוכר שראיתי תאריך יעד עדיין לפתיחת המשחקים. האירוע הכי גדול שעומד על הפרק זה אירוע פוליטי גדול שנקרא "כינוס 2 המושבים". הכוונה היא לכינוס שנתי של שני מושבי הפרלמנט הסיני, בו מתעצבת פעילות הממשלה לשנה הקרובה. זה אירוע של 5 אלף איש בבית העם הסיני. המתכנס מידי שנה בחודש מרץ אבל כרגע הוא מושהה. לא ברור אם יקרה באפריל או תחילת מאי. זה יהיה אחד הסימנים לחזרה לשגרה כמו חזרה לבתי הספר".

מודעות בדבר סגירה והנחיות שונות (צילום: יהונתן צדקה)
מודעות בדבר סגירה והנחיות שונות (צילום: יהונתן צדקה)

מה הכי קשה?
"המציאות הזו התחילה עבורנו ב-24 בינואר וממש עכשיו מסיימים חודשיים. הקשיים משתנים. מה שהיה קשה בהתחלה לא קשה עכשיו. זה החוסר ודאות והנסיבות שמשתנות וחוסר שליטה במצב ודברים בלתי צפויים זה הכי קשה. אתה יכול להתאים את עצמך לשינויים אבל כשהם קורים כ"כ מהר זה מקשה בצורה שאני לא יכול לתאר".

מה גילית שהוא לא נורא?
"חשבתי שהבידוד יהיה יותר קשה ממה שהיה בפועל, אבל הוא עבר יחסית יותר מהר ממה שחשבתי. זו גם הזדמנות לעשות דברים שלא היה לי זמן לעשות אותם.

חסימת מתחם מחוץ לבייגינג (צילום: יהונתן צדקה)
חסימת מתחם מחוץ לבייגינג (צילום: יהונתן צדקה)

חווים את הטרגדיה הזו פעמיים

"הסגל הדיפלומטי עושה עבודה מדהימה מבחינת האנרגיות והיכולת לעמוד בלחץ, וזה כשהמשימות רק גוברות. אנחנו מנסים ליצר שגרה והאווירה נחמדה לכולנו, ומנסים לרענן ולעשות סבבים כל כמה שבועות כדי שהאנשים יוכלו לצאת ולחזור. זה נהיה יותר קשה, כי אתה מגיע לישראל ישר לבידוד של שבועיים ואז חוזר לסין לעוד שבועיים בידוד. התקופות הקצרות של אוויר לנשימה מחוץ לסין נהיו מורכבות. בתקופה הזו המשפחה חיה בפתרונות דיור של אייר-בי-אנ-בי ועוברים דירה אחת לכמה שבועות, משרד החוץ מסייע לנו המון ובעצם מאפשר מאפשר לנו לקבל מגורים זמניים".

"אנחנו חווים את הטרגדיה הזו פעמיים, פעם אחת פה ופעם אחת בארץ ומה שעובר על המשפחות שלנו. אנחנו שומרים על קשר בטלפונים, ווואטסאפ לשיחות עד כמה שאפשר. לרובנו הייתה האפשרות לבקר, אבל בין הבידוד לחזרה זה היה קצר. זו המציאות שלנו. המשפחות לא חוזרות ולא יחזרו כל עוד הלימודים לא מתחדשים. כרגע נותרנו עם המלצה שהמשפחות שלנו ובכלל אזרחים ישראלים שלא להגיע לסין.

כל המערכת מסונכרנת

"בימים האחרונים יש איסור להגיע למסעדה או לבית קפה, אלא אם היא תעמוד בסטנדרט מסוים. אנשים צריכים לשבת במרווחים גדולים, לא יהיו יותר מ-2 סועדים בשולחן וצריך שיהיה מרחק של לפחות מטר בין הסועדים, מאוד מקפידים על זה. מודדים לך חום בכניסה למקומות, אתה צריך גם לדווח מתי ביקרת לאחרונה בביג'ינג הבירה. כל המערכת עובדת ומסונכרנת למנוע את המשך התפשטות הנגיף".

מסעדה בה מוחל נוהל ישיבה במרחק (צילום: יהונתן צדקה)
מסעדה בה מוחל נוהל ישיבה במרחק (צילום: יהונתן צדקה)

"רק בשבוע האחרון היו 3 הודעות של שינוי מדיניות כללית לכל מי שחוזר לסין ולבייג'ינג. היום ההנחיה היא שכל מי שמגיע לבייג'ינג מתוך סין, נדרש לשבועיים בידוד, כאילו זה מעבר בין שתי מדינות. החשש היום הוא מאנשים המגיעים ממדינות אחרות, זה יכול להיות סינים החוזרים מהפזורה הסינית בעולם או זרים. החשש הוא שהם יגיעו ויגרמו לגל נוסף של הדבקות. בבירה יש הדגשה מיוחדת, והם עושים הרבה מאמצים שהמספרים ירדו כמה שיותר מהר. המקרים החדשים זה זרים או יבוא מחדש של חולים חזרה לסין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!