דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאחדות בוני הארץ

מחיר הקורונה / התאחדות הקבלנים: להביא מיידית 40 אלף עובדים זרים ופלסטינים לעבודה בבנייה

לטענת הקבלנים, למרות שענף הבנייה הוגדר כחיוני, רק 35% מהענף פעיל בימים אלה, וייתכן עיכוב של למעלה מחצי שנה במסירת דירות ובבנייה הציבורית | השבוע אותרו חמישה עובדים זרים שעבדו באתר בנייה בחריש ונדבקו בנגיף

עובד באתר בנייה. ארכיון. מאי 2019 (צילום: חן ליאופולד/פלאש90)
עובד באתר בנייה. ארכיון. מאי 2019 (צילום: חן ליאופולד/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בהתאחדות בוני הארץ מתריעה כי בשל העובדה שרק 35% מענף הבנייה פעיל בימים אלה עשוי  לגרור איחור של למעלה מחצי שנה במסירת דירות ובבנייה הציבורית. הקבלנים קראו לאפשר הבאה מידית של 20 אלף עובדים זרים לישראל, ו-20 אלף עובדים פלסטינים נוספים, שיעברו בידוד וישובו לאתרי הבנייה.

הדרישה להבאת עובדים זרים לישראל מגיעה על רקע סגירת שערי הכניסה לארץ בפני אזרחים זרים, עקב חשש מהפצת נגיף הקורונה. בשבועות האחרונים מתריעים פעילים וארגונים העוסקים בבטיחות בענף הבניין בקושי על הפרת נהלי משרד הבריאות באתרי הבנייה ובמקומות בהם לנים העובדים והיעדר אכיפה מצד המדינה. בשישי האחרון דווח בכלכליסט על חמישה עובדים זרים באתר בנייה גדול בחריש, שנדבקו בנגיף הקורונה.

על פי נתוני התאחדות בוני הארץ, בכ-10% מאתרי הבנייה בישראל יש כעת עובדים זרים, ובאתרים האלה עומדת התפוקה על כ-60%. ביתר האתרים עומד היקף הבנייה על כ-30% בלבד. ההתאחדות מדווחת על ירידה של מעל 90% בבנייה בדרום ובמחוז ירושלים, וירידה של כ-50% מהבנייה בצפון – אזורים שרוב העבודה בהם מבוססת על עובדים פלסטינים. כמו כן נרשמה ירידה של כ-30% בהיקף הבנייה במרכז הארץ ועצירה כמעט מוחלטת של הבנייה ביהודה ושמרון.

עם פרוץ המשבר והטלת הסגר על יהודה ושומרון, נותרו בישראל כ-45 אלף עובדי בניין פלסטינים בלבד, ובין פורים לפסח עזבו את ישראל עשרות אלפים מתוכם. על פי הנתונים שאספה ההתאחדות, נותרו בישראל רק כ-34 אלף מכלל 80 אלף העובדים הפלשתינים והזרים שעבדו בה ערב פרוץ המשבר. ראשי ענף הבנייה חוששים כי חלק לא קטן מהפלשתינים שעדיין עובדים בישראל ישובו לרשות הפלסטינית לקראת הרמאדן שיחול החודש. במקביל, לפני סגירת השמיים בישראל לכניסת זרים, נותרו בסין כאלף עובדים שהיו אמורים להגיע לישראל ולהגדיל את היקף הבנייה המתוכננת.

בהתאחדות בוני הארץ הוסיפו כי מעבר למחסור בעובדים הפלסטינים וזרים ישנו גם מחסור כבד, שהיה קיים עוד קודם למשבר וגדל כעת דרמטית בשל סגרים והסגרים של חולים או חשודים כחולים, בעובדי מקצועות חיוניים לבניה, בראשם: מנהלי פרויקטים, מנהלי בנייה, עוזרי בטיחות ומנופאים.

"אנחנו מתנהלים באי ודאות שהולכת וגדלה בכל יום", אמר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, "החזרה לעבודה בפרויקט בנייה שהוקפא עורכת שבועות, ובאתרים התלויים בעובדים פלסטינים וזרים היא צפויה להתארך לחודשים. חשוב להבין שכל העובדים שעזבו את ישראל הם עובדים שעבודתם מהווה את הבסיס לבנייה של דירות, פיתוח תשתיות ומבני ציבור. אין לנו מושג מתי יוכלו העובדים הללו לשוב לישראל ובכל יום שעובר מתארכת תקופת האיחור הצפוי של השלמת העבודות".

סרוגו הוסיף כי "ענף הבנייה הוגדר חיוני וכגורם התורם לתעסוקה של ישראלים רבים, מצד שני הבאת עובדים זרים נוספים ו/או השבת פלסטינים לעבודה בישראל לא נראות כעת באופק ועל כן אנחנו קוראים לממשלה לשבת איתנו ולהגיע לפתרון שיעצור את הסחף הזה מיד".

על פי דיווח מוקדם יותר השבוע, חמישה עובדים סינים שעבדו עבור קבלן משנה באתר הגדול של פרוייקט 'בצוותא' בחריש, בביצוע חברת שפיר, אושפזו בבית החולים הילל יפה לאחר שאובחנו כחולים בנגיף הקורונה. שבעה עובדים נוספים שבאו עימם במגע נכנסו לבידוד וממתינים לתוצאות בדיקותיהם. העובדים שוכנו בדירה בחריש, ובה עשרה עובדים. לאחר גילוי האירוע חוטאה הדירה.

בדיון שנערך בוועדת הרווחה והבריאות של הכנסת לפני כשבועיים, נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות משרדי הממשלה, ועל כך שבפועל לא הוסדר כל פיקוח על תנאי העבודה באתרי הבניה בהתייחס למגיפת הקורונה, ועל ביצוע הנחיות משרד הבריאות – למעט מערכת מייעצת וולנטרית שהוקמה על ידי מטה הבטיחות המשותף של התאחדות הקבלנים וההסתדרות. בדיון אף עלה שבעוד שענף הבניין (המסוכן מבין ענפי המשק) הוחרג מתקנות החירום ומוסיף לעבוד – הוצאו מרבית מפקחי הבטיחות האמונים לפקח עליו מטעם משרד העבודה לחופשה. הנותרים – לא הוסמכו ולא הוכשרו לאכוף את הנחיות משרד הבריאות באשר לנהלי העבודה בתקופת הקורונה. גם ביטוח הבריאות לעובדים הפלסטינים שנותרו לשהיה ממושכת ישראל, בתקופת המגפה טרם הוסדר נכון למועד הישיבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!