דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון העבודה הבינלאומי

ה-1 במאי 2020 / ארגון העבודה הבינ"ל: 1.6 מיליארד עובדים בסכנה לאובדן פרנסה ועוני

בארגון צופים אובדן של כ-305 מיליון משרות ברבעון השני של 2020, וקוראים למדינות להשקיע משאבים בחיזוק שוק העבודה | מזכ"ל הארגון: "אם לא נעזור למקומות העבודה עכשיו, הם פשוט ייכחדו"

חקלאים בהודו מנסים למכור את התוצרת החקלאית שלהם בשוק בזמן עוצר בשל מגפת הקורונה. 20 באפריל (AP Photo/Channi Anand)
חקלאים בהודו מנסים למכור את התוצרת החקלאית שלהם בשוק בזמן עוצר בשל מגפת הקורונה. 20 באפריל (AP Photo/Channi Anand)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

המשך הירידה החדה בהיקף העבודה בעולם בגלל מגפת הקורונה מעמידה 1.6 מיליארד עובדים בכלכלה הלא פורמלית, קרוב למחצית מכוח העבודה העולמי, בסכנה מידית לאיבוד פרנסתם, כך מזהיר דו"ח חדש שפרסם ארגון העבודה הבינלאומי (ILO). הארגון צופה כי ברבעון השני של 2020 צפוי פיחות של 10.5% מכלל שעות העבודה בעולם לעומת התקופה שבטרם המשבר.

משבר הקורונה פוגע בעיקר בכלכלה הלא-פורמאלית – אותו חלק של הכלכלה שלא מוכר על ידי המדינה, ללא מיסוי, מעקב, וללא זכויות והגנה סוציאלית לעובדים. לפי הערכות הארגון, בעולם כ-2 מיליארד עובדים לא-פורמליים מתוך 3.3 מילארד.

בדוח הנוכחי מעריכים כי כמעט 1.6 מיליארד עובדים בכלכלה הלא-פורמלית, כמחצית מהעובדים בעולם, ספגו נזק אדיר ליכולת להתפרנס עקב אמצעי סגר שננקטו, ועבודה בענפים שספגו פגיעה כלכלית קשה. בארגון מעריכים כי החודש הראשון למשבר הביא לירידה של 60 אחוז בהכנסות העובדים הבלתי פורמליים ברחבי העולם. באפריקה ובאמריקה מוערכת ירידת ההכנסה ב-81 אחוז, באירופה ובמרכז אסיה בכ-70 אחוז באסיה ובאוקיינוס השקט ב-21.6 אחוז. ללא מקורות הכנסה אלטרנטיביים, לעובדים אלה ולמשפחותיהם אין אמצעים לשרוד.

ההערכה: 305 מיליון משרות מלאות יימחקו

על פי הדו"ח, הירידה בהיקף העבודה ברבעון השני של 2020 צפויה להיות קשה משמעותית ממה שהוערך עד כה, בשל התארכות תקופת הסגר והרחבת ההגבלות למניעת התפשטות המגפה. בהשוואה לרמות שלפני המשבר (הרבעון הרביעי של 2019)  צפוי פיחות של 10.5 אחוזים בסך שעות העבודה בעולם, ששווה לכ-305 מיליון משרות מלאות של 48 שעות בשבוע. ההערכה הקודמת של הארגון צפתה ירידה של 6.7% משעות העבודה.

ההערכות מצביעות על הפסד של שעות עבודה של 12.4% ברבעון השני של אמריקה (בהשוואה לרמות לפני המשבר) ו -11.8% באירופה ובמרכז אסיה. בכלל האזורים בעולם עומד הפסד שעות העבודה על מעל 9.5%.

בארגון מציינים כי בשבועיים האחרונים, חלקם של העובדים המתגוררים במדינות תחת המלצות או חובת סגירת מקומות העבודה פחת מ-81% בתחילת אפריל ל 68%. הירידה נובעת בעיקר משינויים בסין; במקומות אחרים גדלו אמצעי הסגירה של מקום העבודה.

ברחבי העולם, למעלה מ 436 מיליון מקומות עבודה ברמת ארגון (enterprises) מתמודדים עם סיכונים גדולים לשיבוש קשה. מקומות אלו פועלים בענפים הכלכליים שנפגעו קשה ביותר, כולל כ -232 מיליון בסיטונאות וקמעונאות, 111 מיליון בתעשייה, 51 מיליון שירותי אירוח ואוכל, ו -42 מיליון בתחום הנדל"ן ופעילויות עסקיות אחרות.

קריאה לצעדי מדיניות דחופים

ארגון העבודה הבינלאומי קורא לצעדים דחופים, ממוקדים וגמישים לתמיכה בעובדים ובעסקים, בדגש על עסקים קטנים ועל עובדים לא פורמליים. בארגון קוראים למדיניות התומכת בתעסוקה ולחיזוק המוסדות העוסקים בתחום, להשקעת משאבים ולחיזוק מערכות ההגנה החברתיות. לדברי הארגון, גם תיאום בינלאומי בנושא חבילות התמריצים ואמצעי הקלה על חובות יהיו קריטיים להחלמה מהירה ובת קיימא מהמשבר. בארגון קראו להתייחס לתקני העבודה הבינלאומיים שנקבעו במוסדות הארגון כמסגרת בסיסית לשיקום.

מנכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, גיא ריידר, אמר כי "ככל שמתפתחת המגפה ומשבר העבודה, הצורך להגן על הפגיעים ביותר הופך דחוף עוד יותר. עבור מיליוני עובדים זה שאין הכנסה פירושה אין אוכל, אין ביטחון ואין עתיד. מיליוני עסקים ברחבי העולם בקושי נושמים. אין להם חסכון או גישה לאשראי. אלה הפנים האמיתיות של עולם העבודה. אם לא נעזור להם עכשיו, הם פשוט ייכחדו".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!