דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תל אביב / עיריית תל אביב-יפו הפסיקה את פעילות מערך 'תל אופן' בעיר

הפעילות תסתיים באוגוסט | 'תל-אופן' איפשר שכירות גמישה של 1,860 אופניים בתחנות עגינה ברחבי העיר | המערך יבוטל בגלל עלותו ובגלל שפותחו חלופות מסחריות אטרקטיביות יותר

תל אופן. "מערך התל אופן היה במשך כמעט עשור חלק מהנוף התל אביבי ואחד מסימני ההיכר של התחבורה העירונית" (צילום: מקסים דינשטיין/פלאש90)
תל אופן. "מערך התל אופן היה במשך כמעט עשור חלק מהנוף התל אביבי ואחד מסימני ההיכר של התחבורה העירונית" (צילום: מקסים דינשטיין/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עיריית תל-אביב הודיעה היום (חמישי) על ביטול מערך תל-אופן כבר בחודש אוגוסט הקרוב. המערך איפשר לשכור אופניים בשכירות גמישה באופן חד פעמי, או במחיר מוזל למנויים קבועים, ולהחזיר אותם בכל אחת מ-186 תחנות העגינה הפעילות ברחבי העיר. במקביל, העירייה תמשיך לקדם תכניות לסלילת עוד שבילי אופניים, המתאימים לכלי רכיבה של רוכב בודד.

אנשים רוכבים על אופני תל אופן. ארכיון. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אנשים רוכבים על אופני תל אופן. ארכיון. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

גורמים בעירייה מספרים כי לנוכח מערכי הנסיעות בשכירות גמישה של חברות פרטיות, חלה ירידה בשימוש באופני 'תל-אופן', וכי התקציב העירוני המוקדש להפעלת המערך שיקף סבסוד של כ-20 ש"ח לנסיעה, תקציב שניתן לחסוך. למעשה, בעירייה מעדיפים שהסבסוד לנסיעות אלו יוענק על ידי כספי המשקיעים בפלטפורמות המכונות "שיתופיות", שהינם גורמים מסחריים לכל דבר, אשר מספקים שירות מקביל ולעתים עדיף על מערך תל-אופן.

על פי הודעת העירייה, חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, ולאור התמורות שחלו בהיקפי השימוש הוחלט להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשיםבמקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים "שיתופיים" שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש דן.

עד כה, סללה העירייה 130 ק"מ של שבילי אופניים ו-20 ק"מ נוספים מתוכננים להיסלל השנה, פעילות שהואצה בעת מגיפת הקורונה. העירייה מתכננת להשיק את התוכנית האסטרטגית "עיר אופניים 20-25": תכנית להעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 ל-20% מהיקף הנסיעות בעיר, רישות ורציפות שבילי האופניים, פרויקטי תשתית תומכים, השקעה בחינוך ובהסברה.

עם זאת, התרת השימוש בכלי רכיבה חשמליים בשכירות גמישה גורמת לבעיות שלא נמצא להם עד כה פתרון. רבים הרוכבים שנוהגים בניגוד לחוק, ללא קסדות. ישנם רוכבים הנוסעים על המדרכה. עד כה העירייה ומשטרת התנועה לא הצליחו להשתלט על הבעיה. בעיה נוספת נוגעת לשימוש בתשתיות העירוניות כמו מדרכות בחינם, גם כאשר רוכבים מחנים כלים בניגוד לחוק.

https://twitter.com/LinoyBarGeffen/status/1227986076633124871

https://twitter.com/LinoyBarGeffen/status/1226133358398316550

על פי סקרים שערכה העירייה, בעשור האחרון הוכפל היקף השימושים באופניים בעיר וכ-65,000 תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי. בתל אופן עצמו בוצעו עד היום כ-14 מיליון נסיעות על ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה בהן מעל 1860 אופניים ובמשך מספר שנים אף היו מספר תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "מערך "תל אופן" היה הצלחה גדולה וסייע רבות בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר. בימים אלו, כאשר השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית, אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה".

מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה: ״העיריה תמשיך לעודד ניידות בכלים זעירים ותמשיך ביתר שאת לרשת את העיר בשבילי אופניים לצד פרויקטי הסברה, מיזמים ופיילוטים שיעודדו את הרכיבה בעיר. מערך התל אופן היה במשך כמעט עשור חלק מהנוף התל אביבי ואחד מסימני ההיכר של התחבורה העירונית". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!