דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / "צריך ללמוד מהגרמנים, שם הממשלה נכנסה ואמרה שהיא לוקחת אחריות ומשתתפת בשכר"

גם יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר ומי שידוע בגישתו הקוראת לצמצום תקציב הממשלה, טוען שיש "להשתחרר מכבלים מנטליים", להבין שעל הממשלה להרחיב את הסיוע למשק וליישם מודל של סבסוד שכר

פרופ' יעקב פרנקל (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
פרופ' יעקב פרנקל (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

כלכלן בכיר נוסף שקורא לממשלה להגדיל את הסיוע למשק: יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר, קרא היום בראיון עם קרן מרציאנו בערוץ 12 להרחיב את הסיוע לעסקים וליישם מודל של סבסוד שכר, מה שידוע כ"מודל הגרמני".

פרקל שידוע דווקא כאחד הנציגים הבולטים ביותר של הגישה הכלכלית הקוראת לצמצום תקציב הממשלה, גם בשעות משבר אמר  "אני חורג מהנקודה השמרנית שאומרת 'ממשלה החוצה'. זה המקום שהממשלה צריכה להיכנס". הנגיד לשעבר גם קרא לממשלה לעשות את כל מה שניתן כדי לעודד את חזרת העובדים לעבודה. בכך מצטרף פרנקל לראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, גם הוא כלכלן בעל השקפה ימנית שהצהיר אתמול שהממשלה תעדיף להדפיס כסף ולא לקצץ בהוצאות.

בתגובה לטענה של מרציאנו לפיה דווקא פרנקל היה מראשי התומכים במדיניות תקציבית מרסנת לאורך השנים ענה הנגיד לשעבר שהתנאים החדשים שנוצרו במסגרת הקורונה מחייבים חשיבה מחדש על המדיניות הכלכלית. "עכשיו זה הזמן לעשות את מה שצריך לעשות ולהשתחרר מכבלים מנטליים. כשהכביש מתעקל ימינה מסובבים את ההגה ימינה, אבל כשהכביש פונה שמאלה צריך לדעת לסובב את ההגה שמאלה" הוא אמר, והוסיף "השלב הזה אמור להיות שלב ביניים של בלימה, לפני השלב הבא של חידוש הצמיחה. השאלה מי נושא בנטל של חידוש הצמיחה. מבחינת המשק זה התפקיד של הממשלה".

פרנקל קרא לממשלה לעשות את כל הניתן כדי למנוע משבר אבטלה. "העובדים כרגע נמצאים בחלת. ברגע שהם יפוטרו יהיה הרבה יותר קשה להחזיר אותם לעבודה. כל עוד הם בחלת וכל עוד למעסיק כדאי להעסיק. אין דרך שמעסיק יעסיק מועסקים מבלי שיהיה כדאי לו. כאן נכנסת הממשלה."

"צריך ללמוד מהגרמנים, שם הממשלה נכנסה ואמרה שהיא לוקחת אחריות ומשתתפת בשכר. היא לא משלמת את כל המשכורת", אמר פרנקל והתייחס למדיניות שמיושמת בגרמניה ומדינות רבות אחרות ב-OECD, במסגרתה הממשלה מסבסדת את אותם מעסיקים שבוחרים להפחית את שעות העבודה של עובדיהם ולא לפטר אותם. כך, העובדים נשארים מועסקים מצד אחד ומצד שני שכרם לא נפגע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!