דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשייה ישראלית

בדרך לשגרה / מנכ"ל טבע נאות: ״ברגע שסגרו את החנויות, המכירות ירדו לאפס בשנייה״

ההכנסות שנחתכו ב-70%, קולקציית הנעליים שעוצבה ב׳זום׳, ואיך מודדים נעליים בחנות תוך שמירה על היגיינה | מיכאל אילוז מסכם חודשיים של משבר ומצביע על נקודה אופטימית: ״ההזמנות אונליין גדלו פי 10״

חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)
חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל חברת ההנעלה 'טבע נאות', מיכאל אילוז, לא רואה באופק חזרה לשגרה. למרות פתיחת 40 חנויות החברה בקניונים היום (חמישי), שמצטרפות לעשרים חנויות במרחב הפתוח שכבר נפתחו, אילוז מתכונן להתאוששות ארוכה. "אנחנו לא נחזור לאותו מקום שהיינו לפני הקורונה", הוא אומר בשיחה עם 'דבר'.

מפעל טבע נאות. ארכיון (צילום: יעל אלנתן)
מפעל טבע נאות. ארכיון (צילום: יעל אלנתן)

משבר הקורונה תפס את החברה הישראלית שהוקמה ב-1942 במצב שלא התמודדה איתו מעולם. "ברגע שסגרו את החנויות, המכירות ירדו לאפס בשנייה. אנחנו עברנו משברים בעבר כמו מלחמת לבנון השנייה, המשבר הכלכלי של 2008 ועוד כל מיני בדרך. כולם היו תקופתיים, אף פעם לא הכל נעצר בבת אחת. זאת תופעה אחרת שעוד לא ראינו. עד שאתה מתעשת ומצליח להסתכל ימינה ושמאלה, יש הוצאות של מיליוני שקלים", מסביר אילוז.

מנכ"ל טבע נאות, מיכאל אילוז (קרדיט: טבע נאות)
מנכ"ל טבע נאות, מיכאל אילוז (קרדיט: טבע נאות)

הייצור, שכולו נעשה במפעל בקיבוץ נאות מרדכי בגליל העליון, נפגע משמעותית מהמצב העולמי. לדברי אילוז, התפוקה ירדה לסדר גודל של 20% מהשגרה, והביטולים הגיעו בזה אחר זה. "בגלל ש-70% מהתוצרת שלנו היא לייצוא, היו עוד שווקים שחשבנו שיהיה בסדר כמו ארה"ב, סינגפור ויפן. אבל לאט לאט 'בום' – השווקים נסגרים, ואנשים מבקשים לבטל הזמנות, לדחות הזמנות ולדחות תשלומים".

"פתאום הישראלים גילו את הישראליוּת שלהם ותיעדפו קנייה ישראלית, והרגשת את זה"

בתוך המהירות בה התגלגלו הדברים, החלה החברה להתארגן למציאות החדשה. "קיבלנו כמה החלטות, ביניהן לא לסגור את הייצור לגמרי, כדי לשמור על יכולת תפקודית במפעל ולא לאבד מיומנויות ועובדים. בסופו של דבר, מתוך 600 עובדים במםעל וברשת הוצאנו קרוב ל-250 לחל"ת. את עובדי רשת החנויות, 190 עובדים, הוצאנו מיידית. בחלק מהמקומות נאלצנו לעבוד מהבית, ובחלק הורדנו את היקף המשרה כדי לשמר את העובדים ולא לשלוח לחל"ת", מספר אילוז.

מוציאים קולקציה בזום

אמנם ייצור הנעליים עצמו מתרחש במפעל, אך אילוז מסביר איך, כמו כולם, גם בטבע נאות התחברו לזום. "למדנו שאפשר לעבוד מהבית. יש לנו עובדים מסורים, ופתאום הזום השתלט על תהליכי העבודה וזה פרץ בפעם אחת. עשינו את קולקציית קיץ 21 ופתאום מצאנו את עצמנו מנהלים אותה וירטואלית – נציגים בפלורידה, יפן, אוסטרליה וישראל".

"במקום לגעת ולחוות את ההתרגשות של העיצובים החדשים, אז המצלמה עושה זום אין זום אאוט, וככה עשינו קולקציה שלמה וירטואלית. מאוד מאתגר, במיוחד בתחום שלנו ועם לוחות זמנים שונים סביב כדור הארץ", הוא מוסיף.

חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)
חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)

אך העיצוב לבדו לא מחזיק, והקיצוצים הגיעו גם לנעל. "אחרי שגמרנו את הקולקציה, לצערי נאלצנו לקצץ אותה. השווקים נעצרו, ואף אחד לא הולך לקנות קולקציות רחבות של 150 דגמים. השארנו 40 אחוז מהקולקציה שמרנו, ועדיין שמרנו על חדשנות, עיצוב, צבעים, כי אנשים רוצים להתאוורר בעיצוב מרענן".

הישראלים שמגלים ישראליות

אילוז מציין עליה של פי 10 במכירות און ליין לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, שהפכו ערוץ מרכזי להזמנות. "אופני הצריכה השתנו, כשפתאום רואים אנשים מחצות ואילך מתחילים להשתעמם ולהזמין. יש כאלו שמעריכים את זה שאנחנו מייצרים בגליל, ופתאום הישראלים גילו את הישראליוּת שלהם ותיעדפו קנייה ישראלית והרגשת את זה.

כולם צריכים סבלנות – הלקוחות והמוכרים. לאט לאט נמצא את שביל הזהב לשגרה״

״הייתה גם את ההתרגשות לקבל חבילה – כל כמה ימים אנשים רצו לקבל משהו קטן שיהיה מרגש. למרות הגידול, אלו עדיין כמויות קטנות, שלא משפיעות משמעותית על דרכי המסחר. קיבלנו המון מחמאות על השירות, המהירות והזמינות. עשינו מענה קולי, וראינו שהישראלים אוהבים שאם כבר אי-אפשר לחבק ולנשק, אז אתה מקבל מענה קולי וזה מרגיש קרוב. אנשים נתנו פידבק חיובי".

חזרה לשגרה – פתיחת החנויות

השווקים מתחילים להיפתח לאט ובזהירות, ואילוז מזהה כיצד זה משפיע על הקניות. "כשפתחנו את חנויות הרחוב כבר ירדו ההזמנות און ליין לחצי. כשליש מהחנויות שלנו ברחוב. אתה רואה את התנהגות הצרכנים משתנה ופתאום מפסיקים להזמין בלילה – אחרי 22 בלילה בקושי מזמינים ואחרי 12 בלילה אין כלום. ישנים".

לקראת הפתיחה של הקניונים נערכו בחברה לעמידה בנהלי משרד הבריאות והחזרת העובדים. "ביום שלישי החזרנו את העובדים לעבודה. זה הדרגתי ויש אתגרים שצצים. צריך להתקשר לכל עובד לבדוק מה הוא יכול – יש כאלה שקבעו סידורים, יש להם התעניינות בשעות והיקף המשרה, הרבה שאלו שאלות ענייניות כמו איך זה מסתדר עם תחבורה ציבורית שאין בערב ובלילה. עובדים בקבוצת סיכון יישארו בחל"ת בינתיים. ואם הם יבואו, נצטרך לתת להם את הספייס שלהם. אנחנו נערכים לפתוח את החנויות, וברוב הקניונים הן ייפתחו".

חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)
חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)

אתם מצפים להרבה מבקרים?
"ההערכה שלי שהצרכנים יגיעו הרבה פחות ממה שמצפים – כי מתחמי האוכל לא פתוחים ופעילויות הקניון עוד לא באישור לחזור ובעצם יש רק חנויות בקניון שהוא מקום סגור ואנשים יביעו חששו וירצו לשמור מרחק. חלק מהאנשים ירצו לבוא לראות ולחוות את המוצר: לראות, להריח, לשים על הגוף ומצד שני יהיו חששות. מניח שאנשים יקנו באינטרנט עדיין כמו קבוצות סיכון ויהיה זמן הסתגלות. כולם צריכים סבלנות – הלקוחות והמוכרים. לאט לאט נמצא את שביל הזהב לשגרה".

איך נערכים לשמירה על כללי הבטיחות?
"אצלנו החנויות הן של 60 מטר ויכולים להיות ארבעה אנשים. יש כל מיני דברים בסיסיים שעשינו כמו קיר שקוף, כפפות, ג'ל, מסכות. לגבי מדידת חום כרגע הקניונים מודדים בכניסה ואנחנו פטורים מזה. יש גרביים חד פעמיות לכל נעל – יודעים לתת ללקוחות גרביים לביטחונם ולביטחון הקליינטים האחרים. יש הרבה שאלות שגם הצרכנים יציפו ואנחנו נשמע. אנחנו רוצים להחזיר את עם ישראל לשגרה".

חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)
חנות טבע נאות חזרה לפעילות. (קרדיט: יח"צ)

אילוז, שטון דיבורו אופטימי, נשאל על התחושה ביחס לעתיד. הוא נאנח ועונה שהמצב מורכב. "מצד אחד אני שמח שאנחנו חוזרים לשגרה, ומצד שני אני מאוד מוטרד. אני מעריך שרמת המכירות לא תחזור להיות כמו שהייתה לעומת רמת ההוצאות שנשארת. הקניונים, מי יותר ומי פחות, מבינים את המצב ומנסים להקל. לדעתי ההוצאות יהיו גבוהות מההכנסות. צריך גם לאפשר לעובדים לעבוד ולשמור על ההכנסה. אני עושה את כל הפעולות שצריך בשביל זה, ומנסה לשמור על שמחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!