דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ענף המסעדנות

בדרך לשגרה / המסעדנים שמחים לחזור לעבוד אך מזהירים מפני גל שני, "לא של קורונה, אלא של סגירות"

מחאתם בעלי המסעדות והברים זכתה לעדנה קלה עם הודעת משרד הבריאות על הקדמת פתיחת מקומות הבילוי | יו"ר ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד': "רוצים לחזור לתפוקת עבודה מלאה ולהחזיר את העובדים במלואם. מבינים שזה ייקח זמן".

מסעדה בירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
מסעדה בירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
הדס יום טוב

הסכמות חדשות בין ארגוני המסעדנים ובעלי מועדונים וברים – ארגון "מסעדנים חזקים ביחד", ארגון הברים ואיגוד המסעדות לבין משרד הבריאות וגורמים מקצועיים נוספים, בהם גם הרשויות המקומיות, בנוגע לפתיחת המסעדות תחת מגבלות מקלות הונחו היום (שלישי) על שולחן הממשלה במסגרת הקלות על מקומות הבילוי ופעילות החינוך הבלתי פורמלי. ההגבלות בהן ייפתחו מקומות הבילוי יכללו ריווח של מטר וחצי בין שולחן לשולחן, עמידה בתנאי "התו הסגול" למסעדות אותו מפתחים כעת במשרד הבריאות והגבלת עסקים להם מעל 100 מקומות ישיבה במקום סגור לכדי 85% מתפוסת המבקרים המותרת במטרה לשמור על ריווח.

כשעסק עכשיו ייסגר, במקומו לא יבוא עסק חדש. לכן אנחנו מקווים מאוד שלא יהיה גל שני. לא של קורונה, אלא של סגירות

מאז התחילו ההקלות במגבלות הקורונה מחו מסעדנים רבים בדרישה לפתוח את המסעדות גם לישיבה במקום, בעוד שכיום ניתן רק להזמין משלוחים או לאסוף מהמסעדה משלוח שהוזמן מראש. החל מסוף השבוע שעבר, בעודם רואים את חבריהם מעבר לים מתחילים לפתוח ולהתאושש, החלו להתעורר קולות מחאה בקרב בעלי מסעדות וברים, בעיקר בתל אביב, נגד אזלת היד של הממשלה בנושא. זה התחיל בשף עומר מילר שפתח את מסעדת הבשרים "סוסו אנד סאנס" שבבעלותו ברחוב דיזינגוף בתל אביב, בניגוד להוראות הממשלה, כבר בסוף השבוע האחרון – והושיב את לקוחותיו ברחבה החיצונית, והמשיך בהצהרה של בעלי הברים באותו רחוב שיפתחו את כל הברים כבר הערב תחת ההנחיות האירופאיות.

תומר מור, יו"ר ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד'. (צילום: גיל קרמר)
תומר מור, יו"ר ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד'. (צילום: גיל קרמר)

"הוסכם שפותחים באופן שיאפשר שמירה על חווית הלקוח במסעדה, באופן שיאפשר כלכלה מספקת למסעדה שזה יהיה כלכלי וכדאי לפתוח ושבראש ובראשונה, שזאת רוח הדברים שהתבססנו עליהם, זה בריאות ובטיחות של העובדים. זאת אומרת, שלא יהיה מצב שפתיחת המסעדות תהווה סכנה לעובדים וללקוחות", אומר ל'דבר' תומר מור, יו"ר ארגון "מסעדנים חזקים ביחד". מור מדגיש כי המטרה היא להחזיר בסוף את כל העובדים, וכמובן גם לשגשג ולגייס. "בעקבות ההסדר, בעלי העסקים יוכלו להחזיר את העובדים שלהם לפעילות. כרגע לא תהיה חזרה של 100% מהעובדים להעסקה כי אין כרגע כדאיות ואין כרגע נפח מספיק של עבודה כדי להחזיר את כל העובדים באופן מלא. המטרה כמובן של כל העסקים היא להחזיר את כל העובדים כמה שיותר מהר, בכפוף לזה שתהיה עבודה. כרגע אנחנו מבינים שיש לנו תהליך ארוך לעבור עד שנוכל להגיע לנפח עבודה קרוב למה שהיה בעבר. אנחנו נעשה כל מאמץ לתמוך בכל הגופים הרלוונטיים, גם במסעדנים וגם בעובדים שלהם".

מור מוסיף כי האתגר של הרבה מאוד מעסקי המזון עוד לפניהם וכי בארגונים השונים לא מוותרים כל כך מהר על הדרישה לסיוע ממשלתי עבור הזמן בו המסעדות היו סגורות. "אנחנו דורשים מענקי תמיכה בעסקים. נכון להיום ההערכה היא שבין 10 ל-15 אחוזים מעסקי המזון בישראל לא ישובו לעבוד. מדובר בהמון עסקים שאין להם תזרים מזומנים ולא תהיה להם יכולת כלכלית לחזור לשגרה. הם לא יכולים לשלם לספקים שלהם, לעובדים שלהם, לשכירות שלהם או למוסדות", הוא מסביר. "במשבר הזה עסקים שנפגעו ויאלצו בסוף לסגור – יהיו סגורים לתמיד ולא ייפתחו. אנחנו גם רואים שהאקלים הכלכלי והאקלים היזמי בתחום שלנו ייפגעו מאוד. הבנקים הקשיחו עמדות והם לא משחררים אשראי בכלל, לאנשים אין כסף פנוי להשקעות בתחום שהוא מאוד קשה ועם הרבה רגולציה, והלוואות בערבות מדינה לא פתוחות עד עכשיו לעסקים בסיכון גבוה כמו שאנחנו מוגדרים. מה שאומר שכשעסק עכשיו ייסגר, במקומו לא יבוא עסק חדש. לכן אנחנו מקווים מאוד שלא יהיה גל שני. לא של קורונה, אלא של סגירות. שעוד חודש-חודשיים-שלושה בעלי מסעדות יראו שהעסק לא מרוויח והעבודה לא עולה, והעסק במילא גורר חוב, והם לא יוכלו להתמודד עם זה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!