דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מהגרי עבודה

עובדים במאבק / עובדים מסין התבצרו על מנוף באתר של חברת גינדי ברחובות, בדרישה לתשלום שכר

העובדים התבצרו על עגורן באתר בנייה של פרויקט 'שדות', בו עבדו בעבר | לאחר משא ומתן עם המשטרה שארך כשעה, הם ירדו מהעגורן

פועלים סינים מתברצים על מנוף מאתר בניה ברחובות  (קרדיט: רחובות ניוז)
פועלים סינים מתברצים על מנוף מאתר בניה ברחובות (קרדיט: רחובות ניוז)
ניצן צבי כהן
אסף צבי
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שבעה עובדי בניין מסין התבצרו הבוקר (ראשון) על עגורן באתר בנייה של חברת גינדי ברחובות, במחאה על כך שלא קיבלו משכורת על עבודתם במקום. המשטרה הגיעה למקום עם צוותי משא ומתן שדיברו עם העובדים באמצעות מתורגמן לסינית, בנסיון לשכנע אותם לרדת מהמנוף. לאחר דין ודברים שארך כשעה, ירדו העובדים מהעגורן. מהמשטרה נמסר כי נסיבות האירוע נבדקות.

אתר הבנייה של פרויקט 'שדות' ממוקם על הגבול שבין רחובות לשטחים החקלאיים של קבוצת שילר, ברחוב זכריה חתוכה. נבנים בו שני בנייני יוקרה למגורים, הממותגים תחת השם 'שדות'. החברה המבצעת את הפרויקט היא י.ב. ניר. נאור, מנהל העבודה באתר, אמר ל'דבר' כי העובדים שהתבצרו עבדו בעבר באתר הבנייה וכרגע אינם עובדים בו. "אני עבדתי איתם במשך חודש וחצי", אמר, "הם עבדו כאן עוד לפני שהתחלתי לעבוד באתר הזה, כי הקבלן התחלף באמצע". נאור מוסיף כי הוא הזעיק את המשטרה, ולמקום הגיעו אמבולנסים וניידות והרחוב הקטן נחסם לתנועה.

לדברי נאור, העובדים אינם מועסקים ישירות על ידי חברת י.ב. ניר. "אני לא יודע למה הם לא קיבלו את הכסף, זה לא קשור אלינו, הם חשבו שאנחנו קשורים לזה. לאחר שהמשטרה שכנעה אותם לרדת, הם עזבו את המקום".

אין זו הפעם הראשונה שפועלים סינים מתבצרים בגובה, ואף מאיימים ליטול את חייהם בטענה שלא שולם להם שכרם. עובדים אלו נושאים פעמים רבות בעלויות כבדות בתהליך ההגעה לעבודה בישראל, ולעיתים נדרשים לשלם דמי תיווך גבוהים – אותם עליהם להחזיר בתקופת עבודתם. החוק הישראלי כובל את הפועלים למעסיקם בחברות כח האדם הזרות. עובדה שהופכת שחושפת אותם במיוחד לניצול.

יש לציין כי בינואר 2017 נחתם הסכם בילטרלי בין ממשלת ישראל למשרד הסחר הסיני ואיגוד הקבלנים הסיני, שמטרתו הייתה בין היתר לצמצם את התופעה של גביית דמי תיווך גבוהים מהפועלים הסינים. עם זאת, נייר עמדה שהגיש ארגון קו לעובד על הסכם זה, ציין כי ההסכם לא כולל מנגנון ממשי שימנע את הגביה של דמי התיווך וכתוצאה מכך את שיעבודם של עובדים לחובות. המנגנון שכן קיים בהסכם, מבוסס על גורמים סיניים שלהם אינטרס כלכלי.

עוד ציינו בקו לעובד, כי ההסכם הבילטרלי כולל סעיף הקובע כי עובד "שלא ציית לתנאי ההעסקה" יגורש מישראל, ללא פירוש, פירוט או הסתייגויות – הוראה, שלטענתם, מניחה תשתית להפעלת לחץ על העובדים, "באופן שיקשה עליהם לעמוד על זכויותיהם ויניח תשתית של ממש לפגיעה בהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!