אופי ההסכמים שנכרתו, ואושרו על ידי הממשלה, להבאתם של כ-20 אלף פועלי בניין סינים לישראל, עלול להביא לפגיעה חמורה בזכויותיהם, ובעקיפין לפגיעה גם בזכויות עובדי ענף הבניין הישראלים שיעמדו עימם בתחרות, כך על פי נייר עמדה שהגיש ארגון קו לעובד לוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי, שתדון היום (שלישי) בנושא.
לטענת הארגון, הלחץ שמפעילות חברות הבניה להבאתם של עובדים דווקא מסין, לא נובע בהכרח מאיכויותיהם הייחודיות העובדים הסינים, אלא בראש ובראשונה משום שעל העובדים הסיניים מוטלים, על פי רוב, דמי תיווך גבוהים במיוחד, המכניסים אותם לחוב ומאלצים אותם לעבוד יותר שעות.
מרבית העובדים צפויים להגיע לישראל במסגרת הסכם בילטרלי (דו-צדדי) ישראלי-סיני. על פי רוב הסכמים מסוג זה נחתמים בין מדינות, כשמטרתן היא להסדיר ולהבטיח את השמירה על זכויות העובדים בשתי המדינות. במקרה זה, על אף שלפי הפרסום הראשוני נחתם ההסכם עם משרד הסחר הסיני, צד נוסף להסכם הוא איגוד הקבלנים הסינים – גורם בעל אינטרסים כלכליים שמטרתו השאת רווחים ולא גורם ממלכתי האמון על שמירה על אזרחי המדינה.
נייר העמדה כולל גם מסקנות של צוות בין-משרדי, שבחן בשנת 2011 את האפשרות להתקשר עם סין להבאת עובדים זרים לענף הבניין, והמליץ שלא לעשות כן – זאת בשל הקושי לפקח על דמי התיווך הגבוהים המוטלים על העובדים כמסים פדראליים או מוניציפליים על ידי הממשל. בשל השתעבדותם של העובדים הסינים לחובות אף נרשמו בעבר פעולות קיצוניות של עובדים סינים בישראל אשר לא קיבלו את שכרם, כגון איומים לשים קץ לחייהם.
עוד ציינו בקו לעובד, כי ההסכם הבילטרלי כולל סעיף הקובע כי עובד "שלא ציית לתנאי ההעסקה" יגורש מישראל,ללא פירוש, פירוט או הסתייגויות – הוראה, שלטענתם, מניחה תשתית להפעלת לחץ על העובדים, "באופן שיקשה עליהם לעמוד על זכויותיהם ויניח תשתית של ממש לפגיעה בהם".
עוד התריעו על כך שההסכם לא כולל כל מנגנון פיקוח על הליך גיוס העובדים שיובאו לישראל, כשהמנגנון כולו יישען על גורמים סיניים בעלי אינטרסים כלכליים. "בהיעדר פיקוח ושעה שהליך הגיוס מופעל בידי גורם שתכליתו השאת רווחים על גב העובדים – הרי שקשה לדמיין כי אכן יבוא הקץ על תופעת דמי התיווך האסטרונומיים המשולמים בסין", נכתב בנייר העמדה.
מלבד ההסכם הבילטרלי, התריעו אנשי הארגון מפני צורה בעלת פוטנציאל פוגעני אף יותר להבאת עובדים זרים מסין לענף הבניין – הענקת היתר לחמש חברות בנייה סיניות לפעול בישראל. המסתגרת ההיתר, תורשה כל אחת מהחברות להביא אלף עובדים אשר שיועסקו בפרויקטים אותם תבנה.
ניסיון העבר, טוענים בקו לעובד, מלמד כי על אף שחוקי העבודה וצווי ההרחבה בענף אמורים לחול על עובדי חברות זרות בישראל – בפועל קשה מאוד לאכוף אותם, ונורמות ההעסקה בחברות אלו נוטה להיות בהתאם לחוקי ההעסקה במדינת המקור. כך למשל דן בית הדין לעבודה במקרה של שבעה עובדי חברת בנייה סינית שביצעה פרויקט עבור חברת א. דורי הישראלית, ומצא כי בבסיס מערכת יחסי העבודה זו "ניצבה שיטת העסקה, ובעיקר תשלום שכר, מיוחדת וזרה במקומותינו, שתוצאתה המעשית היא העסקת עובדים במתכונת שנופלת מזו המקובלת לגבי עובדים מקומיים והמתיישבת, ככל הנראה, עם נורמות המקובלות במשפט העבודה הסיני".
בהקשר זה ציינו בקו לעובד כי מלבד הפגיעה בזכויותיהם של העובדים הסינים, הצעד יביא לכך "שנורמות ההעסקה בענף ישתנו ללא הכר, עם כניסתם של עשרות אלפי מהגרי עבודה בבניין לישראל, אשר יתווספו לאלפי מהגרי עבודה קיימים". לדבריהם, עובדים חלשים מדרדרים את נורמות ההעסקה "באופן שמביא לירידה בשכר, לפגיעה בבטיחות בעבודה, וכך פוגעים בשוק העבודה המקומי לא רק בכך שהמשרות 'מאוישות', אלא גם בכך שהמשרות הללו הופכות פחות ופחות אטרקטיביות לאור הנורמות הירודות של ההעסקה".
כזכור, ועדי העובדים בענף, ביחד עם הסתדרות עובדי הבניין והעץ, הקימו מטה מאבק כנגד כוונת משרד העבודה והרווחה לאפשר בין היתר גם הבאתם של עובדים מקצועיים מסין, במקצועות שעד היום הועסקו בהם עובדים אזרחי ישראל בלבד – כגון מנהלי עבודה, ממוני בטיחות, מנופאים ועוד. לטענתם, הבאת עובדים מקצועיים מחו"ל תביא לפליטתם של בעלי המקצוע הישראלים מהתחום, וצעירים ישראלים יימנעו מלרכוש מקצועות אלו. "אם ניתן יד להביא חברות זרות לארץ, תוך כמה שנים לא יהיו פה עובדים ישראלים" אמר אז יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל.
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה לטענות קו לעובד כי "כידוע, ההסכם נחתם בין ממשלת ישראל לממשלת סין והחברה האמורה הינה חברה המפוקחת על ידי ממשלת סין. לאור העובדה שבסיסם של ההסכמים בילטרליים הוא למנוע ולמגר את תופעת דמי התיווך הפסולים, הרי שהטענות העולות אינן רלוונטיות".