דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלונות

בדרך לשגרה / איך תראה התיירות בישראל שאחרי הקורונה? ״ככל הנראה רק 20% מהמלונות ייפתחו״

יו״ר התאחדות המלונאים, אמיר חייק, מבקר את התנהלות הממשלה, מתאר כיצד אפשר יהיה לרחוץ בבריכה ולאכול בחדר האוכל: ״המגבות יחולקו במקום, לא תהיה הגשה עצמית״ | ומשיב לשאלה האם המלונות יעלו מחירים

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל (צילום: סמדר כפרי)
אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל (צילום: סמדר כפרי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אמיר חייק, יו״ר התאחדות המלונאים, מודאג מהיכולת של ישראלים לחזור לנפוש "יכול להיות שישראלים שלא נוסעים לחו"ל יגבירו את השהות שלהם בארץ, אבל גם יכול להיות, שלהרבה מהם, לא תהיה די הכנסה כדי לצאת למלון״.

חייק מודע לכך שעובדים רבים ויתרו על ימי החופשה, ורבים צריכים להמשיך לעבוד גם בקיץ ״הישראלים שיבואו, אלו אנשים שעובדים וככל הנראה יוכלו לבוא רק לסופי שבוע. מי שלא עובד, בוודאי שלא יהיה לו כסף למלון".

המלונות הולכים לפתוח בקרוב?
״אנחנו מאוד שמחים על האפשרות לחזור ולהפעיל את המלונות, אבל צריך להבין שבסוף, ככל הנראה, רק 20% מהם יפתחו״.

למה?
״בתפוסה של פחות מ-30%, מלון מפסיד יותר מאשר כשהוא סגור. יש הוצאות מסוימות שלא פוחתות לפי היקף התפוסה: אי אפשר לשים בקבלה פקיד בחצי משרה או לקרר את הלובי בהתאם למספר הנופשים במלון״.

איך תשמרו שאנשים לא ידבקו בקורונה?
״בחדרי האוכל במלונות לא יהיה מגע בכלל, ולא תהיה הגשה עצמית כפי שהיה נהוג בעבר, כדי שלא יהיו המון אנשים שנוגעים באותה הכף. בבריכות הרחצה ישמר מרחק מסוים בין אדם לאדם ובין הכיסאות. יתנהל רישום בכניסה של האנשים שנכנסים, ולא ניתן יהיה להביא מגבות מהחדרים אלא להשתמש במגבות שיחולקו במקום בלבד, ושיוחזרו ביציאה לצורך חיטוי".

מלון בים המלח. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מלון בים המלח. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

״חייק לא מוטרד שזה מה שימנע מתיירים להגיע למלונות, הוא מודאג מהמצב הכלכלי. ״אני חושב שמתוך המיליון מובטלים במשק, בטווח הנראה לעין לא יחזרו לעבודה יותר מ-600 אלף. יקח זמן למשק להניע. אנחנו אולי נצא אחרונים מהבעיה, אבל יש עוד הרבה ענפים אחרים בבעיה. בסוף המדינה צריכה להחליט שהיא רוצה לתמוך בתיירות הישראלית, בתעשיה, בחקלאות״.

אתה פסימי.
״אם המדינה תמשיך לחשוב בראש של לעודד ייבוא ולצאת מישראל כי יותר זול, האבטלה תגאה. עובדים שנמצאים היום בחל"ת לא מבינים שחלקם הגדול לא יחזור לעבודה.

״המלונאים לא רוצים לראות חדרים ריקים, וחלק מהמלונות פועלים גם בלי רווח. אנחנו לא רוצים לאבד עשרות אלפי עובדים שנבנו לאורך שנים ארוכות. אם ילכו למקומות אחרים יהיה קשה מאוד ליצור קאדר חדש של עובדים בענף״.

כמה הפסדתם בחודשי הקורונה?
״מיליארד שקל הכנסות בחודש שנמחקו, ועוד 120-140 מיליון שקלים הוצאות שבכל זאת היינו צריכים להוציא״.

כמה עובדים הפסקתם להעסיק?
״בשיא, המלונאים העסיקו 41 אלף עובדים באופן ישיר, ועוד כ-120 אלף באופן עקיף. יש לנו נגיעה ב-16% מהמובטלים במשק״

שונית האלמוגים באילת (מאור קינבורסקי/פלאש90)
שונית האלמוגים באילת (מאור קינבורסקי/פלאש90)

ומה עושים בעולם?

חייק מספר שהמלונאים למדו מודלים שקיימים בחו״ל, וניסו לייבאם לארץ. ״מדינות אחרות פשוט שפכו כסף לענף הזה בלי הגבלה כמעט. דאגו שהמלונאים שלהם יעמדו על הרגליים, הקפיאו ארנונה, התמודדו הרבה יותר מהר ונחוש. אפילו לתת הלוואות בכסף זמין ומהיר, או מודלים של סיוע בתשלום שכר לעובדים שלא ייעלמו. הלנה של רופאים בבתי מלון, ולא רק של חולים, כדי להפעיל את בתי המלון. בגרמניה יש חל"ת גמיש״.

אתה מדבר על המודל הגרמני, של סבסוד שכר.
״יש אלפים שללא חל"ת גמיש יתקשו להחזיר עובדים, ואנחנו אחד הענפים המרכזיים. אם היום אני פותח בית מלון כדי לארח עובדים בשבועות – וחודש אחרי זה יש לי חודש יוני שהוא חלש – אני כבר אומר לך שחלקם, רק מהסיבה הזו, לא יפתחו״.

מה אתם עושים בשביל לעודד ביקושים?
״הענף במשבר עמוק, ונצטרך להתמודד עם זה. ההסתדרות נכנסה לתמונה וקראה לוועדים לצאת למלונות בארץ. המפקח על הביטוח קרא לחברות הביטוח לעשות פעולות כדי להוציא עובדים לנופשים בישראל. אנחנו עושים כל פעולה כדי להגביר ביקושים ומנגד כדי לצמצם הוצאות״.

תעלו מחירים?
״לא״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!