דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

עובדים במאבק / "מתמחה הוא לא רובוט": מחאת הרופאים המתמחים הגיעה לבית של יולי אדלשטיין

אוהל המחאה מול בית שר הבריאות בהרצליה פיתוח יפעל במשך 26 שעות, בקריאה לקיצור אורך המשמרות | אורי רוזן, מתמחה: "כשאני ער משש בבוקר, ב-23:00 אני מתבלבל עם מינונים ולפעמים כמעט רושם תרופה שהחולה רגיש לה"

מחאת המתמחים ברפואה (צילום: ארז רביב)
מחאת המתמחים ברפואה (צילום: ארז רביב)
דפנה איזברוך
ארז רביב
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ארגון הרופאים המתמחים 'מרשם' הקים היום (שלישי) אוהל מחאה מול ביתו של שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין בהרצליה פיתוח, בדרישה לקיצור תורנויות המתמחים בבתי החולים. האוהל, שהוקם בשעה 16:00, יוצב במקום במשך 26 שעות, אורך המשמרת של רופאים מתמחים בבתי החולים. בארגון קראו לשר "להיפגש עם המתמחים לטובת קיצור תורנויות, ולהבטיח כי כל מתווה לקיצור תורנויות יעשה בשיתוף פעולה עם המתמחים". על שלטי המפגינים נכתב "מתמחה הוא לא רובוט, אי אפשר ככה לחיות" ו"תקנים לשרים יש, תקנים לרופאים אין".

"אני עושה תורנויות של 26 שעות", אומר ל'דבר' אורי רוזן, רופא מתמחה המשתתף במחאה, "אני עכשיו אחרי תורנות במחלקה פנימית. בארבע בבוקר העלו לי מישהו עם כאבים בחזה. הקבלה שלו הייתה מאוד שטחית. הייתי ער משש בבוקר שלפני, וישנתי שעה שעה וחצי בלילה".

אורי רוזן, רופא מתמחה (צילום: ארז רביב)
אורי רוזן, רופא מתמחה (צילום: ארז רביב)

לדבריו, "במקום להתחיל ב-16:00, כמו האחיות, אני מתחיל על הבוקר. ב-23:00 אני מתבלבל עם מינונים, ולפעמים כמעט רושם למישהו תרופה שהוא רגיש אליה. יש אחות, רעננה יחסית ומקצועית, שמוצאת את השגיאות שאנחנו עושים"

"חבר שלי, גניקולוג מנתח, מתמחה שנה רביעית, והוא מרגיש שאחרי שחווינו תורנויות מקוצרות של 12 שעות בתקופת הקורונה, עכשיו, כשחזרנו לתורנויות ארוכות, אנחנו יותר מודעים לסיכוי לטעויות רפואיות", הוא מוסיף, "אם אתה עושה ארבע תורנויות בחודש, עדיין אפשר לנהל זוגיות וגם ללמוד. אבל יש גם מתמחים שעושים שמונה תורנויות בחודש, כמו חבר שלי, שמנתח ועובד 340 שעות בחודש. הוא נרדם באוטו, הוא לא ישן ולא אוכל כמו בן אדם. לא שואלים אותו".

"בקורונה טעמנו קצת מה זה שפיות, ונפל לכולנו האסימון ששיקרו במשך עשור", טוען רוזן, "בהסכם הקודם המדינה התחייבה לפיילוט של תורנויות מקוצרות. חלף עשור, ולא רק שזה לא קרה, ב-2016 ההסתדרות הרפואית דחתה 50 תקנים שהציעו לה. אמרו לנו שאי אפשר, שזה פוגע ברציפות הטיפול, שנהיה רופאים לא טובים, ועכשיו התגלה שהכל לא נכון. אנחנו עושים רפואה יותר טובה במשמרות מקוצרות, ולומדים יותר".

"פשע למטופלים"

"תורנות של 26 שעות היא פשע", אמרו בארגון 'מרשם' המוביל את המחאה, "היא פשע למטופלים שלנו והיא פשע עבורנו, ואנחנו משלמים עליה בבריאות שלנו ושל המטופלים שלנו".

בארגון תקפו את ההסתדרות הרפואית, שהודיעה היום על הקמת ועדה לבחינת אופן ההעסקה בבתי החולים, בכללו גם תורנויות המתמחים ואמרו: "ההסתדרות הרפואית איבדה את הלגיטימציה לעסוק בנושא קיצור תורנויות, כאשר בעשור האחרון עשתה כל שביכולתה למנוע קיצור תורנויות ואף הכשילה כל ניסיון להוביל מהלך כזה, על אף שהדבר הוסכם ואושר ואף תוקצב בהסכם 2011".

:תשע שנים שלמות חלפו מאז", הוסיפו, "בזמן הזה אפשר היה להפוך עולמות, לתת עתיד ותקווה לאלפי מתמחים, לצאת לעשרות פיילוטים, לבחון אותם מכל כיוון, לבחור את הפיילוט הנכון לכל התמחות וכבר להורות על מתווה עבודה לקיצור תורנויות וליישמו בשטח. למעשה, דור שלם של מתמחים כבר היה אמור לסיים התמחות עם תורנויות מקוצרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!