דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ורג' פלויד

מחאה בארה״ב / מיניאפוליס: השוטר שחנק למוות את ג'ורג' פלויד יואשם ברצח

התובע הכללי של מינסוטה, הודיע כי דרק צ'אובין מואשם ברצח מדרגה שלישית | שלושה שוטרים שהיו מעורבים באירוע נעצרו לחקירה | מחשש להסלמת ההפגנות, הפנטגון הורה ליחידות המשטרה הצבאית להיערך לכניסה למיניאפוליס

מפגין עם דגל ארה"ב סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)
מפגין עם דגל ארה"ב סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)
אוריאל לוי

התובע הכללי של מינסוטה, הודיע אתמול (שישי) כי השוטר דרק צ'אובין מואשם ברצח של ג'ורג' פלויד. מוקדם יותר אתמול אישרו הרשויות במיניאפוליס כי השוטר צ'אובין, שתועד חונק למוות את פלויד, נעצר בחשד לרצח מדרגה שלישית. שלושה שוטרים נוספים שהיו מעורבים באירוע נעצרו גם הם לחקירה. בעקבות ההפגנות האלימות ברחבי ארה"ב, הפנטגון הורה, בצעד נדיר, ליחידות המשטרה הצבאית להיערך לכניסה אפשרית למיניאפוליס.

הנשיא דונלד טראמפ ששוחח הלילה (בין שישי לשבת), עם בני משפחתו של פלויד והביע את תנחומיו. "הם אנשים נהדרים", אמר הנשיא. הוא הוסיף כי "איננו יכולים לאפשר" את המשך האנרכיה והכאוס במיניאפוליס.

לפי החוקים במינסוטה, רצח מדרגה שלישית מיוחס להריגה שבוצעה ללא כוונה תחילה. העונש המרבי על כך עומד על 25 שנים. "יש לנו הוכחה למעשה הנפשע והנורא הזה", אמר התובע פרימן על התיעוד שפורסם שוב ושוב בכלי התקשורת ברחבי העולם.

המהומות ממשיכות

המונים יצאו גם הלילה לרחובות בעשרות ערים ברחבי ארה"ב למחות על מותו של ג'ורג' פלויד. סגר הוטל על הבית הלבן לזמן קצר אחרי שמפגינים בשדרות פנסילבניה בוושינגטון התאספו מחוץ לגדר. אנשי השירות החשאי לא אפשרו לאיש להיכנס או לצאת במשך דקות ארוכות. בהמשך פרצו עימותים בין אנשי השירות החשאי לבין מפגינים שניסו להזיז מחסומים. רשת CNN דיווחה שמפגינים פרצו למתחם משרד האוצר וריססו כתובות באזור. חלק מהמפגינים עוכבו לזמן קצר.

הפגנה באטלנטה ארצות הברית, בעקבות מותו של ג'ורג 'פלויד. יום שישי, 29 במאי 2020 (AP Photo/Mike Stewart)
הפגנה באטלנטה ארצות הברית, בעקבות מותו של ג'ורג 'פלויד. יום שישי, 29 במאי 2020 (AP Photo/Mike Stewart)

במיניאפוליס הטיל ראש העיר ג'ייקוב פריי עוצר לילי בין השעות 06:00-20:00 כדי למנוע מהומות. עם כניסת העוצר לתוקף פרצו עימותים בין שוטרים למפגינים, שסירבו להתפזר. חלק מהמפגינים כרעו ברך מול השוטרים, הניפו ידיים למעלה וצעקו: "ידיים למעלה, לא לירות".

אתמול בצהריים משטרת מינסוטה עצרה את כתב CNN כהה עור בשם עומאר חימנז תוך כדי דיווח חי מההתפרעויות מיניאפוליס. השוטרים עצרו לאחר מכן גם את הבמאי ואת הצלם, שהצליח לתעד את מעצר הכתב. במשטרה המקומית לא מסרו תגובה רשמית בנוגע לנסיבות המעצר, אולם כעבור שעה וחצי הצוות שוחרר.

מפגינים סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)
מפגינים סמוך לבניין המשטרה שהוצת במינאפוליס, מינסוטה במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. (AP Photo/Julio Cortez)

באטלנטה, ג'ורג'יה, מפגינים ניפצו חלונות ודלתות זכוכית במטה CNN, ריססו כתובות על הבניין והציתו ניידת משטרה. מפגין אחד טיפס על לוגו הבניין הניף דגל שנכתב עליו: "חיי שחורים חשובים". מאות מפגינים אחרים התעמתו עם שוטרים והשליכו לעברם בקבוקים. לפי דיווחים, חלק מהבקבוקים הכילו חומר בעירה. השוטרים הורו למפגינים לעזוב ואיימו לעצור אותם אם לא יעשו זאת. בתגובה הציתו המפגינים דגל ארה"ב וצעקו אל השוטרים: "תתפטרו".

אתמול קרא מושל מינסוטה להפסיק את ההתפרעויות ברחובות לאחר שהמפגינים שמחו על הרצח הציתו את תחנת המשטרה ובזזו חנויות. בכלי תקשורת בארצות הברית דווח כי השוטר ופלויד עבדו יחד בעבר. בעלת מועדון סיפרה לאחד הערוצים המקומיים כי צ'אובין עבד במשך שנים ארוכות באבטחת המקום, אך לא ידעה לומר אם הכיר את פלויד באופן אישי למרות המשמרות החופפות.

"חברה שלי שלחה לי את הסרטון ושאלה אותי אם זה הבחור שעבד אצלי. בהתחלה אמרתי שלא, וכשהתמקדתי אמרתי 'אלוהים אדירים, זה הוא'", סיפרה בעלת המועדון. "לא זיהיתי את ג'ורג' כי הוא נראה כל כך שונה כשהוא שכב על הרצפה".

בעיר ניו יורק יצאו המפגינים לרחובות ביום השני ברציפות וקראו בשמותיהם של אנשים שחורים אחרים שנהרגו על ידי שוטרים. מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו אמר שהוא תומך במפגינים במינסוטה. "אף אחד לא תומך בהצתה, בבריונות ובפריצות, אבל במוחים ובכעס ובפחד ובתסכול? כן. כן. והדרישה היא לצדק", אמר קואומו.

מפגינה בארה"ב, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד (AP Photo/Ringo H.W. Chiu)
מפגינה בארה"ב, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד (AP Photo/Ringo H.W. Chiu)

בקולומבוס, אוהיו, מפגינים זועמים ניפצו חלונות בבית המחוקקים ובחנויות לאורך רחובות העיר התחתית. כ-400 איש חסמו צומת מרכזי בעיר במשך שעות. ההפגנה החלה כמחאה שלווה, אך תחנות מקומיות דיווחו שמפגינים החלו לזרוק חפצים, כמו בקבוקי מים, על השוטרים, שהגיבו בריסוס גז מדמיע על ההמון.

בדנוור שבקולורדו, קרא ראש העיר, מייקל הנקוק לשלום ואחדות, אחרי שההפגנות הקודמות בעיר הפכו לאלימות. "אל תתנו למהומות וההפגנות להפוך לסיפור. בואו נשאיר את החיים שאבדו במרכז", אמר הנקוק בתדרוך לכתבים. "אני יכול להגיד לכם לא לצאת להפגין, אבל המציאות היא שזה יקרה". הוא הוסיף כי מותו של פלויד היה "רצח חסר טעם וטרגי".

"עלינו להיות טובים יותר"

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, פרסם הצהרה מיוחדת בעקבות הרצח, ואמר כי "דבר כזה לא יכול להיות נורמלי בארצות הברית של 2020. אם אנחנו רוצים שילדינו יגדלו במדינה עם הערכים הנעלים ביותר – עלינו להיות טובים יותר". הנשיא לשעבר קרא לרשויות במינסוטה למצות את החקירה בעניין הרצח ולוודא שהצדק ייעשה.

ברק אובמה, לשעבר נשיא ארה"ב. "דבר כזה לא יכול להיות נורמלי בארצות הברית של 2020" (צילום ארכיון: סוכנות AP).
ברק אובמה, לשעבר נשיא ארה"ב. "דבר כזה לא יכול להיות נורמלי בארצות הברית של 2020" (צילום ארכיון: סוכנות AP).

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר כי הרצח חשף שוב את הגזענות הממוסדת כלפי שחורים, והאשים את הנשיא המכהן טראמפ בעידוד אלימות בעקבות הציוץ שהסעיר את טוויטר. "זה לא הזמן לציוצים מסיתים ולליבוי האלימות", אמר ביידן.

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, האשים הנשיא טראמפ את ראש העיר מיניאפוליס, גייקוב פריי הדמוקרט, באירועים. "זה מחדל מנהיגותי. או שראש העיר השמאלן החלש ג'ייקוב פריי יתאפס ויחזיר את העיר לשליטה או שאני אשלח את המשמר הלאומי. הבריונים האלה מבזים את זיכרונו של גורג' פלויד ואני לא אתן לזה לקרות. דיברתי עם המושל טים וולץ ואמרתי לו שהצבא איתו לאורך כל הדרך. כשהביזה מתחילה גם היריות יגיעו", כתב טראמפ. כעבור כמה שעות רשת טוויטר סימנה את הציוץ כ"מאדיר אלימות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!