דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / בעקבות תקלות: משרד האנרגיה מגביל את הפקת הגז מאסדת לווייתן

הממונה על הנפט הורה לנובל אנרג'י להפסיק להשתמש במתקנים שיוכלו לאפשר לה להגביר את כמות הגז | מאז הפעלת האסדה בינואר אירעו בה לפחות 5 תקלות שגרמו להפסקת הפקת הגז

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה הודיע היום (ראשון) לחברת נובל אנרג'י, מפעילת אסדת לוויתן, כי לאור ריבוי התקלות באסדה בתקופה האחרונה, עליהם לעצור כל פעילות במתקני הטורבו אקספנדר (TEX). המשמעות של השבתת המתקן היא הגבלת ההפקה באסדת לוויתן לכמות המקסימלית שמופקת כיום ( 780 MMBTU ליום).

המתקן נכנס לפעילות הרצה בסוף חודש אפריל והוא נועד, לפי חברת נובל אנרג'י – "להעלאת קצב הפקת הגז לצורך אספקתו לשוק המקומי והאזור ולעמידה באיכות הגז הנדרשת ללקוחותינו". הממונה הודיע לחברה כי חל עליה איסור להתקדם בהרצת, בחינה או בדיקה של המתקן. עוד נמסר ממשרד האנרגיה כי "רק לאחר בחינה מעמיקה של משרד האנרגיה יחד עם חברת  ייעוץ, יוחלט על המשך פעילותו של המתקן". במשרד מדגישים כי הפקת הגז הטבעי למשק ממשיכה כסדרה.

בארגון שומרי הבית טענו במכתב לד"ר צור גלין, ראש האגף לאיכות האוויר במשרד להגנת הסביבה, כי מתקן זה נדרש גם לשם הפחתת הפליטות לאוויר ולכן החברה כלל לא הייתה מורשית לעכב את הפעלתו לסוף חודש אפריל.

5 תקלות שהפסיקו את הפקת הגז מאז ההפעלה

מאז הפעלת האסדה בינואר השנה הגביל משרד האנרגיה את ההפקה מהאסדה בשל רעידות שהתגלו בצנרת קרוב לבאר עצמה בלב ים. באיגוד הערים "שרון כרמל" דרשו להעביר לידיהם את תחקירי משרד האנרגיה לגבי תקלות באסדה, דרישה שלא נענתה עד כה.

לפני כשבוע התרחש כיבוי חירום באסדה, בשל תקלה שהתגלתה בדיעבד כהתראת שווא על דליפת גז. בעמוד ייעודי של משרד האנרגיה מפורטים ארבעה תאריכים נוספים בפברואר ובמרץ בהן תקלות הובילו להפסקת הפקת הגז מהאסדה.

במקביל, המשרד להגנת הסביבה מבצע חקירות משלו לגבי האסדה, בתחום עמידתה בתנאי היתר הפליטה שהוענק לה. המשרד קבע בשבוע שעבר  כי החברה ביצעה לפחות הפרה אחת, וחקירות נוספות נמשכות.

חברת נובל אנרג'י מסרה בתגובה: "נובל אנרג׳י ממשיכה לספק גז טבעי מלוויתן בבטיחות, אמינות ובאחריות סביבתית לשוק המקומי והאיזורי. לאורך העבודות על פיתוח לוויתן ומיום שהחלה הפקת הגז הטבעי ממנו לא ארע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק סביבתי. מאז שהחלה הפעלת אסדת לוויתן, נמשכת הפקת הגז הסדירה בלמעלה מ-96% מהזמן. לצד זה, אכן היו מספר אירועים תפעוליים שבמהלכם הופסקה לפרק זמן קצר הפקת הגז כמו גם הפעלת לפיד שהוא חלק ממערך הפחתת הפליטות של האסדה, כתוצאה מעבודות יזומות כפי שקרה במקרה האחרון. המדובר באירועים נקודתיים שאופייניים לתקופת ההפעלה הראשונית ולעבודות יזומות. יודגש, באף אחד מהאירועים לא נגרמה השפעה סביבתית כלשהי ולא נפגעה בטיחות עובדי האסדה ותושבי האזור".

יו"ר איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל, אסיף איזק, אמר כי עצירת הפעילות היא "החלטה מקצועית נכונה ומתבקשת, המשקפת את עמדת האיגוד – עליה חזרנו שוב ושוב בחודשים האחרונים- לביצוע תחקירים מעמיקים אודות הסיבות לתקלות באסדת לוויתן ומסירת דיווח מקיף לאנשי המקצוע ולציבור. תפקידנו הוא לפעול למען איכות חיי התושבים וכך נעשה".
יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", אמר: "שוב עינינו החוזות כיצד נובל אנרג'י מהתלת במשרדי הממשלה וברגולטור, בשל פערי הידע המקצועיים לטובתה. שוב אנו רואים כיצד מבטיחים לציבור הבטחות שווא ומרגיעים אותו במתק שפתיים ובדיעבד מסתבר כי לא זו בלבד שהמערכת לא הותקנה במועד ולא פעלה כל העת במטרתה המקורית- הפחתת פליטות לאוויר, אלא גם הביאה להפעלות לפיד מרובות ששחררו גזים מזהמים. גזים אלו חמקו טרם שריפתם, נפלטו בעת שריפתם (שכן היעילות של הלפיד אינה מוחלטת) וכן תוצרי השריפה המזהמים נפלטו אף הם לאוויר, תוצרים שהינם אף גזי חממה. זהו חטא על פשע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!