דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / 5.2 מיליארד שקלים הוקצו לפיצוי עסקים על הוצאות קבועות, 850 מיליון חולקו בפועל

כך עלה מנתונים שהציג שאול מרידור, יו"ר אגף התקציבים באוצר, בפני ועדת הכספים | ח"כ עודד פורר על תכנית המענקים למעסיקים על החזרת עובדים: "ההשפעה שלה תהיה שולית וקטנה, יש דרכים טובות יותר להחזיר עובדים"

שוק מחנה יהודה סגור בגלל מגפת הקורונה. 24 במרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שוק מחנה יהודה סגור בגלל מגפת הקורונה. 24 במרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

16% בלבד מתקציב שהוקצה לפיצוי עסקים הוצאות קבועות שנמשכו בתקופת הקורונה נוצלו בפועל, כך עלה מנתונים שהציג היום (רביעי) שאול מרידור, יו"ר אגף התקציבים במשרד האוצר בפני ועדת הכספים. עוד עלה כי מתקציב דמי האבטלה והחל"ת נוצלו בפועל רק 43%. הוועדה החלה לדון היום בתכנית של משרד האוצר להעניק מענקים למעסיקים על החזרת עובדים מחל"ת.

על פי מרידור, המטרה העיקרית של התכנית המענקים היא "להחזיר כמה שיותר אנשים, כמה שיותר מהר לשוק העבודה, לפחות 600 אלף איש ואנחנו מקווים אפילו ליותר".

על פי הצעת האוצר, בעל עסק יקבל מענק חד פעמי בסך 7,500 שקלים על כל עובד שיחזיר לעבודה אחרי ה-1 ביוני. מעסיקים יזכו גם למענק בסך 3,500 שקלים על כל עובד שהוחזר לעבודה מחל"ת החל מה-1 במאי. שר האוצר ישראל כ"ץ, הודיע הבוקר כי מענק של 3,500 שקלים ישולם גם למעסיקים שהחזירו עובדים החל מה-19 באפריל. המענק אמור צפוי להינתן למעסיקים בארבע פעימות חודשיות החל מיולי.

לדבריו, ההצעה מתרכזת בעובדים שיוחזרו החל מה-1 ביוני ואילך, והמטרה היא לעודד חזרה לתעסוקה ולא לפצות עסקים שנפגעו.  בנושא זה, טען מרידור כי במענק קודם שנועד לפצות מעסיקים על הפסדים בגין הוצאות קבועות שנמשכו בתקופת הקורונה, קיבלו עסקים ששמרו על העסקת עובדיהם במהלך תקופת הקורונה מענק גבוה יותר מאלו שהוציאו לחל"ת.

אלא שהנתונים שהציג בפני הוועדה העלו כי מתוך תקציב של 5.2 מיליארד שקלים שהוקצו למענק זה, חולקו עד כה רק כ-850 מיליון שקלים (כ-16%).

הנתונים שהציג מרידור העלו גם כי מתוך תקציב של 11 מיליארד שקלים שהוקצה לדמי אבטלה וחל"ת, נוצלו 4.8 מיליארד בלבד (כ-43%), זאת בשעה שהחל מתחילת חודש יוני, הוסרו ההקלות בקבלת דמי אבטלה, כך שעובדים שמיצו את מכסת ימי האבטלה שלהם, לא יוכלו להמשיך ולהסתייע בה לקיומם.

ח"כ ניר ברקת (הליכוד) ביקר את התנהלות האוצר כשאמר: "ההשקעה שנעשית בכסף ישיר לעסקים היא זניחה ושולית ביחס לעולם. גם אם ייתנו 20 מיליארד שקלים בסיוע ישיר זה עדיין נמוך ביחס לעולם. אם רוצים לחזק את המשק צריך למנוע פשיטות רגל".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), הצטרף לביקורת על תוכנית האוצר: "לפי הנתונים שהאוצר מציג, גם אם יחזרו 700 אלף איש לעבודה, זה יוצא רק 4.2 מיליארד שקלים ולא שישה מיליארד כפי שמציג האוצר. אני מבקש להבין, עד כמה התוכנית המוצעת עתידה להיות אפקטיבית, ולשמוע גם את ארגוני המעסיקים, כי נגלה שההשפעה שלה שולית וקטנה, יש דרכים טובות יותר להחזיר עובדים".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), הביע חשש שהקריטריונים בחוק, המחייבים העסקה בשכר שלמעלה מ-3,300 שקלים, לא יאפשרו לעסקים כמו מסעדות ואולמות אירועים שנפגעו קשות מהקורונה להנות ממנו, שכן חזרו לעבודה באופן חלקי בלבד. לצד זאת אמר: "צריך לראות שכשמחזירים עובדים מהחל"ת, שלא יפגעו בתנאי ההעסקה. שלא מפטרים אותם מיד כשהמענק מסתיים. צריך לראות איך מגנים עליהם שלא ישלחו שוב לאבטלה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה), הצטרף גם הוא לדרישה: "הייתי רוצה לקבל נתונים אחוזיים בכל אחד מסוגי העסקים – גדולים, בינוניים, קטנים וזעירים: כמה אחוזים מהעובדים יצאו לחל"ת? כמה חזרו מחל"ת? כמה עובדים מעל 50% משרה וכמה מתחת? כמה מקבלים מתחת ומעל משכורת של 3,300 שקלים?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!