דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לתקן

הזכות לתקן / פעילי 'הזכות לתקן' העלו לרשת 65,000 מדריכים לתיקון מכשור רפואי ונכנסו למאבק מול היצרניות

אתר IFIXIT פרסם 'מדריך' לתיקון ציוד רפואי מציל חיים, וקיבל מיצרנית הציוד איום בתביעת ענק בגין הפרת זכויות יוצרים | באתר החליטו לא לוותר הפעם ולהפוך את המקרה לתקדים

רופאים מחברים חולה קורונה למכונת הנשמה. מוסקבה, רוסיה.(AP Photo/Pavel Golovkin)
רופאים מחברים חולה קורונה למכונת הנשמה. מוסקבה, רוסיה.(AP Photo/Pavel Golovkin)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אתר IFIXIT מתפרנס ממכירת מכשור לתיקון עצמי של מכשירים. כחלק משיטת ההפעלה שלו מפרסם האתר מדריכים לביצוע התיקונים (חוברות של היצרניות המיועדות לטכנאים) בחינם. הבעיה היא שהפרקטיקה של תיקון מכשירים פוגעת במכירות של יצרניות אותם המכשירים.

לאחרונה החליטו ב-IFIXIT להירתם למאבק בנגיף הקורונה ולסייע לטכנאי ציוד רפואי ברחבי ארה"ב להשיג בקלות את המידע שדרוש להם כדי לתחזק כהלכה מכשירים רפואיים.

"המטרה שלנו הייתה פשוט להיות לעזר בזמן אמת, במשבר הזה, לאנשים שמתקנים ציוד שמציל חיים". אמר ג'ף סואובנו "כשהבנו שהרבה מהם מבזבזים זמן בחיפוש אחר מדריכי תחזוקה כתובים, חשבנו – הנה תחום שנוכל להשפיע בו".

תוך שבועות ספורים הצליחו באתר להשיג תרומות של אנשים שונים, אשר שלחו להם כ-300,000 קבצים ובהם מדריכים לתחזוקת ציוד רפואי מסוגים שונים: מכונות הנשמה, מכונות חיטוי, ציוד מעבדות ורבים אחרים ב-9 קטגוריות ועשרות תת קטגוריות. צוות הפרויקט, שהתמסר למיון והנגשת החומרים, עלה מ-10 אנשים ל-20.

לאחר מכן פנו האתר לאיגוד הספרנים, כדי למצוא מתנדבים שיעזרו לארגן את החומר הרב בשיטה יעילה ולסנן מתוכו קרוב ל65,000 מדריכים רלוונטיים, המכסים כ-30,000 מכשירים שונים. החומר הועלה מועלה לרשת בפורמט שקל לבצע בו חיפושים אחר הקובץ הרצוי. חברת אמזון תרמה כח מחשוב, שנמכר בדרך כלל ב10,000 דולר, על מנת לבצע המרה לטקסט מלא של דפים סרוקים ולהקל על החיפוש בהם.

ב-19 במאי הכריזה IFIXIT על השלמת הפרויקט והוא זמין ברשת. ארגון EFF לזכויות דיגיטליות נרתם לספק הגנה משפטית כנגד תביעות, על בסיס התזה של "שימוש הוגן". האתר גם מאפשר לשאול שאלות פרטניות לגבי המכשירים ולקבל תשובות מגולשים אחרים.

התגובה של היצרניות לא אחרה לבוא

חברת STERIS מייצרת מכשור רפואי לבתי חולים. לא ראתה בעין יפה את פרסום המדריכים. ב 26 במאי התקבל במשרדי IFIXIT מכתבו של ראסל וויטלי, אחראי "קניין רוחני" בתאגיד STERIS לציוד רפואי ובו דרישה מפורשת להסיר את כל הקבצים הנוגעים לציוד שייצר התאגיד תוך עשרה ימים.

במכתב התגובה משיבים המשפטנים קית' וולש מEFF, וסינתיה ריפלוגל מIFIXIT, תשובה מפורטת המציגה את דוקטרינת ה"שימוש ההוגן" לגבי חומרים המוגנים ב"זכויות יוצרים". לטענתם, המידע שהועלה לרשת הוא עובדתי באופיו, בשונה מיצירות אומנות מוגנות, הוא נמסר לשם הצלת חיים ולא למטרות רווח ומשרת את האינטרס הציבורי.

צילום מסך מתוך אתר הסדנה הרפואית של פרנק. מדריכים רבים הוסרו לפי דרישת יצרני הציוד​
צילום מסך מתוך אתר הסדנה הרפואית של פרנק. מדריכים רבים הוסרו לפי דרישת יצרני הציוד​

המשפטנים של EFF נסמכים בתשובתם גם על דו"ח של ה-FDA האמריקאי שבחן את הנושא וקבע כי "המשך היכולת של תחזוקה על ידי צד שלישי לתיקון ציוד רפואי היא קריטית לתפקודה של מערכת הבריאות בארצות הברית".

ממאבק משפטי לתקדים בתחום 'הזכות לתקן'

הנושא של הזכות לתקן ציוד בכלל וציוד רפואי בפרט הוא לא חדש, אך לרוב הוא נעשה בצורה מחתרתית. "המלאך מטנזניה" לדוגמא, הוא כינויו של פרנק ויטונר, טכנאי ציוד רפואי, שהבין שרוב המכשור הרפואי במדינה מגיע דרך תרומות ואין במדינה די אנשים שיודעים איך לתחזק אותו, כאשר למעלה ממחציתו אינו תקין רוב הזמן.

ויטונר, לא נכנס לעימותים מול התאגידים. בכל פעם שהיה מקבל דרישה להסרת קובץ, הוא ציית, תוך שבאתר נשארת תזכורת לקובץ שהיה שם בעבר והוסר לדרישת תאגיד ציוד רפואי.

העימות בין IFIXIT ל- STERIS הוא למעשה הפעם הראשונה שפעילים בתחום מחליטים להיכנס למאבק חזיתי מול היצרניות. כשהם נערכים משפטית להגן על פעולותיהם.

לעת עתה, המדריכים לתיקון מוצרי STERIS לא ירדו מהאתר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!