דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

משק הגז / נובל אנרג'י צפויה להיקנס במיליוני שקלים על הפרות היתר הפליטה באסדת לוויתן

כך על פי נציגת המשרד להגנת הסביבה בדיון של ועדת הפנים של הכנסת | בשבוע הבא תבוצע באסדה בקרה של חברה חיצונית שהזמינה המדינה | מנכ"ל משרד האנרגיה: "אם נגלה צורך להפסיק את פעולת האסדה, נעשה את זה, אבל אנחנו עדיין רחוקים מכך"

אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, הלילה. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
אנשי המשרד להגנת הסביבה מציבים דיגום סביבתי על אסדת לוויתן, הלילה. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת נובל אנרג'י צפויה לקבל קנסות בשווי מיליוני שקלים בגין הפרת היתר הפליטה באסדת לוויתן, כך לדברי שולי נזר, סמנכ"לית בכירה במשרד להגנת הסביבה. נזר אמרה את הדברים בדיון של בדיון שערכה ועדת הפנים והסביבה של הכנסת על ריבוי התקלות באסדה, כ-35 במספר, מאז הפעלתה.

על פי נזר, הקנסות צפויים להינתן על הפרה של ההיתר ב-11 בפברואר. הפרה זו מצטרפת להתראה שכבר ניתנה לחברה על עיכוב של חודשים בחיבור שידורי המצלמות באסדה למשרד להגנת הסביבה, הפרה שבינתיים תוקנה.

בפתח הדיון, אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן): "זה לא סוד שהתושבים באזור החוף מודאגים ומביעים חוסר אמון במערכת, כזה שגובר לנוכח תקלות חוזרות ונשנות מאז תחילת ההפעלה המסחרית . אחת המשימות המרכזיות שלנו כאן היא לאפשר שיתוף ציבור ושקיפות מלאים גם כאן בכנסת ואנחנו נבקש להבין ולקבל נתונים מדויקים של מהות התקלות, דרכי הטיפול בהן ופרטים לגבי הניטור שמתבצע בחוף ועל האסדה".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הביע דאגה מהיקף התקלות, אך ציין לטובה את הסטנדרטים הגבוהים של הפיקוח והניטור שלה. "חלק מהתקלות נובעות מסטנדרטים של בטיחות גבוהה" הסביר, כל גלאי תקול סוגר את הפעילות בכל האסדה. באסדת תמר יש 3 גלאים, באסדת לוויתן יש 70". עו זאת, הוסיף: "אנחנו בהחלט מוטרדים ממערך תקשורת הנתונים באסדה ומכמות התקלות".

לדבריו, "אם נגלה צורך להפסיק את פעולת האסדה, נעשה את זה ויש לנו סמכות. אין סמכות לקחת נכס שהוא לא שלנו ולהחליט שהוא שלנו, אך יש לנו סמכות לקחת רישיון ולהעניק לאחר. אנחנו מסתכלים על מה שטוב לציבור – וכעת אנחנו רחוקים מאוד מהדברים האלה". לצד זאת, אמר כי "לראות את הלפיד נדלק זה באמת מפחיד, והתושבים צריכים לישון בשקט. אנחנו מודאגים מזה וננקוט בכל מה שצריך על מנת לוודא שהתקלות יתמעטו מאוד".

המשרד קבע כי במקביל להליכי הבדיקה העצמאיים של מפעילת האסדה נובל אנרג'י, ששכרה לצורך כך את DNV (חברה בינלאומית המתמחה בניהול סיכונים בתחום האנרגיה), תתבצע בדיקה עצמאית נוספת של חברת הייעוץ הבינלאומית RPS. הבדיקה תתחיל בשבוע הבא ותוצאותיה אמורות להתפרסם בחודש יולי

אסיף איזק, יו"ר איגוד הערים להגנת הסביבה שרון כרמל אמר: "לצערי הפסדנו בכל העתירות לשינוי מיקום האסדה. אנחנו עושים ניטורי רקע בתחנות ניטור שלנו. מספר התקלות הרב לא מקובל עלינו.

שלושה מעגלי ניטור

נזר הסבירה כי הפיקוח על איכות האוויר באסדת לוויתן מתקיים בשלושה מעגלים: "יש ניטור אינטנסיבי בחוף, במצב הכי גרוע פעלו 3 תחנות ניטור של מהשרד מתוך 5. המעגל השני הוא על גדר האסדה, במעגל זה נמדדות בעיקר דליפות, משום הפליטות מהארובות לא נקלטות במעגל הזה. הנתונים משם עד כה עומדים בתקן מחמיר. המעגל השלישי הוא הארובות עצמן. בלפיד לא ניתן למדוד פליטות, אלא רק לשים מצלמה". הצילום אמור לאפשר הערכה את איכות שרפת הגזים בלפיד ועל בסיסה, את היקף הפליטות לאוויר.

אדירי הסביר שנובל אנרג'י מחויבת בדיווח בזמן אמת על כל תקלה, בדיווח נוסף על ממצאים וחקירה מסכמת לאחר שבועיים.

נזר מנתה את הסיבות לתקלות באסדה: 11 אירועים נגרמו בשל התראות לחץ, 8 תקלות טכניות, 5 אירועי כשל מחשובי, הפעלה אחת לא נכונה ו-10 אירועים שגורם הכשל לא דווח לגביהם. ב 24 התקלות הודלק הלפיד, כאשר ב-7 מתוכם הופעלו שני הלפידים.

רקורד של תקלות ודגש על יצוא

המנכ"ל אדירי התחמק משאלות חברי הוועדה לגבי הרקורד של נובל אנרג'י לגבי ריבוי תקלות במדינת קולורדו בארה"ב, והטיית אסדת לוויתן לטובת יצוא גז לעומת המשק המקומי.

"אני לא רוצה להיכנס לזה" אמר, "הפרסומים בנושא היו מוטעים. יש לנו רקורד ממאגר תמר עם מעט תקלות. האיזון בין יצוא לבין המשק המקומי זה נתון דינמי שמשתנה מדי יום. אישורי היצוא ניתנים רק לאחר הבטחת צורכי המשק המקומי לכל אורך תקופת החוזה".

אמנם, מבחינת חוזים מסחריים חתומים, עיקר התפוקה של לוויתן אכן מיועדת ליצוא, אך עצם קיומה מעניק גיבוי חיוני לאסדת תמר במקרים של תקלות, גם בעבור המשק המקומי.

שיפור באיכות האוויר

נזר אמרה כי "אנחנו לא רואים עליה בזיהום כתוצאה מפעילות האסדה ואנחנו רוצים שזה יימשך. שימוש בגז עשה רק טוב לאיכות האוויר בישראל. תחמוצות גופרית ירדו בעשרות אחוזים. אפשר לשפר גם יותר. שימוש בגז מזהם ב-35% עד50% פחות".

עםז את, הוסיפה כי "הפיתוח במשק נמשך, הביקושים לחשמל עולים כך שסך הזיהום כן צפוי לעלות".

אדירי ציין כי "בארבע השנים האחרונות פליטת המזהמים המקומיים מייצור חשמל פחתה ב-50%. לפי התכנית, עד 2025 ירד זיהום האוויר בלמעלה מ-90% בייצור חשמל. בשום סקטור אין הישג כזה. האתגר הבא זה להעביר את התחבורה לחשמל, כי זה יביא את הפקטור גם לשם. גם בגזי חממה נצמצם, אבל לא דרמטית. אנחנו מתכוונים להפחית ב-32% את פליטות הפחמן דו חמצני, למעלה מ-50% לנפש".

"זורים חול בעיני הציבור"

יובל ארבל, מארגון 'צלול', סיפר על מפגשי 'פורום לוויתן', בו דנים נציגים מארגוני הסביבה, משרדי הממשלה ונובל אנרג'י לגבי פיתוח הפרויקט והפיקוח עליו "אנחנו נפגשים פעם ברבעון וזה עוזר, אבל אנחנו לא יודעים מה קורה עם אסדת תמר ועם כריש תנין. לפני שנה וחצי ביקשנו להפוך את הפורום למועצה ציבורית לבי כל הפרויקטים של גז ונפט בים. חשוב שגם מתווה הבדיקה באסדה יקבל משוב מהציבור".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" שהובילה את המאבקים נגד המיקום של אסדת לוויתן, העביר ביקורת חריפה על איכות הפיקוח של משרדי הממשלה. "זורים חול בעיני הציבור", טען, "נאמר כאן שאין חריגות בזיהום האוויר בעקבות הפעלת האסדה, אבל בכרם מהר"ל יש 15 חריגות במזהם אוזון לעומת 10 חריגות מותרות בשנה. תראו מה קרה מתחילת 2020 עם לוויתן – שיעור הגז ירד ושיעור הפחם עלה. הפרויקט שירת את המצרים והירדנים, אבל חברת החשמל קונה בעיקר גז נוזלי".

נזר אמרה בתגובה: "אנחנו רואים חריגות באוזון ובחלקיקים בכל חלקי הארץ השנה, וזה קשור לסופות אבק, ולא מיוחס ישירות לאסדה. נכון שפליטות מתאן עלולות להופיע בעתיד כמזהם שניוני של אוזון בגב ההר או במישור החוף ואנחנו בודקים את הנושא הזה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!