דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עבודה מסוכנת / כתב אישום נגד חברת 'מבנים ונתיבים' בשל קריסת מנוף בבת ים ב-2017

בתאונה נפצע מפעיל העגורן באורח קשה ושני עוברי אורח נפצעו קל | שני מנהלים בחברה הואשמו ברשלנות, עקב הסתמכות על תכנית לביסוס העגורן שלא תאמה את הוראות היצרן | עורך הדין של החברה: "החברה ועובדיה פעלו כדין, בהתאם להנחיות גורמי המקצוע"

קריסת מנוף בבת ים, פברואר 2017 (צילום: און ליין בת ים).
קריסת מנוף בבת ים, פברואר 2017 (צילום: און ליין בת ים).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הגישה היום לבית משפט השלום בעיר כתבי אישום בעקבות אירוע קריסת מנוף בבת ים בפברואר 2017, בו נפצע מפעיל העגורן באורח קשה, וכן נפצעו שני עוברי אורח. כתבי האישום הוגשו כנגד חברת מבנים ונתיבים בע"מ וכן כנגד מנהל העבודה וההנדסה באתר, ומנהל התשתיות והלוגיסטיקה באתר מטעם החברה. על פי כתב האישום, הנאשמים גרמו לתאונה בכך שנהגו ברשלנות בכל הנוגע לביסוס העגורן שבפיקוחם ולא נקטו באמצעי הזהירות המתבקשים לשם הבטחת יציבותו. בכך הם סיכנו את חייהם של העובדים באתר ושל עוברי האורח.

על פי כתב האישום, קיבלו שני המנהלים, או מי מטעמם, תוכנית מהנדס לביסוס העגורן אשר לא תאמה את הוראות היצרן. יתרה מכך: משלא עלה בידם לבצע את התוכנית כלשונה, ביצעו את ביסוס העגורן בשטח באופן שגוי ולקוי, ובניגוד גמור לתוכנית, וזאת מבלי שפנו למהנדס והציפו את הקושי ביישום התכנית. כפועל יוצא, נטען בכתב האישום, בוצע ביסוס העגורן באופן המסכן את יציבותו ובטיחותו.

קריסת מנוף בבת ים. פברואר 2017 (צילום: אילנה קלמן, mynet)
קריסת מנוף בבת ים. פברואר 2017 (צילום: אילנה קלמן, mynet)

התאונה התרחשה ב-13 בפברואר ב-2017, בשעה שמפעיל העגורן אלי שקולניק עבד עליו בגובה 60 מטרים. העגורן קרס על הכביש הסמוך לאתר, והזרוע שלו, באורך 40 מטרים, חדרה את תקרת החניון התת קרקעי בבניין סמוך. לשקולניק נגרמו שברים רבים בכל חלקי גופו, הוא אושפז לתקופה ממושכת בבית החולים ונזקק לסדרה ארוכה של ניתוחים, ובהמשך אף עבר ניתוח לקטיעת רגלו.

עו"ד ישראל אסל המייצג את שקולניק אמר כי "כתב האישום שהוגש היום הוא מסר חד וברור לקבלנים, שהמשטרה יחד עם צוותי החקירה וממומחים מטעמם בונים יכולת חקירה טובה ורצינית שבאמצעותה הם מצליחים לייצר חומרי חקירה טובים המאפשרים לפרקליטות להגיש כתבי אישום". לדבריו, בתביעה שהגישו בבית המשפט המחוזי דרשו באופן תקדימי שהגורמים האחראים לקריסת העגורן ישלמו למשפחתו של שקולניק גם פיצויים עונשיים בסך מיליון שקלים, זאת בנוסף לפיצוי הניזקין המגיעים לו. "לדעתנו, חיתוך ברזלי הזיון שבבסיס העגורן ופגיעה ביציבותו מהווה מעשה שכבר עובר את סף הרשלנות ומגיע לסף של חבלנות".

"למרות שלקח מעל לשלוש שנים, וועד ארצי מפעילי עגורן צריח שמחים על כך שבפעם הראשונה מוגש כתב אישום חמור כנגד נאשמים שפעלו ברשלנות חמורה ביודעין", אמר ל'דבר' יו"ר הועד דן ורשבסקי. "למנופאי נקטעה רגל וחייו ניצלו בנס כאשר נפל מגובה של מעל שישים מטר. בנס נמנע גם אסון כבד יותר של אירוע רב נפגעים. כולנו תקווה שנאשמים ייענשו בחומרה כדי להרתיע קבלנים מהתנהלות מסוכנת ולהגן על העובדים שנפגעים יום יום בגלל התנהלות פושעת".

קריסת המנוף בבת ים. צילום: און ליין בת ים
קריסת המנוף בבת ים. צילום: און ליין בת ים

מלבד המנופאי, נפצעו בתאונה גם שני עוברי אורח, עמי קאופמן וביתו בת התשע, כששהו במכוניתם לאחר שאסף אותה מבית הספר. "אני נדהם מעומק הרשלנות הפושעת כפי שעולה מכתב האישום" אמר לדבר. "יותר משלוש שנים לאחר אותו יום נוראי ששינה את חיינו לתמיד, זהו יום חשוב עבור המשפחה שלנו, הנפגעים האחרים, ועבור המאבק בתאונות בענף הבנייה. כולי תקווה שהנאשמים יישאו בעונש החמור ביותר כפי שקבוע בחוק על מנת להעביר מסר שיש מחיר כבד להפקרות ולעיגול הפינות שגורם למותם של עשרות בני אדם ופציעתם של מאות נוספים כל שנה בענף הבנייה".

חקירת המקרה בוצעה על ידי מפלג הונאה של מחוז תל אביב במשטרה. כתב האישום הוגש על ידי עו"ד מיטל מור לבית המשפט השלום בתל אביב.

עו"ד ינון סרטל וניר לזר ממשרד סרטל, סהראי, לזר המייצגים את חברת מבנים ונתיבים ואת עובדיה: "לצורך הקמת העגורן שכרה חברת מבנים ונתיבים מהנדס מוסמך לתכנונו והקמתו ולא החלה בהפעלתו בטרם נבחן על ידי מהנדס מכונות מוסמך מטעם משרד העבודה אשר העניק לעגורן רשיון (טסט) להפעלתו ותקינותו. כנטען בכתב האישום ונקבע בחוות דעת של מכון התקנים, המהנדס המתכנן שגה לחלוטין באופן תכנון העגורן אך משום מה פוטרת הפרקליטות את המהנדס מאחריות לאירוע. גם מקומו של מהנדס המכונות מטעם משרד העבודה שאישר את הפעלת העגורן ותקינותו נפקד מכתב האישום. הניסיון לייחס לחברה ולעובדיה אחריות לאירוע לאחר שפעלו כדין, בהתאם להנחיות גורמי המקצוע וניתנו להם מלוא האישורים, הנו ניסיון מופרך אשר לא רק שאיננו מונע תאונות בעתיד אלא מכין את הקרקע לתאונות הבאות. כתב האישום הנו חסר שחר ואין לנו ספק שכך גם יקבע בתום ההליך המשפטי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!