דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט נשים / קבוצת בנות נתניה לביהמ"ש: "עיריית נתניה מפלה אותנו תקציבית על רקע מגדרי"

בעתירה מנהלית טוענת הקבוצה כי העירייה 'שיפצה' את הקריטריונים לתקצוב | שחקניות הקבוצה מופלות גם בשימוש במגרשים מתאימים: "ילדות בנות 8 מתחילות אימון ב-19:00 וצריכות לחזור בחושך"

מרים פיירברג, ראשת עירית נתניה. קבוצת הכדורגל בנות נתניה (צילום: מאיר וקנין/פלאש90 | מושיק אושרי, אס"א ת"א)
מרים פיירברג, ראשת עירית נתניה. קבוצת הכדורגל בנות נתניה (צילום: מאיר וקנין/פלאש90 | מושיק אושרי, אס"א ת"א)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בלוד ידון מחר (חמישי) בעתירה מנהלית של קבוצת הכדורגל בנות נתניה, נגד עיריית נתניה וראש העיר מרים פיירברג, בטענה לאפליה מגדרית בחלוקת תקציבי הספורט העירוני. על-פי העותרות, קבוצת הגברים של מכבי נתניה מקבלת תקציב גדול פי 18 מתקציב הנשים, למרות ששתי הקבוצות משחקות בליגות העל בכדורגל. "מכבי נתניה מקבלת 95% מהתקציב ואילו בנות נתניה מקבלת רק 5%" אומרת ל'דבר' שלי ישראל, מנהלת קבוצת בנות נתניה.

בעתירה שהוגשה ע"י עורכי הדין אורי כהנא וחן שופן, טוענת בנות נתניה שהעירייה העבירה בתקציב 2019 סך של 3.64 מיליון ש"ח לקבוצת הגברים, ורק 196 אלף ש"ח לקבוצת הנשים. המועדון טוען לשינוי מתמיד של הקריטריונים העירוניים באופן כזה שמאפשר לקבוצת הגברים לקבל את רב תקציב הספורט הקבוצתי הייצוגי בעיר. העתירה מציינת הסכם אותו חתמה העירייה עם קבוצת מכבי נתניה לגברים, במסגרתו התחייבה להעביר לקבוצת הגברים סך של 3 מיליון ש"ח מדי שנה.

קבוצת בנות נתניה הוקמה בשנת 2013 ע"י שחקניות העבר בנבחרת ישראל, שלי ישראל ושרית שנער (שכיום לא חלק מהמועדון). בארבעת העונות האחרונות משחקת הקבוצה בליגת העל לנשים. למרות זאת, הקבוצה "זוכה" לתקציבים נמוכים, שעות אימון בשעות מאוחרות ואי קבלת מגרש אימונים מתאים לקבוצת נערות.

"התקציבים לא צריכים להיות מבוססים על פי רייטינג"

יו"ר הקבוצה שלי ישראל עוקבת מקרוב אחרי חלוקת התקציבים של העירייה, ולתדהמתה גילתה את הפערים האדירים בין התקציב שמקבלת קבוצת הגברים ובין תקציב קבוצת הנשים. לטענתה, אחת הסיבות המרכזיות לחלוקה האי-שוויונית היא הפופולריות הרבה יותר לה זוכה קבוצת הגברים מכבי נתניה. "התקציבים לא צריכים להיות מבוססים על פי רייטינג" אומרת ישראל. "כאשר קהל מגיע לראות את מכבי נתניה הוא קונה כרטיס, לי אין את זה. כאשר משחקי מכבי נתניה משודרים, יש הסכמי שיווק וטלוויזיה. אנחנו לא מקבלות ועל זה אין תלונות. הבעיה היא כאשר הכסף שמגיע מהעירייה אמור לפתח גם בצורה שוויונית את הספורט".

שלי ישראל מנהלת קבוצת בנות נתניה: "הם לא נותנים לנו את ההזדמנות להצליח" (צילום: זמר שמש)
שלי ישראל מנהלת קבוצת בנות נתניה: "הם לא נותנים לנו את ההזדמנות להצליח" (צילום: זמר שמש)

הטענה המרכזית של בנות נתניה היא התאמת הקריטריונים בתקציב הקבוצות הייצוגיות של העירייה, לכך שניתן יהיה להמשיך לחלק את רובו לקבוצת הגברים. התקציב הזה מתחלק בין מכבי נתניה כדורגל גברים, בנות נתניה כדורגל נשים ואליצור נתניה כדורסל. לצד תבחינים מקובלים בענף מופיע בו סעיף 7 השנוי במחלוקת, לפיו קבוצה בענף עם ליגה אחת או שתי ליגות צריכה לקבל רק 20% מהתקציב המגיע לה לפי התבחינים, וקבוצה בענף עם שלוש ליגות תזכה ב-100% אחוז מהתקציב. מכיוון שבענף כדורגל הנשים פעלו בשנים האחרונות שתי ליגות בלבד, קיבלה קבוצת הנשים 20% בלבד מהתקציב המגיע לה, ו-80% הנותרים מועברים ישירות לקבוצת הגברים.

כהוכחה לטענתן מצביעות בנות נתניה על כך שבשנת 2019 בג"צ חייב את משרד התרבות והספורט להכיר בליגת כדורגל נשים שלישית בישראל – מה שהופך את הקבוצה לזכאית למלוא התקציב שלה. בתגובה לכך תיקנה העירייה את התבחינים בטענה ל'טעות סופר', כך שבדיעבד גם קבוצה שנמצאת בענף עם שלוש ליגות תמשיך לקבל רק 20% מהתקציב שמגיע לה, ושאר הסכום יעבור אוטומטית לקבוצת כדורגל גברים.

אצטדיון הכדורגל בנתניה (צילום: Amos Meron/ ויקימדיה)
אצטדיון הכדורגל בנתניה (צילום: Amos Meron/ ויקימדיה)

בבנות נתניה הופתעו מהשינוי בתבחינים שנקבעו בשנת 2015, ומטענת העירייה על 'טעות' שהתגלתה בסמוך להכרעת בג"ץ שהפכה את הקבוצה לזכאית למלוא תקציבה. "שינוי הקריטריונים ישאיר יותר כסף אצל מי שיש כבר יותר כסף, מתוך שלושת קבוצות הייצוג. למכבי נתניה יש הכי הרבה כסף, אז הם גם יקבלו יותר כסף" אומרת ישראל.

"מפחיד לשלוח ילדות לאימון לבד בחושך"

אפליית קבוצת הנשים בנתניה לא מתקיימת רק על מגרש הפוליטיקה והכסף, אלא ממשיכה לחלחל עד לילדות בנות 8 במועדוני הקבוצה שאינן מקבלות את התנאים הבסיסים למשחק. ב-2017 שיפצה קרן המתקנים את המגרשים של טוברוק כחלק משיפוץ מגרשי הכדורגל של קבוצות ליגה 1 ו-2. עיריית נתניה הגישה את הבקשה על המגרש בטוברוק על שם בנות נתניה, ובקבוצה היו מלאי תקווה שבעקבות השיפוץ שעבר המגרש, העירייה תקבל את בקשתן לחלוק אותו בצורה שוויונית יותר עם הקבוצה הנוספת שמתאמנת בו, בית"ר טוברוק, ותאפשר להן להתאמן בשעות מוקדמות יותר ובמגרש המרכזי. בסיום השיפוץ. כל בקשות הקבוצה נדחו שוב.

כיום העירייה לא מאפשרת לקבוצת הילדות של בנות נתניה להתאמן במגרש עד שכל קבוצות הילדים והנערים של בית"ר טובורק יסיימו להתאמן. בכך נוצר מצב אבסורדי בו אימון של ילדות בנות 8 מתחיל ב-19:00 בערב, שעה שמונעת מהורים רבים לשלוח את הילדות לאימונים. "אנחנו מקבלות את המגרש בשעתיים האחרונות של הפעילות. ב-22:30 המגרש נסגר" אומרת ישראל. הקבוצה הבוגרת מתאמנת מ-20:30 וכל פעם אני מבקשת להתאמן יותר מוקדם. אני לא מקבלת את האישור. עכשיו, אחרי הקורונה, נתנו לי סוף סוף להתאמן איתן ב-18:00. במהלך העונה הן צריכות להגיע לאימון ולחזור מהאימון כאשר יש חושך. מפחיד לשלוח ילדות כך לבד. יש לי הרבה בנות שאני רוצה להביא, אני אומרת להן 'תגיעו לטובורק בשעה 19:00, יש לנו אימון'. והיא עונה לי 'אבא לא מרשה'".

"לא נותנים לנו את ההזדמנות להצליח"

שלי ישראל מציינת כי גם קבוצת הנערות של המועדון סובלת מאפליה על בסיס מגדרי. שחקניות הקבוצה, שמשחקת בליגה בהרכב של 11 שחקניות, נאלצות להתאמן במגרש קטן צדדי שמיועד למשחקים של חמש שחקניות בלבד, ויכולתן להתכונן למשחקים נפגעת. במקביל במגרש הסטנדרטי מתאמנת קבוצת ילדים שמשחקת בליגה בהרכב של 8 שחקנים, על חצי המגרש בלבד. "המגרש שאני מתאמנת איתן בו הוא פחות מרבע מגרש. אתה לא נותן לילדה שרוצה להגיע לרמות הגבוהות את הכלים להצליח, וילד מקבל מגיל קטן את כל הכלים להצליח. הן שואלות אותי 'למה אנחנו מתאמנות פה והבנים שם?' ואין לי תשובה לתת להן".

קבוצת בנות נתניה במשחק מול אס"א ת"א במסגרת ליגת העל לנשים (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)
קבוצת בנות נתניה במשחק מול אס"א ת"א במסגרת ליגת העל לנשים (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)

בעוד במדינות רבות בעולם מבינים את חשיבות פיתוח כדורגל הנשים כענף ספורט מרכזי בחברה, קבוצות הנשים בישראל נלחמות לקבל את התנאים הבסיסיים להצליח, ולהפסיק את הפגיעה המפלה. "לא צריך להסתכל על הגודל שלי או כמה אני מעניינית", טוענת ישראל. "צריך להסתכל על כדורגלנית בליגת העל שצריכה להתאמן 4-5 פעמים בשבוע, והם נותנים לי להתאמן 3 פעמים בשבוע. הקריטריונים האלו ואיך שהעירייה מחלקת את המגרשים אלו הם קריטריונים מפלים. הם לא נותנים לנו את ההזדמנות להצליח".

"לאור הפנייה, יבחן אגף הספורט אפשרות להקדמת הפעילות"

תגובת עיריית נתניה: "תבחיני עיריית נתניה לחלוקת תמיכות הינם עניינים, שוויוניים, מתחשבים בצרכי אוכלוסיית העיר ואין בהם כל אפליה מגדרית. לאורך השנים מפעילה העירייה את התכנית הלאומית של 'אתנה' לקידום ספורט נערות ונשים בנתניה, בפרויקט נוטלות חלק כ-900 נערות ונשים. נדגיש כי אגף הספורט בעירייה הוא שרשם, מימן וליווה את השתתפות אגודת בנות נתניה בכדורגל בפרויקט 'התקווה הישראלית', מגן הכבוד בשיתוף בית הנשיא ועל סמך המלצת העירייה נחשפה עבודתה של ישראל, בגינה הוחלט להעניק לה את הפרס שקיבלה 'מאמנת הכבוד' מידי נשיא המדינה".

באשר לטענה על שעות האימון אומרים בעירייה, "לפני כחצי שנה התקיימה פגישה בין אגף הספורט ויו"ר האגודה במהלכה הגיעו הצדדים להסכמה באשר לשעות הפעילות במגרש (לילדות ונערות החל מהשעה 18.30 ולנשים בוגרות החל מהשעה 20:30). עם זאת, לאור הפנייה, יבחן אגף הספורט אפשרות להקדמת הפעילות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!