דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה

גאווה / "לדרוש עתיד טוב יותר לכולנו": אלפים בעצרות גאווה בת"א, ירושלים, חיפה, וב"ש

במקביל לעצרות בערים הגדולות, בלוד נערכת חתונת מחאה עם חופה ריקה | חן עמרם, מורה מירושלים: "להט"בפוביה היא לא רק ביטוי של אלימות, אלא גם של בורות ופחד" | שר המשפטים, אבי ניסנקורן הביע תמיכה: "מאמין שנצליח להוביל הישגים משמעותיים לקהילה הגאה"

ארוע גאווה ירושלים 2020 (צילום: דוד טברסקי)
ארוע גאווה ירושלים 2020 (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי
אליאנה ויינברגר
יהל פרג'

אלפים משתתפים בעצרות גאווה הערב (ראשון) שמתקיימת בו זמנית בכיכר רבין בתל אביב, גן העצמאות בירושלים, רחבת האודיטוריום בחיפה ומתחם 'עשן הזמן' בעיר העתיקה בבאר שבע, תחת הכותרת "המהפכה לא הושלמה". במקביל נערך אירוע מחאה בכיכר קומנדו בלוד.

תל אביב: "מאבק של כולנו לחברה שוויונית"

כ-3,000 בני אדם השתתפו בעצרת בכיכר רבין בתל אביב, בה הופיעו סטטיק ובן אל, נסרין קדרי, הראל סקעת, דנה אינטרנשיונל, מרינה מקסימיליאן בלומין וקורין אלאל.

ראש העיר רון חולדאי אמר בעצרת כי "גם השנה השקענו מחשבה בקידום מעמדה של קהילת הלהט"ב בתל אביב יפו. הוספנו השנה רישום זוגיות על בסיס תצהיר במקביל לזה הקיים ברשות האוכלוסין. העירייה מכירה בכל זוג ברמה הפרקטית. כל זוג שיירשם יוכל למשש את כל ההטבות העירוניות כמו כולם. מאבק הלהט"ב הוא מאבק של כולנו לחברה שוויונית. כולי תקווה שגם הממשלה תצעד לעבר המאה ה-21 ותקדם בחוק את זכויות הקהילה כולל הזכות לנישואים, להורות שווה ולהגנה מפשעי שנאה. עד אז, אנחנו בעיריית תל אביב נפעל בנחישות למען שוויון זכויות מלא לכל תושביה וליצירת בית לכל מיעוט ובשנה הבאה נחזור לצעוד".

אוראל נויבירט, מנהל המרכז הגאה בתל אביב, אמר בנאומו: "דווקא בשנה שבה אנחנו לא צועדות ולא חוגגות במסיבות ובאירועים קהילתיים, החובה שלנו כקהילה היא להמשיך ולדרוש זכויות. לדרוש שוויון. לדרוש עתיד טוב יותר לכולנו. את המהפכה, כמו המסע שאני עובר, יש דרך אחת לצלוח וזה ביחד, כקהילה."

הדוגמנית הטרנסית סתיו סטרשקו אמרה על הבמה כי "בחו"ל מקבלים אותי יותר מאשר בישראל. בישראל אני 'טרנס מחמד'". היא אמרה כי חוק הפללת לקוחות זנות שעבר לפני כשנתיים בכנסת פוגע בטרנסיות, שחלקן נאלצות לעסוק בזנות. את דבריה סיימה במילים "אני אישה".

סתיו סטרשקו, ארוע גאווה 2020 (צילום: אליאנה ויינברגר)
סתיו סטרשקו, ארוע גאווה 2020 (צילום: אליאנה ויינברגר)
ארוע גאווה 2020 (צילום: אליאנה ויינברגר)
ארוע גאווה 2020 (צילום: אליאנה ויינברגר)

ירושלים: "להט"בפוביה היא לא רק ביטוי של אלימות אלא גם של בורות ופחד"

בעצרת בגן העצמאות בבירה השתתפו כ-1,200 בני אדם. יו"ר הבית הפתוח בירושלים, נעם יבין, הזכירה בדבריה את הנערה שירה בנקי, שנרצחה כשהשתתפה במצעד הגאווה בירושלים בשנת 2015. "זה היה מחיר המעשה הכל כך טבעי ששירה עשתה – לתמוך בחבר שיצא מהארון", אמרה.

שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) ביקר בעצרת הגאווה והביע תמיכה במאבק הקהילה הגאה. "המאבק של הקהילה הלהט"בית הוא מהחשובים והמוצדקים שיש. זה מאבק מהותי על שוויון, חירות, סובלנות וקבלה, וזה במקרים רבים גם מאבק על החיים ממש. הישגים לקהילה הגאה הם הישגים לחברה הישראלית כולה. מפלגת כחול לבן וכן משרד המשפטים בראשותי מחויבים לעניין, ואני מאמין שנצליח להוביל הישגים משמעותיים בתחום גם בזירה הפוליטית"

השחקנית ג'וי ריגר אמרה על הבמה: "המהפכה לא הושלמה כי הומו זו עדין קללה בבית הספר. טראנסים וטראנסיות סופגות אלימות מילולית ופיזית. כי בחברה החרדית והערבית לצאת מהארון זה גזר דין חברתי".

חן עמרם, מורה להט"בית, אמרה לקהל: "ראיתי איך התקופה האחרונה דוחפת את התלמידים הלהט"בים שלי למקומות לא טובים. יש לכולנו אחריות קריטית בשמירה על החיים שלהם. להט"בפוביה היא לא רק ביטוי של אלימות אלא גם של בורות ופחד, וצריך להבחין בין השניים."

רינה נודלמן, ילדה טרנסג'נדרית בת 9, אמרה: "כן, ילדים טרנסג'נדרים קיימים. הם יודעים לדעת מי הם ולהגיד את זה. אנחנו רוצים שיקשיבו לנו, יכבדו אותנו. זה לא בושה להיות להט"ב. זה לא דבר רע להיות שונה כי כולם שונים במשהו. אם אתם לא מכירים מישהו הומו או טרנס זה יכל להרגיש להם שונה. זה החיים שלנו, תכירו אותנו, תראו שאנחנו מאוד כמוכם".

חופה ריקה בלוד: "יש לי חלום – אני רוצה משפחה"

כשבעים משתתפות ומשתתפים התקבצו בכיכר קומנדו בלוד, כדי לציין עם הערים הגדולות את אירועי הגאווה 2020. לאחר שלושה שבועות של דיונים והכנות, הציבו המארגנים חופה ריקה מול העירייה, כדי להדגיש את מצבה של הקהילה הלהט"בית בעיר, בעוד בערים אחרות ניתן אישור נישואין בלוד אנשים מפחדים לצאת מהארון. האירוע מאובטח בעשרות שוטרים ושוטרים מג"ב, המוחים מציינים כי מדובר יותר בהפגנה מאשר חגיגה נוצצת.

אירוע גאווה לוד (צילום: יהל פרג׳)
אירוע גאווה לוד (צילום: יהל פרג׳)

 

אירוע גאווה לוד (צילום: יהל פרג׳)
אירוע גאווה לוד (צילום: יהל פרג׳)

יוסי בסון, תושב לוד וסטונדט לעבודה סוציאלית, אמר: "אנו שואפים שתושבי עירנו יקבלו כל אדם באשר הוא אדם. אני בן 25 ויצאתי מהארון. פחדתי, וכיום ארבע שנים אחרי אני גאה במשפחה שלי, והחברים שלי, ויש לי חלום – אני רוצה משפחה"

מצעדי הגאווה המסורתיים התבטלו השנה בשל מגיפת הקורונה, אולם לראשונה איחדו כוחות ארבעת הבתים הגאים של הערים הגדולות בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע, שמקיימים עצרות במקביל כנגד אפליה על רקע זהות מגדרית או משיכה מינית.

מלבד האירוע המרכזי היום, בעשרות ערים ויישובים ברחבי הארץ עורכים אירועים קטנים יותר, ביניהן פתח תקווה, טבריה, עפולה, בית שמש, מועצה אזורית עמק הירדן, נתניה, בת ים, גבעת שמואל, רחובות, רמת גן, גבעתיים, לוד ואילת וכן לראשונה יערכו אירועי גאווה גם בנהריה, דימונה, חריש, פרדסיה וקריית אונו. ביום חמישי האחרון התקיים בטבריה משט הגאווה הראשון בכינרת. ב-2 ביולי מתוכנן מפגן עפיפונים גאה  בפארק העיר ברעננה. גם ברמת גן התקיים היום אירוע הגרפיטי הגאה הראשון באיצטדיון העירוני.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!