דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

סביבה / חריגות אוזון בתחנות ניטור אוויר: התושבים מאשימים את האסדות, המדינה מכחישה

לפי ממצאי עמותת 'שומרי הבית' החריגות נרשמו בחמשת החודשים האחרונים, חלקן בקרבת אסדות הגז תמר ולוויתן | אוזון בגובה הקרקע הינו גז רעיל ומזיק לאדם | במשרד להגנת הסביבה דוחים את הייחוס של חריגות האוזון לאסדות

אסדת הגז במאגר תמר (צילום: פלאש 90)
אסדת הגז במאגר תמר (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תחנות ניטור האוויר בכרם מהר"ל ובאשקלון הראו עלייה בחריגות אוזון, גז רעיל שנוצר בעקבות השילוב בין קרינת השמש לפליטת מזהמים לאוויר. בעמותת 'שמורי הבית' מייחסים את העלייה לפעילות אסדות הגז, במשרד להגנת הסביבה דוחים טענה זו.

תחנות ניטור האוויר לאורך חופי ישראל מצאו כי ישנו ריבוי של חריגות בנוכחות האוזון באוויר, מעל ל'ערך הסביבה' שמגדיר המשרד להגנת הסביבה כמצב תקין. למרות ששכבת האוזון באטמוספירה היא חיונית לסינון קרינת השמש, אוזון בגובה הקרקע הוא רעיל ומזיק לאדם.

על פי אתר המשרד להגנת הסביבה: "האוזון הוא מחמצן חזק מאד ולכן עלול לפגוע בקרומי התא. חשיפה קצרת טווח גורמת לגירוי ניכר בעיניים ובאף, פגיעה בתפקוד תקין של הריאות שגורמת לפגיעה בבריאות הכוללת. עיקר הפגיעה הינה באוכלוסיות רגישות – חולים במחלות נשימתיות, ילדים, קשישים וכן אנשים שעובדים בחוץ. בימים בהם יש עלייה ברמת האוזון קיימת עלייה בכמות הפניות לחדרי-מיון ובכמות האשפוזים וכן עלייה בתמותה מוקדמת ממחלות נשימתיות ולבביות בקרב אוכלוסיות רגישות.

'שומרי הבית', באמצעות עוה"ד מתן גרפינקל, פנתה ביום חמישי האחרון במכתב מפורט בנושא זה אל ראש אגף איכות אוויר ושינויי אקלים במשרד להגנת הסביבה, דר' צור גלין. לפי מדידות של המשרד להגנת הסביבה, ואיגוד הערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, פעילות אסדת לוויתן לא גרמה להרעה באיכות האוויר החוף כתוצאה ממזהמים ישירים הנפלטים מהאסדות.

חריגות אוזון בולטות בתחנות הסמוכות יחסית לאסדות הגז

לפי ממצאי העמותה, בתחנת הניטור בכרם מהר"ל, המרוחקת כ-15 ק"מ מאסדת לוויתן, נמדדו בחמשת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית 15 חריגות מהערך המותר. בתחנת הניטור בברקאי נמדדו 10 חריגות, בכל אחת מהתחנות קיסריה ומעיין צבי נמדדו 8 חריגות, בתחנת דור 7 חריגות ובתחנת הניטור אשקלון דרום, הממוקמת כ-25 ק"מ מאסדת תמר, נמדדו 11 חריגות מערכי האוזון באותה התקופה. לשם השוואה, בתחנות הניטור לאורך חופי גוש דן נמדדו עד 6 חריגות, כאשר ברובן נמדדו 3 חריגות בלבד או פחות.

ממצאי עמותת 'שומרי הבית' לגבי חריגות אוזון (עיצוב: אידאה)
ממצאי עמותת 'שומרי הבית' לגבי חריגות אוזון (עיצוב: אידאה)

המשרד להגנת הסביבה מתיר עד עשר חריגות בשנה מהערכים שקבע למזהם אוזון. בעמותה מציינים כי "תקופת הסגר השנה הביאה להפחתה בפליטות תחמוצות החנקן מתחבורה, בנוכחותן נוצר האוזון בשילוב פחממנים הנפלטים מהאסדות וקרני שמש, כך שחומרת התוצאות בולטת עוד יותר על רקע זה".

למכתב צורפה חוות דעת של  דר' מיכאל גרבר, מומחה לזיהום אוויר ומי ששימש כראש אגף זיהום אוויר במשרדי הגנת הסביבה והפנים, על פיה ייתכן שמקור חריגות האוזון הוא בפעילות אסדות הגז, אך הוא אינו קובע זאת באופן חד משמעי.

יוני ספיר, יו"ר עמותת 'שומרי הבית', משוכנע הקשר הנסיבתי שנמצא חזק מאוד וחייב להיחקר: "רק לאחרונה התבטא בכנסת מנכ"ל משרד האנרגיה ביחס לריבוי הפעלות הלפיד של אסדת לוויתן בניגוד להיתר הפליטה שלה, ואמר כי בשום שלב לא נמדד שום שינוי בערכי המזהמים בחוף. זו מנטרה מניפולטיבית המושתתת על אדני שווא".

ספיר קורא להקפיא את הפעילות של אסדת לוויתן, עד לתוצאות החקירה לגבי ריבוי התקלות בה עד כה ולפרסום היתר הפליטה של אסדת תמר, שעדיין לא פורסם.

לפני כשבועיים, הגיבה נציגת המשרד, הגברת שולי נזר, סמנכ"לית בכירה במשרד להגנת הסביבה, לטענות דומות בדבר חריגות אוזון בדיון בועדת הפנים והסביבה בכנסת: "אנחנו רואים חריגות באוזון ובחלקיקים בכל חלקי הארץ השנה, וזה קשור לסופות אבק, ולא מיוחס ישירות לאסדה. נכון שפליטות מתאן עלולות להופיע בעתיד כמזהם שניוני של אוזון בגב ההר או במישור החוף ואנחנו בודקים את הנושא הזה".​ עם זאת, נזר לא התייחסה להבדל הכמותי בין חריגות האוזון בין תחנות הניטור השונות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "באופן טבעי, יש הבדלים משנה לשנה בריכוזי האוזון בשל שונות טבעית בתנאים המטאורולוגיים, ובפרט שינוים בשכיחות של מצבים האחראים לריכוזי אוזון גבוהים.

"בחינה של תאריכי חריגות המצוינים בנתוני 'שומרי הבית' מעלה שהרוב המוחלט של החריגות שמופיעות נרשמו בתאריכים שבין ה-15 ל-22 במאי. תאריכים אלה לא נבחרו במקרה: השנה אירע גל חום קיצוני וחריג בתאריכים אלה, שהיה אחראי למרבית החריגות. זהו אירוע חריג מבחינה מטאורולוגית. הטמפרטורות הגבוהות שנרשמו, ביחד עם קרינת השמש החזקה, הובילו לריכוזי אוזון גבוהים שנמדדו בכל רחבי ישראל, ולא רק באזורים הסמוכים לאסדות הגז. לכן, בסיכום שנת 2020 ניתן לצפות לחריגות מהערך השמונה-שעתי של אוזון במספר רב של תחנות, לאו דווקא באלה הנמצאות מול אסדת לוויתן.

"נציין גם, כי בתחנת הניטור כרם מהר"ל נמדדו ריכוזים גבוהים יותר של אוזון ביחס לתחנות אחרות בסביבה עוד לפי הקמת האסדה – ולכן לא ניתן לקשר ערכים גבוהים של אוזון בתחנה זו לפעילות האסדה".

התגובה גובתה גם בדו"ח שהוכן על ידי אגף איכות אוויר במשרד על תקופה זו של גל החום החריג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!