דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דלק

כלכלה / תלות במחיר הנפט ומרחק בלימה מחדלות פרעון: לקראת פרסום דו"חות דלק

ההסכמים בקבוצה קנו זמן אבל לא פתרון, הדו"חות של דלק קידוחים לא יספיקו והניסיון למחוק את הערת עסק חי: דלק נערכת

יצחק תשובה. ארכיון (צילום: משה שי / פלאש 90).
יצחק תשובה. ארכיון (צילום: משה שי / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הדו"חות הכספיים של קבוצת דלק יתפרסו היום (שלישי), כאשר עד לרגע האחרון פועלת הנהלת הקבוצה לשכנע את רואי החשבון להסיר את התווית 'הערת עסק חי' מהקבוצה. ההערה פורסמה בחודש שעבר כחלק מהדו"ח השנתי של ו-2019 ומשמעותה היא ספק ביחס להמשך קיום החברה בטווח של השנה הקרובה.

בכדי לעמוד בתשלומי החזר החובות, החברה מתכננת למכור את כלל נכסיה, למעט שליטתה בחברת דלק קידוחים, הניזונה מרווחי מאגרי הגז הישראלים, וחברת איתקה, המושקעת במספר נכסי נפט וגז בחו"ל.

מגיפת הקורונה גרמה להתרסקות יוצאת דופן במחיר הנפט והתאוששותו האטית עד כה לא מספיקה על מנת לחלץ את קבוצת דלק מהבוץ. לקבוצה חובות של כ-2 מיליארד שקלים לבנקים וכ6 מיליארד שקלים לבעלי אגרות החוב, חלקם בבעלות גופים מוסדיים, המנהלים את חסכונות הציבור.

דלק קידוחים: בעיות גדולות למרות הרווחים

אתמול פורסם הדו"ח הרבעוני של חברת הבת דלק קידוחים. קריאה בדו"ח עלולה להטעות. בצד החיובי, מדגישים בדלק קידוחים כי הרווח הנקי ברבעון עמד על כ-84.3 מיליון דולר, ההכנסות עמדו על כ-186.7 מליון דולר – גידול של 110% ו 97% בהתאמה. בנוסף, אישרה השותפות 'התייעלות פרויקטאלית' שתביא לחסכון של 131 מיליון דולר לכלל המאגרים, שפירושם חסכון שנתי של 41 מיליון דולר לדלק קידוחים, בהתאם לאחזקותיה.

יש לשים לב כי המספרים הללו נחותים באופן משמעותי מתחזית ההכנסות הקודמת שפורסמה רק במרץ האחרון. מגיפת הקורונה גרמה לירידה בפעילות התעשייתית, בתחבורה ובצריכת החשמל ומכאן ירידה בביקוש לגז. בנוסף, ערך אחזקות החברה בחברת "תמר פטרוליום" ירדו בכ-36 מליון דולר, מה שחתך את הרווח הנקי בכמעט חצי.

במקביל, "מומחה חיצוני" חסר שם, העריך בעבור החברה שמחיר הנפט יעלה ל-55 דולר בשנת 2022. לפי אתר MARKET WATCH, חוזים עתידיים נוכחיים לשנת 2022 הם בגובה 41 דולר בלבד, בדומה למחירו כיום.

תחזית של עליה ממושכת במחיר הנפט הינה אופטימית וקריטית לחברה, משום שמחיר נפט ממוצע פחות מ-50 דולר מתיר ללקוחות הגז המצריים לצמצם את כמות הרכישה במחצית ופוגע ביכולתה של איתקה לחלק רווחים. גם דלק קידוחים וגם איתקה נושאות חובות משמעותיים, אשר מקשים על חלוקת כספים במעלה הפירמידה, אל קבוצת דלק.

האתגר העיקרי של דלק קידוחים הוא ביצוע מימון מחדש של חובות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר לפחות, בתנאי שוק שרחוקים מלהיות אופטימליים. רק הצלחה במהלך ה"מחזור" של החוב בחודשים הקרובים יאפשר לדלק קידוחים לחלק דיבידנד לקבוצת דלק ולשפר את יכולתה להחזיר חובות

ההסכמים קנו זמן אבל לא פתרון

בקבוצת דלק השכילו "לקנות זמן" בעזרת הסכמים עם הבנקים, שזכו לביטחונות נוספים, והסכמים על בעלי אגרות החוב, שזכו לביטחונות מסדר שני, אחרי הבנקים, על האחזקה בדלק קידוחים. בעלי החוב התחייבו להימנע לזמן מוגבל מהליכי גביה מידיים, שיהפכו את קבוצת דלק לחלת פירעון וכפי הנראה, גם את יצחק תשובה לפושט רגל. החברה התחייבה לגייס כ-500 מליון שקל לקבוצה בתוך שנה בשוק ההון, לחיזוק יכולתה הפיננסית. זה מספיק כדי למנוע מכירת חיסול מידית של נכסי הקבוצה במחירים נמוכים, אך לא כדי לעמוד בכל תשלומי החובות העתידיים. לכן ערך המניה נותר נמוך מאוד, וגם אגרות החוב נסחרות בתשואת "זבל" – שמשקפת סיכוי נמוך להחזר מלא של החוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!