דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפגות ונפגעי תקיפה מינית

מושיטות יד / אפליקציה ייחודית לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמצאת בשלב האחרון של קמפיין גיוס המונים

"המעטפת" פותחה על ידי הילה ורנר, סטודנטית לרפואה ואורלי פרוינד, מנכ"לית עמותת "יחד מחושך לאור" | היא מציעה מידע ייחודי ומותאם לכל משתמש ומשתמשת וטכנולוגיה חדשנית להזעקת עזרה ולתיעוד | "יש פה משהו שיכול לשנות לגמרי את המציאות"

מימין לשמאל: הילה ורנר ואורלי פרוינד. "נורא קשה להתמצא בתוך ים האינפורמציה באינטרנט, ולנסות להשיג לעצמך עזרה" (צילום: אלבום פרטי)
מימין לשמאל: הילה ורנר ואורלי פרוינד. "נורא קשה להתמצא בתוך ים האינפורמציה באינטרנט, ולנסות להשיג לעצמך עזרה" (צילום: אלבום פרטי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"נשים שעברו תקיפה מינית נמצאות בבלבול וחוסר אונים כל כך גדול, ונורא קשה להתמצא בתוך ים האינפורמציה באינטרנט, ולנסות להשיג לעצמך עזרה", אומרת הילה ורנר (42), סטודנטית לרפואה שפיתחה יחד עם חברתה אורלי פרוינד (52), מנכ"לית עמותת "יחד מחושך לאור", אפליקציה שתיתן מענה מקיף לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. "האפליקציה תנגיש את המידע בצורה רגישה ומותאמת לכל משתמשת ומשתמש, בצורה דיסקרטית ומוגנת".

ידוענים וידועניות משתפים את קמפיין גיוס ההמונים של "המעטפת" ברשתות החברתיות (צילום מסך)
ידוענים וידועניות משתפים את קמפיין גיוס ההמונים של "המעטפת" ברשתות החברתיות (צילום מסך)

"מעטפת" היא מיזם חברתי ללא מטרות רווח שנמצא בשלבי הסיום של קמפיין גיוס המונים. מטרתה לרכז במקום אחד, נגיש ונוח, מידע, ערוצי תמיכה וכלים נוספים לסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה ואלימות מינית בעתות חירום, במצב של פגיעה ממושכת ולאורך תהליכי השיקום. "מעטפת" תוגש למשתמשים/ות בחמש שפות: עברית, אנגלית, ערבית, אמהרית, ורוסית.

"ישנה התקדמות מבורכת בתחום, אך עדיין אין מענה ממוקד ומותאם לכל נפגעת ונפגע"

"הרעיון לאפליקציה הגיע מהשטח", אומרת ורנר, "מתחושת חוסר אונים. הרגשנו, אני ושותפתי למסע, שאנחנו חייבות להפוך את חוסר האונים למענים. אנחנו עדים לכך שישנה התקדמות מבורכת בתחום הטיפול בפגיעה מינית ובתחומי האלימות נגד נשים, אך עדיין אין מענה ממוקד ומותאם לכל נפגעת ונפגע, כזה שזמין 24 שעות ביממה, שאת יכולה לבנות אותו בדרך שלך, כפי שמתאים לך ובקצב שלך, ועדיין לקבל מענה מקצועי לגמרי".

העבודה על האפליקציה החלה לפני כשנתיים וחצי וכללה עבודת שטח מעמיקה שהתמקדה בשיחות עם נפגעות תקיפה מינית, דרכן ניתן היה להבין לעומק את הצרכים להם יש לתת מענה. בנוסף התייעצו ורנר ופרוינד עם נשות מקצוע מתחומי הטיפול, הרפואה והמשפט, שחלקן המשיכו ללוות את האפליקציה.

לפרוינד וורנר אין רקע בפיתוח אפליקציות. את האפיון הראשוני של האפליקציה הן עשו בעזרת חברת DOGMA שליוותה אותן לאורך התהליך, ובפיתוח האפליקציה נעזרו בצוות שורנר הכירה כשהשתתפה בהאקטון לזכרה של מיכל סלה ז"ל (עובדת סוציאלית שפרשת הרצח שלה על ידי בעלה קיבלה תשומת לב ציבורית ותקשורתית רבה, והפכה לסמל למאבק נגד אלימות בין בני זוג).

טכנולוגיה חדשנית להזעקת עזרה, מצלמה שקטה ומידע חיוני ומותאם אישית

בין היתר, תכיל האפליקציה מידע על מיקומם של חדרים אקוטיים – חדרי מיון ייחודיים לנפגעי  ונפגעות תקיפה מינית. "לא בכל בית חולים בארץ יש חדר מיון אקוטי", מסבירה ורנר. "זה חדר מיון מיוחד שבו מי שעברה אונס יכולה להגיש תלונה, נאספות ממנה הראיות הפורנזיות, וגם הטיפול של הצוות הוא הרבה יותר רגיש וממוקד. אם אישה או גבר שעברו פגיעה מגיעות למיון כללי, לא תהיה האפשרות לעשות את הבדיקות והם יתבקשו לעבור חבולים ופצועים בגופם ובנפשם, למיון אקוטי, שם ניתן השירות. באפליקציה תהיה גם אפשרות להודיע מראש על הגעה לחדר המיון האקוטי, ולבקש שמישהי תחכה שם מראש לליווי של הנפגעת כדי שלא תהיה שם לבדה".

האפשרויות שתכלול אפליקציית "המעטפת" (צילום מסך מתוך הקמפיין)
האפשרויות שתכלול אפליקציית "המעטפת" (צילום מסך מתוך הקמפיין)

עוד נותנת האפליקציה מענה בחירום על יד טכנולוגיות חדשניות המאפשרות הזעקת עזרה. "אנחנו לוקחים בחשבון שהסלולרי לא תמיד זמין לנפגע/ת (גם כאשר האלימות איננה מינית, אלא אלימות פיזית בבית, ט.כ), והקריאה לעזרה נעשית באופן דיסקרטי מבלי שהפוגע מודע לכך", מסבירה ורנר. "דרך אביזר חיצוני סמוי, המתחבר מרחוק לאפליקציה, מופעלת אזעקה שקטה שמגיעה אל מוקד החירום ומשדרת את מיקום האירוע". מלבד זאת, מאפשרת האפליקציה הפעלת מצלמה שקטה שתתעד ותקליט את האירוע, ובהתאם לאישור מגורמי החוק, תשדר אליהם און ליין את המתרחש בזירת האירוע ללא ידיעת הפוגע.

האפליקציה תכיל אזור אישי לכל משתמש ומשתמשת "שיאפשר לשמור את המידע הרלוונטי לאותה נפגעת, מבלי שתצטרך להיחשף שוב ושוב לחיפושים ולהצפה הרגשית", מסבירה ורנר. "ובעיקר כדי שתוכל לעקוב אחר המשימות הרבות שישנן הרבה פעמים במהלך הטיפול והשיקום מפגיעה רב מערכתית כה קשה כמו פגיעה מינית רחוקה או קרובה".

אפשרות ייחודית נוספת שתציע "מעטפת" היא "הכספת" – פיצ'ר שיאפשר ליצור סוגים שונים של תיעוד (אודיו, וידאו או טקסט) ואפשרות לשלוח את התיעוד למקור חיצוני. התיעוד נמחק מידית מהסלולרי, מבלי להשאיר עקבות. "גם אם כרגע התיעוד הוא רק עבורה, הוא מאפשר למי שנפגעה לתרגל את המחשבה, בתקווה שבעתיד תרצה אולי לשתף את החומרים השמורים גם עם הקרובים לה או עם מטפל/ת".

"בגלל חוסר הידע נעשות טעויות פטאליות"

"בעשרים השנים האחרונות אני נמצאת באינטרקציה עם נפגעות תקיפה מינית, אני בעצמי נפגעתי", אומרת פרוינד. "אחד הדברים שאני רואה עד היום, אצל נפגעות ונפגעים מכל הגילים, וגם אצל אנשי טיפול, בני זוג, אנשים שצריכים לדעת מה לעשות, מה אסור לעשות, למי לפנות, ממה להיזהר, אבל הם לא יודעים.

בגלל חוסר הידע נעשות טעויות פטאליות, שיכולות להרוס חקירה או להיות הרסניות למי שנפגעה. יש פה משהו שיכול לשנות לגמרי מציאות. להפוך סיפורים לפחות קשים, להפוך את התוצאה הסופית לפחות נוראית. יש פה משהו שיכול לשנות לגמרי את המציאות. אני מדברת בשמם של אלפי נפגעים ששילמו או ישלמו מחיר בגלל היעדר ידע. אנחנו כרגע בשלושת הימים האחרונים לקמפיין. גייסנו קצת מעל 160 אלף שקלים, חסרים לנו 40 אלף נוספים כדי שהאפליקציה מצילת החיים והנפשות הזאת תוכל לקרות. אנחנו קוראות לכל מי שיכול – לתמוך ולהפיץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!