דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

עבודה מסוכנת / מנהל העבודה שהורשע בגרימת מות עובד: "צריך לחפש את האשמים האמיתיים - זה לא רק אני"

בית משפט השלום בפ"ת הרשיע את מוניר דראושה בגרימת מותו ברשלנות של מפעיל המנוף ויטלי אסף | בעלי תפקידים נוספים כלל לא נחקרו בחשד לאחריות על המקרה

אתר בניית בריכת האגירה באלעד בו נהרג המנופאי ויטלי אסף ב-2016 (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
אתר בניית בריכת האגירה באלעד בו נהרג המנופאי ויטלי אסף ב-2016 (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט השלום בפתח תקווה הרשיע היום (חמישי) את מוניר דראושה, מנהל העבודה באתר בו נהרג ויטלי אסף ז"ל ב-2016, בעבירה של גרמת מוות ברשלנות. גזר הדין יעמוד על חצי שנת מאסר על תנאי ו-200 שעות שירות לתועלת הציבור.

ויטלי אסף ז"ל (באדיבות המשפחה)
ויטלי אסף ז"ל (באדיבות המשפחה)

הפרקליטות נמנעה מלדרוש מאסר בפועל, במסגרת הסדר עם הנאשם שהודה בפרטי האירוע, ושילם למשפחתו של אסף 40 אלף שקלים. "תאונת העבודה במסגרתה מצא ויטלי את מותו, הפכה למרבה הצער לאחת מני רבות אשר הוכרו כמכת מדינה", כתבה השופטת אליאנא דניאלי בגזר דינה. השופטת מתחה ביקורת על כך שהתופעה "אינה נחקרת באופן מספק ואינה מביאה למרבה הצער להפסקת תאונות העבודה או למיצוי הדין עם מלוא המעורבים".

למנהל העבודה לא היה נסיון מתאים

התאונה ארעה בינואר 2016 במהלך עבודות להקמת בריכת מי שתיה באלעד, על ידי החברה הקבלנית "ולד מרדכי קבלן לבריכות מים ולבנין בע"מ". אסף שימש כמפעיל מנוף באתר מטעם חברת "מנופי אבי". הוא נפל אל מותו דרך חור לא מגודר בגג הבריכה, אליו עלה בשעת לילה וללא ציוד מתאים על מנת לבדוק את המרחק בין המנוף לכבל חשמל שהיה מתוח במקום. כוחות הצלה ניסו לבצע בו החייאה במשך 25 דקות אך נאלצו לקבוע את מותו.

אתר בניית בריכת האגירה באלעד בו נהרג המנופאי ויטלי אסף ב-2016 (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
אתר בניית בריכת האגירה באלעד בו נהרג המנופאי ויטלי אסף ב-2016 (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)

"זה היה הפרוייקט הראשון שלי בבריכות" אמר הנאשם דראושה הבוקר בבית המשפט. "הייתי בטוח שאני עונה על דרישות משרד העבודה. אבל מבחינת הניסיון לעבודות הללו לא הייתי מתאים. במכרז הוצגו מסמכים של מישהו אחר, ולא שלי. צריך לחפש את האשמים האמיתיים – זה לא רק אני. אני החוליה החלשה. מנהל עבודה היום הוא כסת"ח של הקבלן".

עו"ד עינת בניטה, פרקליטות מחוז מרכז: "אנו ערים לקושי שנחשף בתיקים מסוג זה, שלכאורה מתייחסים רק למנהל העבודה ולא מצליחים לעלות במדרג אחד למעלה"

על פי עו"ד פאדי אסעד, המייצג את דראושה, מרשו הורשה לעבוד באתר מבלי שהחזיק בניסיון המתאים, וזאת על אף העובדה שהסכם העבודה באתר דרש במפורש כי למנהל העבודה יהיה ניסיון בעבודות מורכבות ומסוכנות מסוג זה. כמו כן טען "שבית המשפט שגה בהחלטתו, במיוחד לאור העובדה שאי העמדתם לדין של אנשים נוספים הנושאים באחריות שאינה פחותה, גרמה לעיוות דין". בהתאם, דראושה ופרקליטיו יקבלו בימים הקרובים החלטה בנוגע לאפשרות הערעור על פסק הדין.

החקירה הייתה לקויה – אף בכיר לא הועמד לדין

עו"ד עינת בניטה מפרקליטות מחוז מרכז, הודתה במהלך הדיון שהתקיים הבוקר כי בחקירת המשטרה ומשרד העבודה בתיק נפלו פגמים מהותיים שהביאו לכך שכתב האישום הוגש רק 3 שנים לאחר האירוע. בין היתר ציינה כי הטשטוש בחלוקת האחריות בין מנהל העבודה לבין החברה הקבלנית המבצעת באתר הבניה, הביא לכך שאף גורם בכיר יותר ממנהל העבודה לא הועמד לדין, ואף לא נחקר תחת אזהרה בתיק. "אנו ערים לקושי שנחשף בתיקים מסוג זה, שלכאורה מתייחסים רק למנהל העבודה ולא מצליחים לעלות במדרג אחד למעלה" אמרה לשופטת.

לצד זאת, ציינה עו"ד בניטה כי ההסדר שנחתם עם דראושה נחתם בהסכמת משפחתו של אסף – אך התעקשה כי בית הדין לא יסתפק בהטלת העונש שהוסכם בעסקת הטיעון, אלא גם ירשיע את הנאשם לשם יצירת הרתעה.

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה לתאונות בניין ותעשיה, הצביעה על כך שרק "נחישותה של רויטל אסף, אלמנתו של ויטלי, הביאה להגשת כתב האישום ולהרשעה היום" וציינה בצער כי במרבית תאונות העבודה הקטלניות התוצאה מקלה אף יותר עם הנאשמים. ד"ר תגרי מתחה גם היא ביקורת על העובדה שאחראים נוספים לטרגדיה לא הובאו לדין.

במסגרת הסכם הבטיחות שנחתם בין ההסתדרות והמדינה בנובמבר 2018, נדרש משרד העבודה לקדם חקיקה אשר תסדיר מחדש את חלוקת האחריות באתרי הבניה, שכיום נופלת כמעט רק על כתפי מנהלי העבודה. על פי ההסכם, הרפורמה בחלוקת האחריות צריכה להיות כזו שתבהיר גם מה אחריותן של החברות הקבלניות, ואף מה אחריותם של מזמיני הבניה בתחום הבטיחות. בדצמבר 2019 הציג משרד העבודה טיוטה לרפורמה בתחום, אולם החקיקתה בנושא טרם הושלמה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!