דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קייטנה

ימי הקורונה / אימהות מספרות על חופש גדול בלי בריכה וקייטנה

"אולי נלך לים, אבל קשה לדעת מה יהיה" (צילום: Shutterstock)
"אולי נלך לים, אבל קשה לדעת מה יהיה" (צילום: Shutterstock)

הקורונה מדאיגה, חופשה בחו"ל בלתי אפשרית, במלונות יש הגבלות. אז מה עושים עם הילדים? "אוכלים ארטיקים ארבע פעמים בשבוע בממוצע. בדגש על קרח"

שי ניר

בקיץ שגרתי נפתחות בישראל כ-8,000 קייטנות, כולל פעילויות של תנועות הנוער וסמינרים. השנה, בשל הקורונה, נפתחו עשרות בודדות בלבד. ההנחיות הסותרות ביחס למגבלות, וההחלטה על איסור הפעילויות הבלתי פורמליות, הוציאו את מנהלי הקייטנות הפרטיות ואת תנועות וארגוני הנוער לקמפיין מחאה.

שלמה מוכתרי. "יציאה מהמשבר יכולה להיות רק אם לילדים ולבני הנוער יהיו מסגרות" (צילום: אלבום פרטי)
שלמה מוכתרי. "יציאה מהמשבר יכולה להיות רק אם לילדים ולבני הנוער יהיו מסגרות" (צילום: אלבום פרטי)

"כבר לפני חודש וחצי התרענו על בעיה, שרק הולכת ומתעצמת", אומר שלמה מוכתרי, מנכ"ל ארגון הקייטנות של ישראל. "יציאה מהמשבר יכולה להיות רק אם לילדים ולבני הנוער של כולם יהיו מסגרות. אם ילדים יסתובבו ברחובות זה לא יעצור את שרשרת ההדבקה. ולא פחות אקוטי – למנהלי הקייטנות אין אוויר לנשימה, הם כבר השקיעו את כספם. הם נערכו להפעלה ועכשיו הם לא יכולים לגבות כסף, כי יש הנחיות סותרות".

בתי הספר של החופש הגדול פועלים לעת עתה כמתוכנן, אך מרכז השלטון המקומי מתריע כי במידה ויוחמרו ההגבלות על הפעלתם, יתקשו הרשויות המקומיות לספק מענה להקטנה של קבוצות הפעילות.

הקורונה מונעת את ההליכה לבריכה; חובת חבישת מסכה מקשה על הבילוי בחוף הים; לנסוע לחופשות משפחתיות בחו"ל אי אפשר; וגם בבתי המלון בארץ יש מגבלות. בנסיבות האלה הורים ניצבים בפני אתגר: קיץ שלם עם הילדים בבית.

"הכי קשה זה הבריכה שנסגרה"

גלי פלג. "בגלל הקורונה לא מתכננים כלום" (צילום: אלבום פרטי)
גלי פלג. "בגלל הקורונה לא מתכננים כלום" (צילום: אלבום פרטי)

גלי פלג (42), מדריכת פילאטיס מרמת אפעל, לא שלחה את בנה בן ה-8, הצעיר מבין שלושה (12 ו-10), לבית הספר של החופש הגדול, "למרות שרוב הילדים כן הולכים". בעבר, שלחה את הילדים הגדולים, "אבל עכשיו יש קורונה, ואני לא חושבת שצריך לצופף את הילדים. אני חוששת שלא שומרים מספיק על הנהלים. ככה אני מרגישה יותר בטוחה".

איך מסתדרים?
"אני עובדת חלקית ובעלי עובד יותר מהבית".

איך אתם מעסיקים אותם?
"קודם כל הם ישנים עד מאוחר, קמים סביב עשר, וזה עוזר. הגדול הולך לימי אקדמיה בכדורגל, ובמהלך יולי יש לו שלוש פעמים בשבוע אימונים".

עם זה את מרגישה בטוחה?
"שם זה מחולק לקפסולות ויותר בשליטה. השניים האחרים קמים, אוכלים משהו, רואים טלוויזיה ומשחקים בחצר. הגדולים גם יכולים לקבוע עם חברים. הם מעסיקים אחד את השני עד ארוחת צהריים. אחר הצהריים מתנהל כרגיל".

הקיץ עוד ארוך, מה התכניות?
"בגלל הקורונה לא מתכננים כלום. כל קיץ כמעט נפשנו בארץ או בחו"ל. בשנה שעברה נסענו לכוס ביוון, היינו במלון עם בריכות, הכל כלול. עכשיו, בתחילת יולי, היה אמור להיות לנו נופש בחיפה מטעם העבודה של בעלי. כשהמלונות נפתחו שאלו מי ירצה לצאת, ואני אמרתי שנלך רק בשנה הבאה. נראה לי לא הגיוני ללכת למלון תחת הגבלות".

ים, בריכה?
"הכי קשה זה הבריכה שנסגרה. זה הדבר היחיד שנאחזנו בו כאופציה לילדים. לשכנים יש בריכה פרטית, שהילדים היו שם, ואני שוקלת להביא בריכה לחצר. אולי נלך לים, אבל קשה לדעת מה יהיה".

מה מדד הארטיקים השבועי?
"אוכלים ארטיקים ארבע פעמים בשבוע בממוצע. בדגש על קרח".

"קומבינה שנולדה יחד עם ההורים"

אסתר אזולאי (36) ממצפה רמון יזמה קונספט מקורי: היא מפעילה מדי בוקר חוג אומנות לילדים בכיתות א'-ד', חוג שנמשך בסך הכל שעה וחצי.

בסך הכל שעה וחצי, זה מעט.
"דווקא לא. גילינו את הקונספט הזה כשלא היה לי בוקר שלם, כי אני בעצמי עם תינוק, אבל ההורים אמרו שזה מתיישב להם בול".

איזה מין מענה זה?
"מענה להורים שמחפשים פתרון עד הצהריים, ולא צריכים צהרון, כי הם גמישים מבחינת תעסוקה. את שעות הבוקר הם מעבירים חלק ומהר עם הילדים בבית, והפעילות איתי מתחילה בעשר. ב-11:30 כבר מסיימים. זה ממלא לילדים את הבוקר בתוכן, ההורים לא צריכים בייביסיטר, והילד לא צריך להעסיק את עצמו כל היום. זאת קומבינה שנולדה יחד עם ההורים, וראינו שזה עובד מעולה לכולם".

"בדרך כלל טסים לחו"ל, השנה הכל התבטל"

סלמא בשארה. "בכל שנה בחופשת הקיץ אנחנו טסים לחו"ל ומבלים שבוע ימים, אבל השנה הכל התבטל" (צילום: אלבום פרטי)
סלמא בשארה. "בכל שנה בחופשת הקיץ אנחנו טסים לחו"ל ומבלים שבוע ימים, אבל השנה הכל התבטל" (צילום: אלבום פרטי)

סלמא בשארה (38) מטירה, מורה לעברית וערבית בחטיבת ביניים, לא שלחה את ילדיה בכיתות ג' ו-ד' ללימודים, גם אחרי שבתי הספר בעיר חזרו לעבוד, ועכשיו גם לא לקייטנה הבית ספרית. "פחדתי בגלל שהקטנים לא יודעים להגן על עצמם".

ההרשמה לקייטנות בית הספר בעיר דווקא היתה גבוהה, לדברי חאלד מטר, ראש מחלקת החינוך בעירייה. 42 מסגרות בגנים ובבתי הספר היו אמורות להיפתח, אך עקב העלייה בתחלואה, 3 בתי ספר ושני גנים נסגרו, ובשל החשש של התושבים נפתחו רק 12 מסגרות.

התוכניות של משפחת בשארה לקיץ התבטלו: "בדרך כלל כל שנה בחופשת הקיץ אנחנו טסים לחו"ל ומבלים שבוע ימים, אבל השנה הכל התבטל".

אז מה תעשו?
"כשאני לא נמצאת בבית, הם נשארים עם אחותם (בת 14) ומשחקים באקס בוקס. יש לי בבית גם בריכה, אז מבלים שם, ויש בשכונה פארק חדש ויפה והילדים משחקים גם שם".

"הילדים הם ההשראה למופעים שאני עושה"

סוואנה צבי. "התקופה הזו מאוד טובה לי עם הילדים" (צילום: אלבום פרטי)
סוואנה צבי. "התקופה הזו מאוד טובה לי עם הילדים" (צילום: אלבום פרטי)

סוואנה צבי (36), מוזיקאית ואמנית מתל אביב, לא שולחת את ילדיה לקייטנה, ובבית הם משתלבים בהפקות הווידאו שהיא מצלמת. "לפני הקורונה הפעלתי את 'סוואנה קידס פרודקשן', תיאטרון שעוזר לילדים ללמוד אנגלית. כעת אני מלחינה ספרי ילדים. בתקופת הקורונה נפתחתי בווידאו לשוק הבינלאומי. יש לי עבודות בארה"ב, בריטניה ואירופה. עכשיו עשיתי הפקה לספר 'הזחל הרעב'".

איפה הילדים משתלבים בזה?
"הם ההשראה למופעים שאני עושה. הם עוזרים לי להפיק, נותנים לי רעיונות. השבוע הילד הגדול צייר תמונות שהופיעו בסוף סרטון. בסרטון אחר הוא עזר לי כמפעיל בובות. הילדים שלי הם המחקר הכי טוב שאני יכולה לעשות, כדי להבין אם הדברים שאני מעבירה בווידאו טובים או לא. הם שפני הניסוי שלי. התקופה הזו מאוד טובה לי עם הילדים".

"נפגשים עם ילדים במקומות פתוחים"

בת אל. "אני בבית בחופשת לידה ובעלי עובד מהבית, אז הוא עם הקטן ואני עם הגדול" (צילום: אלבום פרטי)
בת אל. "אני בבית בחופשת לידה ובעלי עובד מהבית, אז הוא עם הקטן ואני עם הגדול" (צילום: אלבום פרטי)

בת אל (36) מחיפה לא שלחה את בנה לגן טרום חובה מאז חודש מרץ, למעט באירועים מרכזיים כמו חג השבועות. גם התוכניות על קייטנה בקיץ התבטלו. "ממילא אני בבית בחופשת לידה ובעלי עובד מהבית, אז הוא עם הקטן ואני עם הגדול".

ומה עם מפגשים חברתיים?
"יש לו מפגשים. בחרתי ילדים קבועים שנפגשים איתם במקומות פתוחים. בבוקר אני מתראה עם ילדים של קבוצת חברות שבחינוך ביתי. אנחנו הולכים לגן משחקים. אחר הצהריים נפגשים מתחת לבית עם ילדים שסיימו את הגן, או שהולכים לפארקים עם קורקינט. אני שומרת שיראה ילדים בני גילו, וגם נפגשים עם בני הדודים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!